Uppsala kommun

Recensioner från anställda på Uppsala kommun

Väldigt givande att arbeta med brukare.Man känner att jag som person kan göra stor skillnad i deras vardag och man får alltid positivt feedback. Respekt och omtanke är nånting jag strävar efter på mitt jobb!
Fördelar
Givande relationer
Nackdelar
Sressiga moment att ha flera bollar i luften samtidigt.
Varierande arbetsuppgifter. Roliga arbetskamrater. Varierande dagar.
Generellt bra, fast det finns inte mycket jobb att bli erbjuden.
Jag fick mitt första jobb som flykting mottagare i Uppsala under Balkan kriget . Arbetsuppgifter bestod av leopande besök av kunder även vid lunch tid.

Sociala tjänster i Uppsala gick igenom en stor organizationsförändring och kämpade med sin minos budjetering.

Då fick jag största antal flyktingar från Bosnien, som förvandlade ekonomin positivt på grund av statliga pengar för flyktingar.

Sedan fick jag arbeta på kulturcentrom I ett nybyggd invanrarområd, Stenhagen, där jag arbetade mest med somalier, deras familjeproblem och arbetslöshet som jag lyckats markant.
Fördelar
AT få jobb
Nackdelar
mycke stress och dålig lön
Arbets miljö måste vara rolig. Relation med kollegor ska vara vänligt
Fördelar
Pedagogisk lunch som är gratis
Nackdelar
Dålig lön
Börjar kl 7 på morgonen, går ut och sköter parkarbete, tar lunch, återupptar arbetet och slutar sedan för dagen. Bra arbetskollegor och ledning. Slitsamt arbete med dålig lön fast ändå en utmärkt erfarenhet att ta med sig!
Fördelar
Erfarenhet
Nackdelar
Dålig lön
Mitt sommarjobb hos Uppsala kommun var väldigt lärorikt. Det krävdes mycket kroppsarbete. Arbetsuppgifterna som jag hade var att flytta tunga föremål som bord och skyltar, skrapa gammal målarfärg från väggar och måla nytt, rensa ogräs och knipsa av grenar från träd. Vi flyttades runt i olika områden och då cyklade vi. Jag som person gillar att hålla igång och jobbar som bäst när jag har saker att göra.
Fördelar
Att få arbeta utomhus och att röra på sig.
Det gick bra då dom hade bra personal och trevligt bemötande. Det var roligt att sommarjobba där och jag fick mycket erfarenhet av de.
Fördelar
Gratis luncher
Nackdelar
Inga nackdelar
Att jobba för Uppsala kommun var en intressant upplevelse och oftast var det ett väldigt lugnt tempo vilket för mig kunde bli lite tråkigt men jag hade turen att ha minst två kollegor som ville jobba snabbt och effektivt vilket gjorde det roligare. Det bästa med jobbet var väl chansen att alltid möta nya människor och få hjälpa dem att hitta rätt, tyvärr så fanns det vissa svårigheter med cheferna där en sa en sak och den andra sa en annan, detta ledde till att det blir svårare och svårare att göra det man skulle för ena stunden skulle man göra det på ett specifikt sätt och senare kunde man få kritik för det så det blev väl det absolut svåraste och förmodligen jobbigaste. Jag vet att titeln säger för Jernhusen och Uppsala Kommun, men det var Uppsala Kommun som hade hand om stationsvärdarna medan Jernhusen ägde stationen i Uppsala.
Fördelar
Bra Kollegor, trevligt jobb
Nackdelar
Dålig kommunikation mellan cheferna
Morgonen är spänningfylld med en väntad ring på mobilen. Samordnaren är ofta en person jag känner igen sedan länge men de senaste veckorna efter en omorganisering har det börjat höras andra röster. Man träffar nästa aldrig vikariepoolens samordnare och har så mycket att göra på dagen att man inte tänker på dem innan nästa morgon samma tid och med samma förväntansfulla spänning.
När jag kommer till stället som ibland ligger lite utanför stan så hittar jag köksdörren och går in och det första jag blir tillfrågad är ofta "Har du med dig kläder?"

Det har jag och eller så lånar jag vilket går bra och så sätter vi igång med sallads förberedning,disk och städ tills barnen börjar kommar in lite innan 11.

Då har vihunnit ställa ut bleck och skåla rmed mat och sallad och väntar på dem. Har jag tur hinner vi fika också och då är det en lyckad dag enligt mig.

Medan barnen kommer in för lunch så diskar jag, och diskar och diskar, de tacker ofta vid diskstället för den goda maten. Den kommer oftast via utkörning från ett större kök, så det är bara att le och ta emot deras beundran.

Senare äter vi innan städar upp hela köket och diskar allt inkluderat själva diskmaskinen och diskrummet.

Då har mellis gått ut redan och vi är beredda att ta emot de klasser som ska ha mellanmål. Efter deras disk kanjag gå hem.

Om jag ska berätta om mina arbetskollegor så är vi väldigt olika, vi jobbar för olika anledningar och ser olika ut i våra svarta tröjor utan logos. Men värmen och igenkännandet i samhörigheten med vikariepoolen finns, hmm för mig i alla fall.

Det bästa med dagen är för det första
 - mer...
Fördelar
Aktiv och givande
Nackdelar
Skador
Ett tryggt område att jobba i, lärorikt, många medarbetare
Fördelar
Långa semesterperioder
Nackdelar
Låga löner
Att arbeta som pedagog i en kommun är alltid spännande.

Man möter kanske 100 ansikten per dag och det gäller att kunna förhålla sig till alla på ett korrekt sätt.

Jag har arbetat sedan 1972 och har erfarit många skiftande system i kommun organisation.

Jag har varit Förskolechef med eget budget ansvar i 7 år. Jag föredrog att arbeta aktivt på fältet till slut. Barn är så härliga spontana och utvecklas dagligen. Ingen dag var precis förutsebart och det var en del av tjusningen
Jag mår bra md mina elever och tycker om att undervisa.Jag har lärt mig mycket vi samarbetade mellan kollegor och hade en bra gemenskap och samhörighet.
Ledning var bra och vi kunde säga våra tankar och idéer för att komma fram när det var något svårighet på plats och lösa detta omedelbart eller gradvis bero på situationer.

Att jag skulle vilja mer stöd med språket och anpassning till.

Den bästa är när mina elever är nöjda och ger ett bra arbete och få bra betyg.
Fördelar
att arbeta med ungdomar ger glädje
Nackdelar
Man fick jobba med folk som man kände med manuellt arbete vilket var en fördel eftersom man förstår varandra bättre då. Det var mitt första steg in i arbetslivet.
Jag var med i en vikariepool och förskolor ringde in mig om det va någon som va sjuk etc.
omvårdnad. Jag har lärt mig två datasystem till.Ledningen är oklar. bra kollegor.Svårast är att måsta tjata på köket så att rätt mat finns. Bäst är att jobba med barn.
Fördelar
friskvårdskuponger
Nackdelar
dålig kommunikation mellan ledning och arbetare.
Lärt mig mycket genom att arbeta som skolsköterska. Mer självständig och att lärt mig att organisera min mottagning.
Lite av en ''ensamvarg'' som skolsköterska och med stort sekretessansvar. Svårast att vara ensam på mottagningen och då inte ha någon att ''bolla med'' direkt. Det bästa är kontakten med eleverna och att hjälpa och stötta dom på många olika sätt.
Fördelar
friskvårdskuponger
Nackdelar
Ensamhet och stor arbetsbörda
Tycker om att arbeta inom äldreomsorgen!
Det negativa med arbetsplatserna jag haft är "gäng-bildningar", och inga chefer har gjort något åt dessa problem.
Fördelar
Arbetet med att få hjälpa de äldre med deras behov!
Nackdelar
Kompis-gäng. Inga förmåner
Se fler recensioner av Uppsala kommun