Recensioner från anställda på Volvo

Jag vill jobba halltiden
Jag vill jobba jag har hög arbetes moral och jag längta min yrke
Fördelar
Jag är hög arbetes moral
Nackdelar
Jag vill jobba
Tough work but a good experience.
Worked in a factory where they would definitely have benefited from better management and employee empowerment. It was tough work. Although, that is to be expected when working in a factory.
Rolig och trevlig arbetsplats
Det är ett bra arbete md mycket fart och mycket skratt. Trevliga arbetskollegor
Fördelar
Bra
Kompetant och trevlig arbetsmiljö
Jobba effektiv på egen hand. Trevliga och hjälpsamma arbets kollegur. En kompetant, tydligt och profossionellt chef.
Fördelar
flexibilitet, självständighet, trevlig arbetsmiljö, bra lön
Nackdelar
Ensam arbete
intensiv, lärorik och rolig arbetsmiljö
Jag börjar morgonen/eftermiddagen (beroende på om jag kört morgon/kvällspass) med uppstartsmöte där vi går igenom hur dagen ser ut på ett ungefär, vad tidigare skift har gjort, om det har hänt något ovanligt, förbättringar m.m. Varje dag lever sitt egna liv egentligen, men sammanfattningsvis så gör man ungefär samma sak som alla andra dagar. Det är stressigt och intensivt emellanåt men i det stora hela så brukar man gå hem och veta att man har klarat av ytterligare en dag. Det blir några muggar med kaffe om dagen för att hålla huvudet starkt inför kommande uppgifter. Sedan så har vi totalt 2 raster och en halvtimmas lunch som man måste ta vara på ett bra sätt. Det är viktigt att vila och få tänka på annat medans man kan, speciellt i en stor industrifabrik som Volvo där arbetsmiljön kan vara ganska stressig emellanåt.
Ledningen är förtroendegivande och visar hänsyn till samtliga medarbetare, vilket ger mycket respekt tillbaka.

Jag tycker att Volvo har en arbetsplatskultur som säger att man ska jobba hård, visa respekt för varandra och vara försiktig samtidigt som man ska göra ett bra jobb. Alla hjälps åt och alla är välkomna.

Den svåraste delen utav jobbet är tidspressen som kan smyga sig fram emellanåt. Ibland hinner man inte tänka på annat för att det är mycket att göra, och ibland så går det lite lättare. Personligen så tycker jag alltid att det är lite svårt att lära sig nya saker som man aldrig har hört talas om, sett eller arbetat med tidigare, det brukar oftast vara en gåta som tillslut fastnar på näthinnan det också.

Det bästa med Volvo är personalen och arbetskamraterna.
 - mer...
Fördelar
Gratis Kaffe
bra tryck
roliga kollegor och alltid bra takt i arbetet både som truckförare samt montör
Fördelar
parkering
Nackdelar
kort rast
gemenskap
Världens bästa företag. Där fick man alltid gå kurser och lära sig det man eventuellt ej kunde.
Fördelar
gratis parkering
Bra och trygg arbetsplats
En bra och trygg arbetsplats med stora utmaningar.
Fördelar
Friskvårdsbidrag
Nackdelar
Inga större
lärorikt och spännande
En dag på Volvo var väldigt varierande, ena dagen kunde stå och ladda plåt och andra dagen kunde man stå och svetsa.
Fördelar
bra rabatter
Nackdelar
maten i kafeterian
Trygg och stabil arbetsgivare
Det finns bra möjligheter till avancemang inom företaget och support och trygghet genomsyrar en. Arbetsuppgifterna är varierande och många.
Fördelar
Förmåner och rabbater
Nackdelar
Stort företag, man är en liten kugge i maskineriet.
Stabilt
Allt fungerade bra.
Trevliga arbetskamrater,

Kompetenta chefer.

Trevlig miljö.

Högt tempo.
Fördelar
Bra lön
Nackdelar
Jobbigt
produktiv och bra arbetsgivare
Volvo PV är en bra arbetsgivare som ge möjlighet att utvecklas,arbete är utmanande och roligt.
Produktiv arbetsmiljö
Ett multikulturellt företag och spritt på över 100 platser worldwide med oändliga möjligheter
Fördelar
Se hur företaget hanteras världen över
Nackdelar
Konjuktur
Volvo Personvagnar
Volvo är ett bra företag att jobba på. Där företaget tanker mycket på kvalite på individ nivå!
Nice company with job/life balance
Volvo allows flexible work hour, good for life/job balance. But the IT organization was not very efficient. Too many people were working on the same thing, which caused confusions all the time.
Fördelar
flesible work hour
Nackdelar
too many travels
Transport av produktionsmaterial
Hanterar dokumentation som är ansluten till produktionsmaterial. Avvikelserapportering och uppföljning. Säkrar trailerkacapitet dagligen. Daglig kontakt med kollegor i Sverige, Belgien, Frankrike och Polen. Arbetar med kontinuerliga förbättringar för att utveckla processer och flöden. Samlar statistik för uppföljning av KPI.
Nackdelar
Lönen
ok
Var där alldeles för kort tag med trivdes med att jobba i fabrik, tyckte om att jobba i min NC¨-svarv
Fördelar
bra
Nackdelar
2 skift
Kasst företag!
Dåligt ledarskap, alla behandlas inte alls lika. Om du är konsult så anses du vara sämre trots att du kan mer än "gamlingarna" som skuttar runt som pajaser med feta löner som de fått en gång i tiden. Att tillägna arbetsdagen med jobb är inte prio ett utan hellre allt annat som kan tänkas är ju roligare än jobb så varför inte. Man har smörjt sitt munläder med rätt personer så man slipper jobba alltför hårt. Tyvärr så är det många som inte alls har utbildning utan har kommit dit av antingen utseende eller från att ha jobbat på ex. terminalen som truckförare. Detta kan bli komplicerat då det både kan skapa avundsjuka på nya som kan saker samt att de själva inte förstår vilken tur de har eftersom de hade aldrig fått så bra lön eller frihet i att göra annat när man eg. ska arbeta, som om de ex
jobbat som undersköterskor eller i butik. Även att vissa som kommit dit på ett bananskal inte kan samarbeta utan ska ifråga sätta allt möjligt konstigt. Detta gällde alltifrån support till kollegor till chefer på plats.

Ledarskapet är bra på att låtsas som om inget är fel även om man sagt konkrekt och tydligt och denna ledarskap ser inte heller vilket jobb man gör. I vissa fall har de inte ens någon aning om vad deras medarbetare gör och visar noll intresse till att verkligen veta.

Kamratskapen är inget jag direkt kunde se. Visst fanns det vissa grupper men många är väldigt falska och låtsas vara trevliga och hjälpsamma men är det inte alls när det gäller.Man fick vara beredd på att i princip bli muntligt utslängd till lejon av både chef och kollegor trots att man jobbat häcken av sig
 - mer...
Fördelar
Flex
Nackdelar
Många så som lön, arbetskulturen i helhet (dåligt ledarskap, dålig jobbmoral, man gör saker för sin egen skull)
Föränderlig arbetsmiljö, trevliga arbetskamrater.
För en controller på Volvo CE varierade arbetsuppgifterna mycket från dag till dag. Många deadlines att hålla för att få fram rapporter i tid. Stor del av tiden innebar interaktion med avdelningar inom produktion, trevligast! I tjänsten fick man också delta i internationella projekt, ofta för att försöka få ”hem” jobb till Hallsberg. Intressant och utvecklande!!
Fördelar
Internationellt företag! Arbetskamrater
Nackdelar
Ofta stressigt.
God arbetsmiljö
Fantastiska lokaler
Högt tempo

Stort eget ansvar

Utlandsresor
Fördelar
Man kan jobba hemifrån
Nackdelar
Mycket resande, familjen blir lidande då det krävs extremt mycket arbete
challenging environment
This was a new company with a lot of challenges..everyone in the project teams were handpicked and reporting to the CEO. I learned a lot through this period, including working with McKinsey consultants.
Fördelar
the pace and challenges
Nackdelar
working hours