Volvo – recensioner om Ledarskap

Jobbade på Volvo Lastvagnar i Tuve i mitten/slutet på 90-talet å trivdes nåt otroligt bra. Bra arbetskamrater å att jobba med lastbilar. Bra arbetsmiljö å arbetsledning
Som sagt stressigt, men bra betalt dock så var de rätt tråkigt att dom inte anställer så många uthyrda.
Jobbade 5 år på Volvo Cars i Skövde, psyket tog stryk genom att allt arbete var fruktansvärt monotomt och chansen till förflyttning till bättre avdelningar finns ENBART om man fjäskar för sin chef, vilket många gjorde och fick bättre jobb. Men vill man ha sin värdighet kvar så blev man kvar på monteringen.
Fördelar
Bättre leasing avtal av bil, bra lön.
Nackdelar
monotomt, stress
Man lär sig väldigt mycket med att jobba under stress, du lär dig mycket om kvalité och hur viktigt det är. Man lär känna väldigt mycket människor.
Ett högt tempo som har lärt mig mycket om hur man skall hantera stressfyllda situationer!
Tidvis bra arbetsplats mem stundtals ostrukturerad och rörig i kombination med högy tempo
Jag kan inte rekommendera att arbeta som montör på Volvo. Jag hade en introduktionsdag men blev aldrig informerad över arbetet som jag skulle utföra, med andra ord gick jag in blind i det hela. I allmänhet bör man informeras om ens arbetsuppgifter och detta fick jag inte. Orsaken kunde varit att jag sökte via Flexpool.

Jag utsattes för mobbning av mina kollegor. Dagarna var 9 timmar långa, varav 8 timmar arbetar man. Det fanns väldigt många oergonomiska stationer och till början var man tvungen att hålla sig vid en station hela dagen för att lära sig. Det handledarna inte tänker på är att man kan skada sig av att repetera rörelserna och montera 1000 bilar om dagen.

Lönen var väldigt bra. Däremot kan jag fortfarande inte rekommendera Volvo montör (Torslanda) som en god arbetsplats. Det enda man tänker på är jobbet och man får inget privatliv. Jag kan rekommendera jobbet till er som inte har något emot att arbeta fysiskt, som inte brukar få arbetsskador och som gladligen arbetar hela dagen och inte får något privatliv.

------------

Svåraste delen var att hålla tempot i samband med att lederna börjar slitas. Det blir tillslut omöjligt och man skadar sig. Handledarna bryr sig inte ett dugg och Volvo i helhet bryr sig inte om sina arbetare. Varför är lönen så hög kan man fråga? Jo, för att man ska bli deras slav. Riktigt dåliga arbetsförhållanden.
Jag tyckte om min tid hos Volvo.
Det hjälpte mig växa som en person och mina kunskaper ökade. Tiden jag var där kan jag med självförtroende säga var värt min tid.
Bra arbetsplats, bra lön rent o fint okej chefer hög säkerhet
A typical day start with discussing KPI and changes on it with help of blue collar.

Inventory management is my core, along with product development.

management was good. but had potential to improve specifically in my area i.e. planning and controlling.

Data collection, as in may areas their is no monitoring policy.

yet to come.
Personnels collaboratif et accueillant. Bonne ambiance
2.5 fantastiska år, synd att det blev ner skärning på personal bara, men önskar dom all lycka och att det går bättre med tiden.
Börja med att alla skall samlas för ett kort daglig möte med chefen, där han informerar om vad vi har för mål och vad vi ska tänka på. Sedan går alla till sina balanser och börjar arbeta.
En väldigt känd arbetsplats, där många arbetat som anställda eller konsulter.
Fördelar
Bra balans, flexibilitet och eget ansvar, firman är oftast empatisk
Forførende från chefer og gruppledare. Bra samnanhållning. Stort utrykke før att utvecklas
Would recommend mostly for work life balance down side is slow career progression . Multicultural and multi dynamic work .Top management has been changed frequently
Är ett annorlunda jobb med mycket olika typer av människor. Unga som gamla, roligt att jobba.
lite farligt att jobba i fabrik, men mycket bra struktur i arbetssättet.

lärt mig mycket från att jobba ett fysiskt jobb och vill därav prova något skrivbordsjobb.

Bästa delen av jobbet är möjligheterna man får i ett stort företag.
Innovative and disruptive thinking CEO who is embracing major changes fearlessly. HR works hand in hand with management to improve culture and ensure the teams embrace direction and do there grass roots efforts to match the change vision at the top. Great products and awesome designs. Very interesting future with Polestar as well.
Fördelar
Compensation, work life balance, career opportunities
Nackdelar
Sweden-centric
Det finns mycket att göra, vilket är stimulerande, dock grundas många beslut inte på fakta och det ger en otrygg kortsiktighet som innebär snabba svängningar i organisationen. Detta leder i sin tur till stress och ohälsa i förlängningen.
En bra arbetsplats med utvecklingsmöjligheter. Har jobbat som montör samt truckförare.
Bra gemenskap och bra sammanhållning samt bra ledarskap.
Volvo is a good company to work, but the corporate culture and management culture needs to change a lot especially on the rewarding system. A positive side is the work-life balance cultures. One of the main problem is how the feedback and reward system works.
Fördelar
Work-life balance
Nackdelar
No real feedback on job.