Volvo – recensioner om Ledarskap

Jobbade på Volvo Lastvagnar i Tuve i mitten/slutet på 90-talet å trivdes nåt otroligt bra. Bra arbetskamrater å att jobba med lastbilar. Bra arbetsmiljö å arbetsledning
Varje dag var en liten utmaning för vi körde mycket ytdetaljer o det kunde vara många olika fel på dom.men man lärde sig att upptäcka dom flesta felen.mina kollegor och jag jobbade mycket bra som ett team som kompletterade varandra.det jobbigaste var om första pressen gick sönder och man inte kunde köra några detaljer på många dagar. Det bästa på Volvo var att vi hade en väldigt bra sammanhållning o därför trivdes jag väldigt bra på Volvo.
En dag börjar 06.30 med att ta reda på vilken balans jag ska börja med. Jag har lärt mig att jobba i lag, ta hänsyn till andra ,jobba fort. Ledningen är bra. Arbetskollegorna är trevliga, vi har kul ihop- Stressen och det tunga jobbet. Kollegorna och lönen.
Fördelar
Bra förmåner
Nackdelar
stressigt
Anställd som receptionist och kundtjänst, inom Manpower AB, för Volvo AB. Trivdes och lärde mig mycket av arbetet inom Volvos alla olika receptioner i Göteborg, med försäljning av bilar, ge service till köpare från utlandet, svara och förmedla samtal i receptionen till medarbetare.
Bra ledarskap och roligt med mycket folk runt sig hela tiden, många roliga människor här. Bra möjligheter till avancemang om man visar att man vill. Bra lön.
Fördelar
Gratis kaffe. Ljust och rent.
Nackdelar
Att det tas in bemanningspersonal.
montera bilar om volvo bra men stressiga bra stress montera motorena
Fördelar
billig lunch
Nackdelar
kort lunch
Den bäst delen med mitt jobb är att vi är en självgående avdelning. Där vi har mycket ansvar och frihet att själva fatta viktiga beslut om våra leveranser mm
Fördelar
friskvårdsbidrag
Arbetslagen/kollegorna är bra. Volvo Lastvagnars personalpolitik är under ALL kritik.
Fördelar
Bra lön
Nackdelar
Personalpolitiken/Slitoch släng
Hantera logistik, hjälpa deltagarna Bra ledning Trevlig arbetskollegor Den bästa delen av jobbet är frihet under ansvar.
Fördelar
allt möjligt
Nackdelar
inge
Jag kom till jobbet antingen 06.30 eller 15.06, beroende på vilken vecka jag jobbade. Jag pratade med mina arbetskollegor en stund innan jag satte igång med mitt arbete. Jag fixade alla möjliga verktyg till CNC maskinerna. Fräsar, borr, gängtappar osv. Jag lärde mig väldigt mycket om hur viktigt det är att vara noggrann och exakt! Vi arbetade med tusendelar, så det var inte att "bara" göra verktygen om man säger så. Jag älskade mina arbetskollegor. Så gott som alla inne på volvo är hur trevliga som helst och man kommer överens med de flesta. Fanns inget svårt där jag jobbade, allt var ganska lätt i mitt tycke. Miljön och arbetskollegorna gjorde att man ville tillbaka till arbetet en måndag morgon. I övrigt ett jättebra företag i sig. Bra lön, bra jobb. MEN behandlingen.... Bemanning i sig är inget dåligt alls! Men att just Volvo låter sjukt bra människor gå som bemanning i FLERA år utan att anställa är ren idioti. Att varje dag behöva gå nervös för att inte veta hur länge man får vara där innan de ringer och kickar ut en. Usch.
Fördelar
Bra lön. Bra folk. Bra miljö.
Nackdelar
Tråkig personalplan.
Arbetet på volvo var spännande och variationsrik. Inte många dagar som var den andre lik. Bra kollegor och chefer. Många utvecklingsmöjligheter.
Fördelar
Stort kontaktnät
Nackdelar
arbetstiderna
Arbetet på Volvo Lastvagnar är mycket varierande då det ofta inkluderar diverse olika projektarbeten. Produkt- och processprojekt har genomsyrat de senste åren och har varit mycket lärorikt. Upplever att det har varit svårt att "avancera" på min nuvarande avdelning och man får känslan av att man måste byta för att utvecklas. Ledningen förespråkar tvärfunktionellt arbete vilket är bra, dock mycket tidskrävande och ofta sätts snäva deadlines vilket påverkar resultat och motivation. De variarande arbetsuppgifterna och kollegorna är den bästa delen av jobbet.
Rapport från ledning,laget runt.Fokus på kvalitet och utveckling. Olika kvalitets roller .Geometri ansvarig Jätte roligt att jobba med svets och se resultat.Jag lärde mig att vara Mål inriktad och flexibel. Jätte kompetent ledning .Professionella. hjälpsamma och glada kolleger ,respekt och arbetsglädje resulterade med gemenskap. Svåraste var att lära sig alla förkortningar och att hitta i fabriken. Att skapa och vara med och bygga världens bästa bil.
Fördelar
gemenskap och bra löner
Nackdelar
Man fastnar lätt för fabrik livet
Dagen började kl 8.00 (började oftast 7.45 för att hinna packa för första budbäraren) tog in frakt som kommit till företaget. kollade så allt stämde överräns med beställningen och vad som kom i försändelsen. packade upp allt i hyllor. kl. 9.30 kom mera paket till oss som skulle vidare till privatpersoner eller företag. dessa packade vi om och gjorde dem redo för transport. Vi packade så gott som hela dagen beroende på alla beställningar. Ibland returnerades garantidelar till oss, vi tvättade dem och lagade lappar på dem, sedan skickade vi dem vidare till ett annat ställe inom Volvo som tog hand om dessa delar. Mot dagens slut tog jag hand om fakturering med hjälp av Volvos IDMS system. Dagen slutade kl 16.00 Jag fick lärde mig att ta emot och skicka försändelser. Hantera programmet Unifaun som vi använde för att skriva ut fraktsedlar. Jag fick lära mig att använda en hissautomat. Personalen var trevlig och hjälpte till om det behövdes. Det svåraste på detta jobb var att det kunde vara stressigt ibland om det hade kommit in en stor order som skulle kontrolleras samtidigt som det hade kommit många beställningar som skulle skickas ut. Det bästa var nog att de hade bra personal och jobbet var inte enformigt.
Fördelar
lunchersättning, avskedsgåva
I cannot find the words to express how much I loved to work at Volvo IT. The best place to work on earth. Well organized, great co-workers, excellent management, superb working environment, generous salary and benefits, exciting and meaningful assignments.
Att vara anställdpå Volvo Lastvagnar innebär att arbeta i en industri med högt tempo, och att ha en förmåga att fatta snabba beslut.
Volvo Trucks est une entreprise très humaine mettant en avant l'individu par rapport au business. Le management est basé sur une confience mutuelle et une grande autonomie
Jag ledde ett forskning och design projekt, med fokus på nya säkrare och mer bränslesnåla lastbilar. Jag fick genom möten med olika nyckelpersoner inom de berörda områdena ta fram förslag på förbättringar, som sammanställdes i en digital konceptlastbil. Under en typisk arbetsdag varvades enskilt arbete med möten. Den svåraste delen av jobbet var att försöka kombinera de olika - ibland motstridiga - kraven från de olika avdelningarna till den bästa möjliga kompromissen. Det bästa med jobbet var att det var varierande och att jag fick utnyttja min kreativitet till problemlösning.
Fördelar
Engagerande jobb med månadslön
Nackdelar
Endast kortare uppdrag.
Administration med ett varierat innehåll. Stort ansvar. Sitter med i ledningsgruppen. Respekterad för mitt arbete och som individ. Fantastiska kollegor i stort utbud. Möjlighet att rotera på olika enheter inom samma företag samt att kunna komplettera med kurser/utbildning. Olika kundaktiviteter ex.vis lanseringar av nya produkter och utbildningar av säljare/återförsäljare. Massor av olika kontakter hela dagarna - väldigt socialt och intressant. Ena dagen inte lik den andra, man får ta mycket eget ansvar för att arbetet ska flyta på.
Fördelar
Trygg och ansvarstagande arbetsgivare
Nackdelar
Omorganisation och för tillfället oro i organisationen
Ingen av mina arbetsdagar ser lika ut vilket gör mitt jobb extra spännande och utvecklande. Jag känner att jag lär mig något nytt varje dag. Mitt arbete innebär mycket nätverkande och plötsliga arbetsuppgifter som kan behövas utföras omgående. Det är högt tempo och det känns spännande. Mina arbetskollegor är helt fantastiska och jag ser oss alla som ett fotbollslag där alla har en viktig position för att nå målet/göra mål. Vi har en bra dynamik i "vårt lag". Den svåraste delen i mitt jobb är att avsluta dagen då jag har en förmåga att vilja göra klart en massa innan jag går hem för jag vill inte lämna något åt nästa dag, för att då vill jag känna mig redo för nya utmaningar.. Den bästa delen av jobbet är att veta att jag utvecklar mig hela tiden. Förtroendet mellan oss på arbetsplatsen är guld värt. Jag känner att jag har kunnat påverka mitt jobb, komma med idéer, kunnat ifrågasätta, kunnat fråga och fått känna engagemang.
Fördelar
Utvecklingsmöjligheter
Nackdelar
Kommer inte på några sådana
det var 2 skiftarbete ,jag har lärt mig mycket genom industri och logistik och teknik och kvalitet ansvarighet ,jag jobbade med mer än 1000 tals folk i olika gropar och jag har inte träffat något svårigheter jag är glad och trivs men slutar arbetet på grund av arbetsbrist ,det var bra jag lärde mig mycket och jag fick mycket erfarenhet att jobba i olika gropar med olika erfarenheter
Fördelar
grattis kaffe