Volvo – recensioner om Ledarskap

Tufft arbete, högt tempo och strikta tider, man har t.ex. en rast på exakt 12 minuter. Men jobbet är roligt och man lär sig vara stresstålig. Cheferna/ledarna är såklart olika beroende på vilken bana man är på men jag har ingenting ont att säga om de jag har träffat.Räkna med att ha ont i fingrar/händer den första tiden, man bygger 1 bil per minut.
Fördelar
Bra lön
Nackdelar
Stressigt
En bra arbetsplats med utvecklingsmöjligheter. Har jobbat som montör samt truckförare. Bra gemenskap och bra sammanhållning samt bra ledarskap.
Volvo is a good company to work, but the corporate culture and management culture needs to change a lot especially on the rewarding system. A positive side is the work-life balance cultures. One of the main problem is how the feedback and reward system works.
Fördelar
Work-life balance
Nackdelar
No real feedback on job.
mycket bra och stort företag med bra personal.Regelbunden och korrekt.
Fördelar
Ingenting
Nackdelar
Ingenting
trevliga arbetskolegor varierande jobb bra ordning och reda,ledning dålig kunskap stress
Fördelar
förmåner ledighet
Nackdelar
stress
Fördelarna med att vara anställd på Volvo är att det är ett stort företag som har många utvecklingsmöjligheter.
Som montör på Volvo Cars ska man vara stresstålig, arbeta omständligt, följa standarder samt jobba inom grupp. Dessa kompetenser och förmåner utvecklades hastigt under min arbetstid här.
Fördelar
Man blir stresstålig, jobbar i ett team, man är effektiv
Nackdelar
Kan belasta ergonomin
Tuckkörning både inne å ute. Högt tempo. Bra arbetskollegor.
Börjar på natten 00.30, man lär sig tåla stress. Tufft jobb med mycket stress man måste tåla jobbet, de bästa med jobbet är personalen.
Fördelar
egen lunch
Nackdelar
dålig miljö
Worked in a factory where they would definitely have benefited from better management and employee empowerment. It was tough work. Although, that is to be expected when working in a factory.
Jobba effektiv på egen hand. Trevliga och hjälpsamma arbets kollegur. En kompetant, tydligt och profossionellt chef.
Fördelar
flexibilitet, självständighet, trevlig arbetsmiljö, bra lön
Nackdelar
Ensam arbete
Jag börjar morgonen/eftermiddagen (beroende på om jag kört morgon/kvällspass) med uppstartsmöte där vi går igenom hur dagen ser ut på ett ungefär, vad tidigare skift har gjort, om det har hänt något ovanligt, förbättringar m.m. Varje dag lever sitt egna liv egentligen, men sammanfattningsvis så gör man ungefär samma sak som alla andra dagar. Det är stressigt och intensivt emellanåt men i det stora hela så brukar man gå hem och veta att man har klarat av ytterligare en dag. Det blir några muggar med kaffe om dagen för att hålla huvudet starkt inför kommande uppgifter. Sedan så har vi totalt 2 raster och en halvtimmas lunch som man måste ta vara på ett bra sätt. Det är viktigt att vila och få tänka på annat medans man kan, speciellt i en stor industrifabrik som Volvo där arbetsmiljön kan vara ganska stressig emellanåt. Ledningen är förtroendegivande och visar hänsyn till samtliga medarbetare, vilket ger mycket respekt tillbaka. Jag tycker att Volvo har en arbetsplatskultur som säger att man ska jobba hård, visa respekt för varandra och vara försiktig samtidigt som man ska göra ett bra jobb. Alla hjälps åt och alla är välkomna. Den svåraste delen utav jobbet är tidspressen som kan smyga sig fram emellanåt. Ibland hinner man inte tänka på annat för att det är mycket att göra, och ibland så går det lite lättare. Personligen så tycker jag alltid att det är lite svårt att lära sig nya saker som man aldrig har hört talas om, sett eller arbetat med tidigare, det brukar oftast vara en gåta som tillslut fastnar på näthinnan det också. Det bästa med Volvo är personalen och arbetskamraterna. - mer...
Fördelar
Gratis Kaffe
Allt fungerade bra. Trevliga arbetskamrater, Kompetenta chefer. Trevlig miljö. Högt tempo.
Fördelar
Bra lön
Nackdelar
Jobbigt
Ett multikulturellt företag och spritt på över 100 platser worldwide med oändliga möjligheter
Fördelar
Se hur företaget hanteras världen över
Nackdelar
Konjuktur
Var där alldeles för kort tag med trivdes med att jobba i fabrik, tyckte om att jobba i min NC¨-svarv
Fördelar
bra
Nackdelar
2 skift
Dåligt ledarskap, alla behandlas inte alls lika. Om du är konsult så anses du vara sämre trots att du kan mer än "gamlingarna" som skuttar runt som pajaser med feta löner som de fått en gång i tiden. Att tillägna arbetsdagen med jobb är inte prio ett utan hellre allt annat som kan tänkas är ju roligare än jobb så varför inte. Man har smörjt sitt munläder med rätt personer så man slipper jobba alltför hårt. Tyvärr så är det många som inte alls har utbildning utan har kommit dit av antingen utseende eller från att ha jobbat på ex. terminalen som truckförare. Detta kan bli komplicerat då det både kan skapa avundsjuka på nya som kan saker samt att de själva inte förstår vilken tur de har eftersom de hade aldrig fått så bra lön eller frihet i att göra annat när man eg. ska arbeta, som om de ex jobbat som undersköterskor eller i butik. Även att vissa som kommit dit på ett bananskal inte kan samarbeta utan ska ifråga sätta allt möjligt konstigt. Detta gällde alltifrån support till kollegor till chefer på plats. Ledarskapet är bra på att låtsas som om inget är fel även om man sagt konkrekt och tydligt och denna ledarskap ser inte heller vilket jobb man gör. I vissa fall har de inte ens någon aning om vad deras medarbetare gör och visar noll intresse till att verkligen veta. Kamratskapen är inget jag direkt kunde se. Visst fanns det vissa grupper men många är väldigt falska och låtsas vara trevliga och hjälpsamma men är det inte alls när det gäller.Man fick vara beredd på att i princip bli muntligt utslängd till lejon av både chef och kollegor trots att man jobbat häcken av sig - mer...
Fördelar
Flex
Nackdelar
Många så som lön, arbetskulturen i helhet (dåligt ledarskap, dålig jobbmoral, man gör saker för sin egen skull)
För en controller på Volvo CE varierade arbetsuppgifterna mycket från dag till dag. Många deadlines att hålla för att få fram rapporter i tid. Stor del av tiden innebar interaktion med avdelningar inom produktion, trevligast! I tjänsten fick man också delta i internationella projekt, ofta för att försöka få ”hem” jobb till Hallsberg. Intressant och utvecklande!!
Fördelar
Internationellt företag! Arbetskamrater
Nackdelar
Ofta stressigt.
Volvo lastvagnar är en bra arbetsplats son har olika avdelningar som kan mas prova på.
Fördelar
Rolig arbetsplats
Bra chefer och bra personal. Positivt förbättrings arbete i vardagen.
Fördelar
Flexibelt
Intressant varierande arbete. Mycket trevliga medarbetare.
stämplar in går till min arbetsplats tar fram MR och ser vad jag ska ta fram,hälsar på kolegorna tar ut etiketter och hämtar matrerial kollar om allt stämmer och packar klart och lägger ner i pall eller kartong eller skiva beroende på vad det är för produkter man packar kollar rätt antal rätt artikel och rätt ursprungsland,ocrummer tog vi oxså ut etiketter på ibland får man banda pallen,står olika bokstäver på pall flaggorna så man vet vart det ska sändas i väg till rätt plats viktigt att ha kunden i fokus rätt artiklar i rätt emballage var på OD möten lika med förbättringsområden för arbetsplatsen var med i projektet blåkapslar och mycket mera fick även reda ur felaktiga gods och skriva rapporter om vad hur när och va det var för fel mm ledningen var bra och arbetskulturen kunde varit bättre men var ok kollegor och själva jobbet man utförde det sämsta var då produktionen stod stilla och man inte hade något att göra att man hade ett trivsamt jobb
Fördelar
tränings lokal friskvård bonus