Volvo – recensioner om Ledarskap

Jobbade på Volvo Lastvagnar i Tuve i mitten/slutet på 90-talet å trivdes nåt otroligt bra. Bra arbetskamrater å att jobba med lastbilar. Bra arbetsmiljö å arbetsledning
En vanlig arbetsdag inom denna tjänsten innebar att köra mycket bil och leverera i tid. Jag lärde mig att vara snabbt och effektiv på att finnas på plats när det behövdes i nöd samt att vara ute i god tid med leverans. Mina arbetskollegor jobbade för sig och jag för mig, inte mycket socialisering men trevlig ändå. den svårare delen utav jobbet finner jag verkligen inte. Den bättre delen av jobbet kan ha varit att man fick lära sig mycket nytt.
Fördelar
Långa raster
Nackdelar
Osocialt
Börja med att se till att all teknik fungerade och hjälpte till med att få kundernas behov vad det gällde teknik, mikrofoner, belysning, sladdar, datorer, bilar på eller utanför scenen. Se till om de behövde ha tele- eller videokonferanser, ev ringde british telecom för hopkoppling av div linjer i div länder. Tal och skrift svenska engelska. se till att ta emot deltagare och se till att få konferenshållare att hålla tider då att det i flera fall kunde vara flera sittningar. och hela tiden hålla koll på all teknik, som kunda vara uppdelade i upp till 8 konferenser samtidigt avolika slag. sluligen att se till att allt var i ordning inför nästkommande dag. ett mycke trevligt jobb.
Fördelar
fritt under förutättning att allt fungerade.
Nackdelar
inte om man gillar teknik
Trivdes väldigt bra under åren på Volvo. Skiftande arbetsuppgifter och bra kollegor.
En typisk arbestdag:* En arbetsdag börjar med en instämpling. Därefter ser jag vart jag ska arbeta med för arbete för dagen på var grupptavla. Det kan variera p g a sjukdom, produktionstider samt material. Därefter startar man upp eventuell truck, dator och påbörjar arbetet. Efter ca 1 timmes arbete är det morgonmöte då dagens möjligheter och utmaningar diskuteras på ett lösningsinriktat och kreativt sätt. Efter detta fortsätter man att arbeta målinriktat med dagens produktion. På eftermiddagen har vi ett kort uppföljningsmöte där vi följer upp dagens arbete. Vad jag lärt mig:* Jag har lärt mig otroligt mycket, men framförallt att arbeta på ett strukturerat och målinriktat sätt. Problem som kan uppstå identifieras, kartläggs och åtgärdas på kort tid. Jag har lärt mig ledaregenskaper samt presentationsteknik. Jag har även lärt mig att samarbeta och konfliktlösning i mitt arbete som kamratstödjare i vårt Kamratstöd. Ledning:* Vi har en bra ledning som ofta involverar oss alla medarbetare i olika omorganisationer och projekt. Vi har ofta jobbat tvärfunktionellt för ett bra resultat. Ledningen ger oss stor möjlighet att utvecklas både personligt och arbetsmässigt. Vi får givetvis bra utrymme för fackliga studier samt fria arbetskläder samt tvätt utav dessa. Mina arbetskollegor:* De allra flesta arbetskolleger är helt underbara och gör sitt yttersta för att vår slutprodukt ska bli utmärkt. Men så gör vi också världens bästa lastbilar. De flesta arbetar också över avdelningsgränser för att bidra till ett gott slutresultat. Den svåraste delen av jobbet:* Det kan vara att dagen - mer...
Fördelar
Företagshälsovård, friskvårdsbidrag och en bra fackförening.
Nackdelar
Jag ser inga nackdelar
Mycket tungt/stressigt kroppsarbete som montör. Har man viljan kan man klättra högt upp i karriären. Bra och rättvis ledning i den högre rangen. Bra sammanhållning bland kollegor.
Jag jobbade för flera av assistenterna där jag hjälpte dem med en allmän organisering av papper och planeringar med möten. Jag fick också som uppgift att skapa en informativ dokument för nyanställda på Volvo och nyinflyttade till Göteborg, som anhöll all information om Göteborg, hotell, kartor, och användningen av Volvos operativ system. En av assistenterna bad om hjälp med att organisera en stor visning av dem nya lastbilarna för arbetarna på Volvo där vi anordnade tal från cheferna och mat och dryck till alla. Det var mycket trevligt att jobba på Volvo där jag träffade många internationella och intressanta personer, och jag har fått en mycket bättre förstånd för att jobba för en global organisation.
Jag har lärt mig hur jag ska arbeta under stress, bemöta kunder, arbeta med andra på ett effektivt sett och hur en arbetsplats fungerar.
Trevliga arbetskamrater, stor arbetsplats, med möjlighet att byta avdelningar och arbetsuppgifter. Mycket bra sommarjobb. Bra som extrajobb.
Fördelar
Bra lön
Nackdelar
Osäker anställning
Arbetade på chassi-line, där många tunga lyft och krav på gott samarbete ingick i vardagen. Att prestera under tidspress ingick också i arbetet. God och genomtänkt ledningsstruktur med teamledare nära till hands. Bra blandning av rutinerade och unga arbetskollegor. Svåraste delen av jobbet var att inte kunna lägga upp arbetstiden hur som helst. Den bästa delen av jobbet var lagkänslan och den förhållandevis goda ekonomiska ersättningen.
Fördelar
Bra lön utan krav på högre utbildning, god gemenskap.
Nackdelar
Monotont arbete, högljudd miljö.
Börjar hav 7 tar ut en order på reservdelar o börjar köra och hämta, skickar delar runt hela norden men vårat huvudlger ligger i Holland som jag varit nere o jobbat två gånger, de va nyttig erfarenhet, hadde även koll på kvalliteten,arbetskamraterna har varit kanon bra,va mycke raporterande på dator men man kom snabbt in i det, de svåraste skulle väl vara alla sidor man skulle komma ihåg på datorn men de fixade sej alltid,man skötte sej själv o plockade klart ordern tills den va klar sen tog man en ny. har även lastat traijlar på utsidan.Ledningen va OK.
Nackdelar
Här blev jag behandlad som alla andra, trots att jag var ensam tjej på plats! Trevliga kollegor, bra med 3-skiftssystem och volvo satsade på att utveckla sina anställda. Jag fick truckförarbevis hos dem!
Fördelar
Utveckling, bra lön
Nackdelar
I mitt jobb som montör på produktionsflödet möter man ständigt nya utmaningar varje dag då vi har en stor variantflora av lastbilar att montera. Jag försöker ständigt att samarbeta med produktionstekniker för att skapa rätt förutsättningar och underlag för montör och dels för att säkra kvalitén. Det bästa med jobbet är att jag gillar när det ges ansvaret för att för att komma med förslag på färändring av produkt och när man vet att det skett. Ibland kan det ta längre tid innan det slår i monteringsunderlag. Varje dag arbetar man i grupp och där man lär mycket av avarandra. Vi har ständiga morgonmöten med produktionsledaren då vi går igenom utfallet från gårdagen d.v.s.hur kvalitén har varit. Jag har lärt mig att bearbeta ny information och lärt mig nya metoder att hitta lösningar och försöker ständigt förbättra mina färdigheter. Min bakgrund från varierande uppdrag och möten med olika kulturer har gett mig bred kunskap för att t.ex. hantera förändringar och vara lyhörd.
Trevlig arbetsmiljö med många kontaktytor. Arbetade på konsultbasis
Fördelar
Moderna lokaler, bra chefer
Jag har lärt mig att prioritera och att arbeta efter ett strukturerat arbetssätt.
Kvalitet går före kvantitet. Allt ska kontrolleras det man gör. Väldigt bra när man är nyanställd. Säkerhet är viktigt för företaget. Inget får gå fel för då får det stora kosekvenser. Arbetskollegorna är hjälpsamma och det är en bra produktionsjargong. Ledningen visar sig när det behövs alltså inte i onödan.
Fördelar
Förmåner vid event i Trollhättan, t.ex vid idrottsevenemang
Nackdelar
Dyrt att köpa lunch
Jag har under tre praktiska arbetsperioder arbetat inom Volvo. En typiskt dag skulle kunna vara att man går och ställer sig på sin arbetsstation och väntar tills bandet börjar rulla vilket den gör vid halv 7. Jag har fått göra allt från att byta däck på last bilar till att slipa på huven på en bil. Jag har lärt mig en hel del under mina tre praktikperioder på Volvo. Jag har lärt mig att sköta arbetstiderna vilket är en oerhört viktig sak som måste skötas. Jag har även lärt mig att arbeta mer självständigt. Mina arbetskollegor har alltid funnits där för mig om jag har någon fråga eller behöver hjälp såsom en handledare. Den svåraste delen av jobbet var att hantera stressen. I början var det väldigt svårt. Man visste inte riktigt hur man skulle hinna med. Men efter en viss tid så hittade mina sina genvägar och klarade allt i tid. Den bästa delen av jobbet var det sociala umgänget. Det fanns mycket underbara människor som det var roligt att jobba med.
Fördelar
gratis lunch
Nackdelar
dåliga arbetstider
En mängd olika arbetsuppgifter då varje dag inte var särskilt lik den förra med en hel del omväxling i arbetet. När jag jobbade på användare supporten så varierade uppgifterna ännu mer med både toppar och dalar.Jag har lärt mig mer än vad jag trodde var möjligt på så kort tid med både utveckling av mina tidigare kunskaper som nya saker som jag inte visste behövdes.Ledningen har varit underbar och arbetskollegorna har hela tiden varit trevliga som hjälpsamma när problem uppstått.Det svåraste har varit att jobba med sådant jag inte haft en aning om förut.Det bästa har varit variationen i arbetsuppgifter från dag till dag.
Fördelar
gratis lunch som praktikant
Nackdelar
vissa lugna stunder då inte mycket fanns att göra.
Borra,skruva,mäta mm är en typisk dag, har lärt mej att arbeta i grupp, ledningen är väl sisådär, arbetskollegorna är mycket bra, den svåraste delen är att tajma med andra avdelningar, den bästa delen av jobbet är kollegorna.
Fördelar
bra kollegor
Nackdelar
mycket materialbrister
Mycket krävande jobb som kan vara mycket upplyftande men också tvärtom beronde på vem du har som gruppchef.
Volvo Penta är ett företag som under många år har varit den som har varit mest lönsamt för AB Volvo.Det finns ett antal punkter som bidragit till positivt lönsamhet liksom , bra arbetsmiljö, arbetskollegor samt starkt ledning i detta företag .