ZARA

ZARA – recensioner om Ledarskap

På Zara kan man få chans att lära sig många arbetsuppgifter och för rätt person kan man utvecklas. Det kan vara stressigt ibland, speciellt under rea-tider. Man behöver kunna engelska och inte vara rädd för att prata med kunder och hjälpa dem.
Arbetade några gånger på Zara i Stockholm och i MOS gallerian. HEMSKT! Jobbade som extra i mån av behov och första gången jag gick in blev jag skjutsad vidare till managern som stod och bråkade och skrek högt (på lagret) med en anna kollega! När hon som managern bråkade med hade gått snackade hon skit om henne med andra kollegor. Sen hälsade hon på mig och gav mig en arbetsuppgift. Lagret (i MOS gallerian) är stort och kaotiskt, med vitt kallt ljus och ser ut som en barnarbetar fabrik ("inredningen" + alla unga tjejer som sprang runt och hängde kläder). Fanns två "dass" som toaletter och trånga "personal utrymmen". Kul dock att det var många från olika länder så det pratades mycket engelska och även andra språk. Ingen uppskattning för det du gjort, chefer och management överstressade och dryga, alla verkar helt enkelt må skit. Skulle inte rekommendera denna arbetsplats för någon, speciellt inte unga tjejer. Det är inte värt det, det finns så mycket bättre klädföretag att jobba för!
Nackdelar
stress, kaos, dryga och stressade kollegor, stökigt på lagret och i butik, ingen uppskattning
Jobbat för detta företag i år nu, har hoppat från butik till butik och sagt upp mig två gånger mellan detta. Zara är ett väldigt oseriöst företag, dom bryr sig 0 om sin personal och kör med skrämselpropaganda (ni får varning om ni gör si och så), ingen uppskattning alls från chefer för allt slit man gör och allt extra man ställer upp och jobbar. Chefer skäller ut personalen, mitt i butiken, framför kunder. Kunderna som upplever att det är dålig service; personalen är sönder stressade och är slavar åt detta företag. Vi gör allt för att hålla ihop butikerna. Cheferna och de högre uppsatta ska ta skiten, inte vi.
Att jobba på zara är tufft, inte nog med att du från att du kommer till at du går hem sliter så får man absolut 0 i uppskattning av sina chefer. Alla chefer hatar all personal och ibland får man inte ens tillbaka ett hej när man kom till jobbet.
Jag har lärt mig mycket om försäljning och har utvecklat mig mycket inom detaljhandel
Fördelar
bra team, gratis arbetskläder, bra handledare
Nackdelar
inget
Vidrigt företag utan hänsyn för sina medarbetare. Utnyttjar sin makt, tydligt hierarki. Dåliga arbetsförhållanden utan en trygghet för de anställda. Ett månadskontrakt börjar det flesta med och varje månad har du en inre stress om nästa månad, om du blir förlängd eller inte. Detta fortsätter tills du får fast, om du nu får det. Det kan helt plötsligt bestämma sig för att inte förlänga ditt kontrakt. Dem kan anställa folk endast inför rean för att klara av just den perioden. Så det kan finnas personer som börjar inför rean och sen inte blir kvar efter om de har otur. Ingen plats att rekommendera. Den anställde respekteras inte, mer robot än människa på arbetsplatsen. Företaget fokuserar inte på kunden och service, allt som spelar någon roll är försäljningen och pengarna. Säger du ifrån uppfattas du som uppkäftig eller dålig attityd. Det är strikta och väldigt konstiga regler som bestäms från huvudkontoret i Spanien. Skulle aldrig be någon söka till Zara.
Fördelar
Behöver aldrig vara rädd för stress på nästa arbetsplats
Nackdelar
Ångest varje dag, magsår.
En typisk dag på Zara är att springa hela dagarna tills fötterna blöder. Kollegorna grupperar sig väldigt mycket och visar ingen som helst medkänsla med dom nya och inte till så stor hjäp när man vill lära sig nytt. Majoriteten är bara väldigt otrevliga. Butikschefen nekade att låta mig gå hem när jag stod och hade hög feber och kallsvettades + höll på att svimma på plats.
Fördelar
Hjälpa kunder och se kunder nöjda
Nackdelar
personalen
Ingen dag var den andra lik. Har lärt mig att personalen alltid kommer i första hand. Fantastiska kollegor. Svåraste var att hantera vissa kunder. Bästa var stämningen
Fördelar
skön arbetsmiljö
Mycket jobb och väldigt lite tillbaka till personalen tycker jag passar väl in på Zara. Intressant att se hur ett av världens största affärskedja fungerar, men uppbyggnaden av det passade inte mig.
Fördelar
Trevliga kollegor
Nackdelar
Inga fördelar
Se fler recensioner av ZARA