Teleperformance

Recensioner från anställda som Kundtjänstmedarbetare på Teleperformance

Kundtjänstmedarbetare15 recensioner
Jag tycker att Teleperformance är en helt okej arbetsplats. Det är svårt att svara på om det råder samma kultur på alla projekt, jag kan bara svara för mig själv.

Som kundtjänst/supportmedarbetare kan jobbet vara väldigt repetetivt, det som inte gör arbetet helt hjärndött är kollegorna som jag hade väldigt tur med.

Utbildningen som jag fick inför att jag sattes i produktion var verkligen inte bra, kan dock inte klaga på utbildaren som var väldigt kunnig och tålmodig. Upplägget var helt enkelt dåligt uttänkt. Precis som att memorera samtliga kombinationer av en rubikskub pluggade vi in varje specifik funktion i systemen som användes av företaget vilket -- inte är speciellt pedagogiskt. När vi väl hamnade i "nesting" dvs produktion för nybörjare hade vi riktigt usel hjälp. Dessa personer uppfattade jag som kunniga men extremt tråkiga att ha att göra med och fick en ofta att känna sig dum, i kontrast till våran utbildare. Frustrationen fortsätter med kunder som kan vara extremt ottrevliga och oförstående för hur saker och ting fungerar (ironiskt sagt för någon som jobbar i kundtjänst jag vet). Detta är dock något av ett tvåsidigt svärd och har även varit väldigt utväcklande i det att man lär sig anpassa sitt språk och ordval. Jag har även blivit bättre på att lyssna och

tar in information på ett helt annat sätt mot hur jag gjort tidigare, vilket jag ser på positivt.

Bortsätt från den hjälp vi hade i nesting kan jag inte klaga på kulturen och människorna. Väldigt högt i tak och lyssnande överordnade. Det gick att prata och belysa problem man upplevde och kunde till och
 - mer...
Jag arbetade med Klarna projektet, var super taggad till en början! Man hade hört så otroligt bra om detta och att man skulle trivas SUPER mycket att alla är så vänliga och trevliga.

Första dagarna var helt okej under de första dagarna man satt i ''nesting'' ute i produktion dvs, men sedan började man märka att coacherna snackade bakom ens rygg, favoriserade verkligen och det kändes!

Snabbt började man märka av att din team leader var kanske bara 1 eller 2 år yngre än va du var, ''coacherna'' var inte där för att coacha, dom var där för att sitta bredvid och göra narr utav dig medan de medlyssnade tillsammans med en, och när man sade fel till kund och kanske rättade till det, då vart de fail på hela samtalet.

Man blir inte upplyft man blir nedtryckt om man har en egen åsikt och ej håller med de andra.

Absolut INGET jag skulle rekommendera, absolut inte KLARNA projektet.
Fördelar
Gratis frukt & Kaffe
Det enda negativa är den låga lönen och arbetstiderna som varierade kraftigt.
Lätt att få vänner, mycket att göra utanför jobb. Jobbet i sig är roligt men önskar det fanns mer att göra och ha möjlighet att utvecklas. Även om man blir befordrad är det samma lön fast med mer arbete.
Jag trodde att jag redan hade haft mitt livs värsta jobb men det visade sig att jag hade helt fel.

Personligen har jag aldrig känt mig så obemärkt och obetydlig - rent utsagt osynlig, som jag gjorde under min tid på Teleperformance i Solna, projektet Klarna.

Att arbeta här är inget som jag rekommenderar för någon eftersom att:

1. Det är extremt utmattande. Att hela tiden göra exakt samma sak, dvs. prata i telefon med kunder, är oerhört psykiskt påfrestande. Trots att det har forskats väldigt mycket om stress och ångest i samband med ensidigt arbete, så fortsätter denna organisation att omöjliggöra variation i arbetsuppgifterna för de allra flesta anställda kundservicemedarbetare.

Att få extrauppgifter eller att få alternera telefon tillsammans med chatt ses som en "befordran", när det istället bör vara något som uppmuntras och som erbjuds i hög utsträckning för att se till att medarbetare mår bra och utvecklas.

Men istället verkar inställningen vara att man som medarbetare på telefonkanalen ska nå otroliga resultat innan man får utföra "svåra" uppgifter såsom att chatta med kunder, vilket för övrigt vissa personer får göra redan från början eftersom det ibland anställs nya och oerfarna personer som får gå direkt till chatten.

2. Det finns ingenting som egentligen motiverar en till att göra sitt jobb. Det är möjligen rädslan inför att få feedback på ett mindre bra inspelat telefonsamtal (slumpade samtal avlyssnas regelbundet), att få dåliga samtalstider och kundomdömen outade inför alla kollegor.

Jag har aldrig känt att jag gör något på jobbet för min
 - mer...
Fördelar
Bra framförhållning med schemat, frukt finns tillgängligt vissa dagar i veckan
Nackdelar
Utmattande, repetitivt, ingen riktig motivation eller utveckling, dålig lön, ingen möjlighet att påverka sitt eget arbete
På Teleperformance jobbar man ofta i ett högt tempo
Jag vill först och främst säga till alla som vill jobba åt detta äckliga korrupta företag, GÖR INTE DET!!!.
Det finns så många anledningar varför. Allt som jag säger här är från min personliga erfarenhet och från vad jag har hört och sett om hur andra blir behandlade.

1. Jag jobbade inom Klarna som samarbetar med Teleperformance som har sina lokaler i deras kontor i Solna. Jag blev inte anställd direkt av Teleperformance utan det var ett bemannings företag som heter Sprio som anställde mig. Det var en lång process med olika tester, intervjuer kandidatträffar och telefonintervjuer som man skulle klara av för att få jobbet, både Sprio och Teleperformance sätter redan i början väldigt höga krav på en.

1. Dålig lön 107kr i timmen, finns möjlighet att jobba kvällar och helger men det beror på vilket företag man jobbar för och vart man blir placerad. Man kan få OB tilläg men den är väldigt låg.

2. Under utbildningen som är två veckors föreläsning och två veckor nesting då man tar samtal. finns det tester och prover som man ska göra, och om man verkligen inte klarar av det så gör det inget säger dom för att man får flera chanser att klara det och att man inte borde oroa sig för att jobbet hänger på det. Men allt det är en lögn, dom skriver ner alla fel som dom ser att man har gjort och kommer använda allt det emot en om man blir avskedad.

3. Klädkoden är extremt viktig varje gång man bryter mot den så noterar dom det och säger det till cheferna eller utbildarna. Man får inte ha mösa eller jacka även om man fryser. Man får verkligen inte ha med sig mobilen up till kontoret
 - mer...
Min tid på Teleperformance gav mig en blick in till kontorslivet och arbetslivet som helhet. Sedan dag ett var man bemött på ett respektfullt sätt och alltid coachad till att få fram sitt bästa. rekommenderar start detta företag som antingen en start på arbetskarriären eller en chans att växa då företaget är väldigt brett.
Fördelar
Gratis frukt, fräscha lokaler, trevligt folk.
Nackdelar
Mycket stillasittande.
Om ni någonsin tänkt tanken på att börja arbeta för TP, GÖR INTE DET!
Sämst ledare, chefer och HR. Allt är bara ett skämt. Läste några recensioner om företaget tidigare, allt som skrivs STÄMMER! Du blir klockad för att varenda sekund. Du får inte gå på toa, oavsett om du kommer att kissa på dig och har 5 timmar till nästa rast så är det bara att bita ihop ;) Ledarna är dom OKUNNIGASTE människorna som existerar. Verkar som att dom bara gled in på deras positioner som på en räkmacka.. för utbildning verkar dom inte fått? varken med vad vi jobbar med eller hur i helvete man ska vara ledare. Och när det kommer till bemanningsföretagen som lurar stackars oss jävlar till detta jobb.. hoppas dom kan sova gott om nätterna, för dom håller INGENTING dom lovar. Jag hade inte ens rekommenderat detta jobb till en student. Inte ens till min värsta fiende. Så är du som mig ? Som en normal människa, med ett hem, vanliga räkningar och en fritid så kommer detta jobb att ruinera dig ekonomiskt och psykiskt.

Så jobbar du för TP just nu och läser detta, no worries ALLT du börjar jobba med EFTER detta kommer enbart vara en uppgradering!

Skit i alla dessa ledare som varken ser efter dig, bryr sig, ger dig rätt nyckel för att lyckas. Under min tid på tp har jag INTE EN ENDA JÄVLA gång fått höra EN bra grej, enda gången ledarna pratar med en så är det bara klagomål, tex om du hade kommit 1 min sent från din rast :) ALLA som arbetar här kan göra SÅ mycket bättre. SPRING!!!!!!!!!!!!

/ 5 vänner från TP
Jag hade tur att jag hamnade i ett team som fick ta hand om brev från kunder utöver kundtjänst jobbet som skedde över telefon. Detta motiverade teamet och gjorde så att arbetet blev lite roligare för mig.
Fördelar
bra team
Nackdelar
monotont
Det här är det mest tragiska jobbet jag någonsin haft. Den som säger något annat är lejd av företaget att skriva bra omdömen.

Teamleaders totalt bakom flötet. Utbildningsledare rasist, kränkande och okunnig. Utbildar en grupp på 20 pers och hälften av de anställda ink mig själv vet ca 90% mer än utbildaren, trots ingen erfarenhet sen innan. Hon hade jobbat i kanske 3 månader innan vi själva började, macho attityd "jag är bäst, jag har en bakgrund som är tuff" hon var adopterad dvs, och bodde i någon sketen förort.

Företaget är en bluff. Lovar guld och gröna skogar. Akta er speciellt för att åka till Kreta där jag och mina stackars kollegor blev lovade en grymt sjukt underbar arbetsplats mm. Sa upp mig efter två veckor, likaså 60% av mina "nya" kollegor, resterande som stannade gjorde det för att dom inte hade något bättre hemma, inget jobb, liv eller dylikt.

Det var en riktigt suverän upplevelse att ta med sig och veta att man klarar vad fan som helst i livet efter detta :)
Fördelar
Fick skratta åt deras inkompetens
Nackdelar
allt :)
Jag jobbade för Klarna projektet och var lätt det värsta jobbet jag haft. Alla som jobbar här kommer antingen direkt ifrån gymnasiet, eller 1-2 år efter studenten, vilket jag själv var en del av. Jag höll ut i 6mån och här är det som annonserna inte säger, eller bemmaningsföretagen inte säger.

Först måste jag ändå dra det positiva. Jag har lärt mig ofantlig disciplin, när det kommer till arga kunder som kallar en hora, idiot, värdelös osv när man inte kan trolla bort en inkassofaktura eller svara varför butiken inte sköter sig. Väldigt bra för övriga arbetslivet för inget kommer någonsin vara lika illa.

Själva projektet har ca 200-250 anställda, där de får in 14(!) nya anställda var 3dje vecka. Alltså säger ungefär 14 personer upp sig inom loppet på 3v. Cheferna består av de som stått ut längst (över 3 mån) som sedan fått storhetsvansinne och de flesta styr sina 18 åringar med järnhand. Har du för korta kjolar eller visar en sjuttondels tutte riskerar du att aldrig få någon befodran, eller få ledigt för tandläkarbesök. Favoritiseringen är stor och de förlitar sig mest på vem som kan ta mest skit.

Kontoret har ca 150 datorer i en stor sal, så när någon kommer med mässling eller influensa så får alla de äckliga virus de bär på. Du sitter heller inte vid samma dator varje dag, så det är rysk roulette när man kommer in på morgonen om man inte minns vem som satt vart dagen innan. Luftkonditioneringen är full med damm vilket man ser som tydligast när man får ta en blöt trasa till tangentbordet i början av varje pass.

Men! Jag har inte pratat om den fantastiska policyn
 - mer...
Fördelar
Ingenting
Nackdelar
Allting
Everything is bad about this place. Bad management, un professionals, rude team leaders, so many weird rules, low salary. They will make you feel so low that you would feel worthless in your life. Do not waste your time and carrier here. I waas treated so badly when I worked there and I became so sick due the stress that I required over one year to recover. And the same thing happened to my colleague.

Just stay away!!
Fördelar
Nothing
Officiellt svar från Teleperformance
28 november 2018
We are sorry to learn how working here has affected you. We would like to assure you that we do not tolerate these kind of incidents in the work place and we would like to make it up to you. Hope you can share this with us via http://bit.ly/TPHR-Form so that we can conduct an investigation. Thank you.
Har en slit och släng inställning till personalen. Är du sjuk blir det nästan ett mindre förhör, resultat att folk kommer till jobbet sjuka.

Folk befodras baserat på hur mycket närmsta chefen gillar dig inte kompetens. Så få vet vad dom egentligen gör.

Undvik.
Värsta jag har jobbat med.

De gjorde så många löften och alla blev brutna efter att vi började. Tränaren hade inga färdigheter alls. Och under 3 veckors träning hade de alltid problem med sina system. Ingen av oss kunde lära sig något inom 4 veckor efter produktutbildning. Och när vi började var det absolut inget stöd tillgängligt från tränare eller coach. De låtsas som om de bryr sig, men har ingen aning om vad de gör. De flesta från vårt team slutade sina jobb inom några veckor.

Byggnaden har inget luftkonditionering, jag har sett många anställda som passerar där ute. De spelar också musik med hög bas, vilket leder till huvudvärk ibland, och gissar vad ingen bryr sig om. De kommer att be dig att skicka e-post till dem men kommer inte göra något om problem.

Jag avslutar detta jobb efter 2 månader
Verifierad profil
Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Teleperformance. Vår community är redo att svara.
Baserat på 24 413 omdömen
6 940