Telia Company

Telia Company – recensioner om Jobbsäkerhet och befordran

3.3Jobbsäkerhet och befordran

Hittade 45 recensioner som matchade sökningenVisa alla 173 recensioner

Roligt och givande jobb, dålig ledning

Riktigt roligt och givande jobb och du kommer att utvecklas mycket som person. Arbetsuppgifter tillhör kundservice samt försäljning, så det går lätt att knyta kundkontakter och band. Det är dock ett snålt företag som höjer priset hela tiden på tjänster och det märktes på bara ett halvår i butik att det snålades in rejält på både säljtävlingar, tillgänglighet till bonus och förmåner. Jag hade en fruktansvärt dåligt chef samt ionschef som pratade om Telias budget och hur bra det gick för företaget framför oss anställda när de precis hade struntat i att lägga några timmar alls månaden framöver på mig och ett flertal kollegor, utan att säga något. En väldigt osäker anställning d de bara kör timmar, och ingen lovad procent. Min chef gjorde mig arbetslös och jag fick en och en halv vecka på mig att hitta jobb. Ska du känna dig någorlundaa trygg, är det en fast anställning som krävs. Bra underlag till provision och bra lön om du jobbar mycket.

Dålig arbetsplats, dålig bemanningsföretag TP!

Stressigt arbete. Teamledarna och företaget lovar guld och gröna skogar men i verkligheten är det ett riktigt dåligt företag att jobba på. Jag blev anställd av sprio som är ännu sämre, de klagar på minst lilla grej och tar inte hand om sin personal som de anställer. Dem skiter fullständigt i personalen. Man kan varken ha en dialog med TL eller sin bemanningsföretag. TL är inte alls på plats vilket leder till att man inte kan få hjälp. Man kan aldrig utveckla sig utan man är alltid på samma nivå hela tiden. När man blir anställd så får man inte all information om avtalet utan många saker döljer de. De ger aldrig beröm oavsett hur mycket man än arbetar. Ingen bra arbetsmiljö. Rekommenderar inte alls Telia som en bra arbetsplats. Jätte besviken.

Fördelar

Gratis kaffe och frukt

Nackdelar

Jätte dålig arbetsplats, dålig arbetsledare. Orättvist.

Dålig lön men en bra ungdomskultur

Jag är 21 år gammal och har några jobb med mig i bagaget. Min åsikt som många håller med om på Telia/Teleperfomance är att det är väldigt dålig lön och att andra anställda inte trivs. Telia utbildar nya människor hela tiden för jobb hos dem (eftersom folk säger upp sig hela tiden förmodar jag). Det är extremt mycket att lära sig. Det finns ungefär 16 datorsystem att lära sig, samt regler och villkor. Jag är fortfarande i utbildning/praktik/nesting och i min utbildningsgrupp är vi 10 personer. Alla förutom 3 personer vill säga upp upp sig redan. Vi har gått runt och pratat med andra kollegor och inte en enda säger att de trivs. Folk sjukanmäler sig för de tycker att det är pest att gå till jobbet. Jag vill dock ge en stor eloge till vår utbildare för stort tålamod och engagemang! Jag har en kollega som jobbade på Telias egen kundtjänst där uppdraget inte hade getts till teleperfomance och där ska det tydligen vara mycket bättre. Det är teleperfomances villkor och regler som gör det jobbigt för anställda, inte företagen som har gett de uppdrag att hålla i deras kundtjänst. Kommer du 1 min sent från din rast kommer det räknas in som ogiltig frånvaro. Jag jobbar heltid och har en garantilön på 14.000kr/133 timmar INNAN skatt. Jag tjänade mer på mitt förra jobb när jag jobbade 60-80%. Du får inte ta med dig mobilen in i arbetslokalen, du får heller inte ha några som helst papper, pennor eller flaskor på ditt skrivbord. Du får ha max 2 muggar som kommer från deras egna kaffemaskin. Mellan samtalen som du tar får det bara ta 60 sekunder. Alltså vill de att du bara ska mata samtal -

Fördelar

Kaffemaskin, frukt, trevliga kollegor

Nackdelar

Dålig lön, strikta villkor

Sök aldrig jobb på Telia

Jag har nu jobbat på Telias kundservice i ganska precis 2 år. Allt handlar om att spara pengar, har nog aldrig varit med om ett snålare företag. De höjer priserna på sina produkter, utan att de förbättrats. De sänker nivån på deras kundtjänst/support genom att varsla kompetent personal eller driva dom till att söka nytt jobb. De tar istället in personal från externa partners, utan vettig utbildning och ingen att fråga om hjälp, då de tog bort kompetenslinorna man kan ringa till, detta pågrund av att det tog för mycket tid från att svara på kundsamtal. De låter istället den kompetenta in-house personalen som finns kvar att städa upp efter dessa kollegor, då kunden behöver ringa tillbaka till oss då de inte fått hjälp. De kan inte heller se att detta blivit ett problem. Utan de tror att anledningen till att det är så långa köer är för att personalen inte tar sin lunch när dom ska och har då börjat ge ogiltig frånvaro, om man blivit fast i ett långt samtal och inte kunnat ta sin lunch när planerat. Finns massor av nackdelar jag kan ta upp med detta företag, men denna kommentar hade inte räckt till. Tex att de ger felaktiga löner, sparkar även ledare eller driver dom till uppsägning (har haft 6 chefer på 2 år), dåliga löner för jobbet man gör (ingen ökning ifall man får fler utbildningar/är mer kompetent), dåliga arbetstider, orimligt höga säljkrav, orimligt höga krav på bra siffror i övrigt osv. Hade bytt jobb för länge sedan om det inte varit för att detta jobb gett mig en depression och jag blev sjukskriven 6 månader.

Fördelar

Bra kollegor, jobbtelefon/abonnemang och gratis Telia Play

Nackdelar

Allt annat

Produktiver arbeitsort

Es war ein guter Arbeitsplatz mit gut ausgebildetem Personal.

Otrygg plats

Företaget tar inte hand om sina anställda. Du Kan närsomhelst bli varslad oavsett om du ha ett kontrakt 6månader. Dålig dag får du inte ha det är bara att leverera.

Stressful place, a lot to do and a lot of Chaos

Indeed is a great place to learn, but only for a couple of years. Specially the CSC area is not that much respected, therefore you feel your area is the one that has to be in charge of every problem no one knows how to deal with.

Extremt själviskt företag

Efter jag vart här 1 år har det vart den sämsta arbetsplatsen jag någonsin kunnat tänka mig. Det börjar med att de anställer timanställda och lovar dom fast anställning senare, vilket aldrig kommer hända. Du får 2 dagars utbildning som du inte lär dig någonting på sedan får du lära dig allting helt själv. Sedan börjar man i butiken och kunderna kommer in i butiken. Varje dag får man skäll av kunder för att företaget gör ett pissigt jobb. Höjer priserna, fulsäljer, vägrar hjälpa befintliga kunder då allt handlar om nya kunder och deras kundtjänst som har väntetid på 5timmar vägrar hjälpa kunderna eller väldigt ofta faktiskt lägger på luren på kunden. Samtidigt som man försöker hjälpa kunderna så har man en budget att man måste sälja för helt sjuka mål varje dag, når du inte det varje dag i en månad får du ingen provision alls, och då står du där med en helt sjukt låg lön. Cheferna i butikerna är folk som aldrig vart i butik innan och inte vet hur det fungerar, de sitter bokstavligt talat och rullar tummarna om dagarna och tjatar om hur man måste sälja mer, men inte hur. Kort sagt, börja inte jobba här.

Fördelar

personalabonnemang och sjukt härliga kollegor

Nackdelar

helt ärligt, allt annat

Osäkert och dålig kultur

Ett företag med mycket visioner men liten respekt för anställda . Låga löner med jämförelse av liknande titlar på andra företag

Productive and fun workplace

Good management, fun atmosphere, and good support as well as growth opportunities within the company. People are friendly, and the workforce is diverse.

Spännande bolag

Fast telefoni och fasta förbindelser var då mycket större än i dag men det var en intressant miljö med många utvecklingsmöjligheter.

New Telecom

Ständiga förändringar, ser möjligheter, fokus på framtiden.

Fördelar

Möjligheter till utveckling

Ett företag som ser bra ut men ruttnar inifrån

Har jobbat på Telia i cirka två år. När man börjar sin utbildning hos Telia så talar dem om hur mycket dem omsätter, hur stor del av marknaden dem har samt att det finns tusentals möjligheter att arbeta upp sig. Detta är alltifrån sanningen. Under mina två år på Telia så har jag som säljare presterat över budget närapå var månad. Du blir inte belönad för hårt arbete. Istället ställer dem högre krav på dig och nöjer sig inte förrän du antingen blir utbränd eller hittar en vettigare arbetsplats. Cheferna över butikscheferna bryr sig inte om sina anställdas välmående. Man tar bakåtsträvande beslut och ställer orimliga krav på vissa anställda. Telia har också länge värnat över sin såkallad ”Speak up kultur”. Detta då dem påstår sig tycka att det är bra att anställda säger ifrån när dem tycker annorlunda, kommer med idéer och dylikt. Hur blir detta då belönat? Precis som allting annat - inte alls. Den butik som jag jobbade i har nyligen ”sagt upp” fyra stycken anställda för just denna anledningen. Man vill inte ha anställda som ställer krav på arbetsgivaren och man bestraffar dessa anställda därefter. Så som jag och andra av mina kollegor och före detta kollegor har uppfattat det så vill Telia att du alltid ska falla in i ledet och kommer du med idéer som är vettigare och mer logiska än dina chefer så riskerar du ditt jobb. Telia har också en förmåga att sparka kompetenta ledare under omorganisationer för att sedan anställda ledare utan erfarenhet och förmåga att faktiskt leda. Då Telia tappar mer och mer förtroende hos sina anställda, särskilt i butiker, som är Telias ansikte -

Fördelar

Bra kollegor

Nackdelar

Dåliga förmåner, dåliga ledare, orimliga krav, låga löner

Bästa arbetsgivaren!

Hej! Jag slutade frivillig på Telia pga att företaget flyttade från Farsta till Solna. Jag tyckte att blev för långa resor. Jag ångrar att jag slutade på Telia Company. En av det bästa arbetsgivarna jag har haft.

Fördelar

Arbetsklimatet och trevlig kollegor. En familj liksom! Frihet under ansvar!

Bra utvecklingsmöjligheter

Telia är ett företag som värderar hårt arbete och noggrannhet, där dem som är villiga att lägga ner hårt arbete utan någon konkret belöning belönas. Där man ser relevans i att stå och mata ut siffror även på dem avdelningar som inte arbetar med försäljning, och kan man förstå att liksom med de flesta företag så är även Telia vinstdrivande i allting dem gör.

Fördelar

bra utvecklingsmöjligheter

Nackdelar

Hårt styrt uppifrån.

Företag som inte följer med i utvecklingen

Stelt företag som bygger tjänster på oroväckande gammal teknik. Det finns få, eller inga möjligheter att utveckla sin kompetens inom moderna tekniker. Man blir fast i väldigt gamla lösningar och nytänkande är inte välkommet. Antalet mellanchefer som vänder papper och agerar nickedockor uppåt är oproportionerligt stor. Man tappar snabbt sitt värde i marknaden av att jobba här.

Fördelar

Trevliga kollegor

Nackdelar

Ultrakonservativa och oengagerade mellanchefer

Stressad personal, ohälsosamma arbetsförhållanden och krav

Personalen har krav som få lyckas nå upp till, ännu färre på sikt med tanke på hälsan. De som inte lever upp till kraven ersätts. Mycket rörelse i nyanställningar. Jag var en duktig säljare och gjorde en deal med min chef, jag skulle vara näste person som fick fast tjänst om jag levererade x över mål i %. Sen kom den dagen en person skulle sluta, men efter den senaste idéen om massiv omorganisation så var det mer lämpligt att ta in en person som inte alls kunde mitt jobb eftersom vi nu skulle arbeta med både vad jag gjorde och vad den andre personen nu gjorde idag. Den personen fick min fasta tjänst och jag blev erbjuden min fjärde (?) förlängda vikariat/provanställning/tidsbegränsade anställning. Jag tackade nej och har aldrig ångrat att jag tog mig därifrån!

Nackdelar

Ledning, arbetsklimat, stress

Roligt, givande och spännande

Man sålde abonnemang för mobilt, tv och bredbands syfte. Kollegorna är bland de bästa man kan ha och man hjälps åt så bra och mycket.

Många olika typer av typer av jobb

Beslutsgången kan vara väldigt långsam,så man bör vara proaktiv och kunna ta egna beslut. Det bästa är att det finns mycket framtidstro och innovationskraft, det sämsta är att det finns många bakåtsträvare.

Fördelar

Många karriärvägar

Nackdelar

Inte marknadsledande gällande lön och vidareutbildning

Good starting place

Really good place to get going in your career. Not the best place to move upwards as they tend to look outside for vacant spots. Fun place to be and really nice work environment!

Great place to work

One of Sweden's largest telecommunications companies. Great career development opportunities. Fun place to work, great team environment. Excellent management.

Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Telia Company. Vår community är redo att svara.Ställ en fråga

3.7

• Telia Company