Teleperformance

Recensioner från anställda på Teleperformance

Jag jobbar sedan några månader tillbaka för Telia-projektet på TP i Göteborg.

En vanlig dag på jobbet kan gå hur som helst. Vissa dagar får du kanske 2-3 samtal med kunder som vill köpa något, vilket gör att du kommer upp i provision den månaden och blir hyllad av chefen och i diverse gruppchatter. Eventuellt får du typ någon chokladboll som belöning.

Andra dagar kanske du bara sitter med supportsamtal som tar jättelång tid. Då blir det dubbelfel eftersom du dels får lång behandlingstid, och dessutom väldigt lite sälj. Det är såklart kul om man lyckas merförsälja (exempelvis sälja mobil till en kund som redan har bredband), men det är väldigt ofta man får dagar då man inte säljer utan bara får långa och invecklade ärenden. De dagarna är riktigt sega.

Inom kundservice får man stå ut med en del arga kunder, men oftast brukar de vara rätt duktiga på att säga att "Det är inte dig jag är arg på, det är Telia!", men det kan ändå vara psykiskt påfrestande då man ibland inte har möjlighet att hjälpa kunderna. Exempelvis kan det hända att en kunds beställning har försenats då en tidigare handläggare gjort fel. Men det är också många härliga samtal. Jag älskar verkligen de gångerna jag lyckas fixa en kunds problem, då får man mycket uppskattning från kunden och en riktigt go känsla.

Kulturen är lite som på ett gymnasium och inte alltid vad jag skulle kalla för professionell. De flesta kollegorna har typ damp och tycker om att skapa "drama". Det är en väldigt social arbetsplats med andra ord, vilket naturligtvis har både för- och nackdelar. Fördelen är att det ofta blir roliga AWs/utgångar,
 - mer...
Fördelar
Ser bra ut på CVt, fräscha lokaler
Nackdelar
Ohälsosamt fokus på sälj (för att vara kundtjänst), att folk beter sig fjortisar istället för kollegor
Underbetalt, hög stress, lätt utbytt och 0 ledarskap.
Fördelar
Snabb död
Nackdelar
Snabb död
Jag arbetade med Klarna projektet, var super taggad till en början! Man hade hört så otroligt bra om detta och att man skulle trivas SUPER mycket att alla är så vänliga och trevliga.

Första dagarna var helt okej under de första dagarna man satt i ''nesting'' ute i produktion dvs, men sedan började man märka att coacherna snackade bakom ens rygg, favoriserade verkligen och det kändes!

Snabbt började man märka av att din team leader var kanske bara 1 eller 2 år yngre än va du var, ''coacherna'' var inte där för att coacha, dom var där för att sitta bredvid och göra narr utav dig medan de medlyssnade tillsammans med en, och när man sade fel till kund och kanske rättade till det, då vart de fail på hela samtalet.

Man blir inte upplyft man blir nedtryckt om man har en egen åsikt och ej håller med de andra.

Absolut INGET jag skulle rekommendera, absolut inte KLARNA projektet.
Fördelar
Gratis frukt & Kaffe
Jag tycker att Teleperformance är en helt okej arbetsplats. Det är svårt att svara på om det råder samma kultur på alla projekt, jag kan bara svara för mig själv.

Som kundtjänst/supportmedarbetare kan jobbet vara väldigt repetetivt, det som inte gör arbetet helt hjärndött är kollegorna som jag hade väldigt tur med.

Utbildningen som jag fick inför att jag sattes i produktion var verkligen inte bra, kan dock inte klaga på utbildaren som var väldigt kunnig och tålmodig. Upplägget var helt enkelt dåligt uttänkt. Precis som att memorera samtliga kombinationer av en rubikskub pluggade vi in varje specifik funktion i systemen som användes av företaget vilket -- inte är speciellt pedagogiskt. När vi väl hamnade i "nesting" dvs produktion för nybörjare hade vi riktigt usel hjälp. Dessa personer uppfattade jag som kunniga men extremt tråkiga att ha att göra med och fick en ofta att känna sig dum, i kontrast till våran utbildare. Frustrationen fortsätter med kunder som kan vara extremt ottrevliga och oförstående för hur saker och ting fungerar (ironiskt sagt för någon som jobbar i kundtjänst jag vet). Detta är dock något av ett tvåsidigt svärd och har även varit väldigt utväcklande i det att man lär sig anpassa sitt språk och ordval. Jag har även blivit bättre på att lyssna och

tar in information på ett helt annat sätt mot hur jag gjort tidigare, vilket jag ser på positivt.

Bortsätt från den hjälp vi hade i nesting kan jag inte klaga på kulturen och människorna. Väldigt högt i tak och lyssnande överordnade. Det gick att prata och belysa problem man upplevde och kunde till och
 - mer...
Det enda negativa är den låga lönen och arbetstiderna som varierade kraftigt.
Det här är den absolut värsta arbetsplats jag någonsin satt min fot på.
Jag skulle aldrig rekommendera någon att söka sig till Teleperformance.

Det är en oseriös arbetsplats där folk brukar droger på arbetstid, på arbetsplatsen. Det är inte bara de vanliga agenterna, utan även cheferna.

Det är inte helt ovanligt att folk står och drar en lina på produktionstoaletten en måndagsmorgon.

Sexuella trakasserier var också en vardag här, på projektet där jag satt var det bland annat en man som brukade gå upp till de nya, kvinnliga anställda, han brukade ställa sig vid sidan så att hans kön nuddade dom, han brukade viska sexuella saker etc

Trots flera anmälningar blev han inte uppsagd.

Överlag är det en väldigt giftig arbetsmiljö. Ständigt höga volymer, droger, sexuella trakasserier, chefer som inte sköter sitt jobb, mobbning etc.

Kändes mer som en gymnasieklass än en arbetsplats.

Det var ett par år sedan jag själv arbetade här nu, men jag känner flera som arbetar där nu och arbetsplatsen är densamma.
Otrevlig, stökig arbetsmiljö. Du jobbar oftast över, gör extraarbete utan ersättning och får ut en minimilön. Får aldrig feedback från närmsta chefer så det är praktiskt taget omöjligt att bli befordrad eller växa inom företaget (om du inte blir bästis med chefen då blir du befordrad, inte pga kompetens).
Har du psykisk ohälsa, stressyndrom mm (vilket de flesta får efter en tid här) får du ingen stöttning, blir i princip rekommenderad att säga upp dig.
Sökte flertal gånger om hjälp för stressen och att jag mådde dåligt av mitt arbete, och efter sjukskrivning så blev jag istället implicit tillsagd att de inte kunde erbjuda andra tjänster inom företaget och att jag bör hitta ett annat jobb.
Jag jobbade på Teleperformance via Klarna i Solna i 2 år. Började på telefon och gick sedan till chatten. Mitt första intryck av företaget var en trygghet med chefer som berättade hur trygg man kommer att vara och hur vi 'agenter' kommer att tas hand om. När jag kom in i rollen och jobbade i några veckor så märkte jag sakta men säkert hur det egentligen stod till.

Det första man märker när man jobbar är kraven man får på sig som agent, chefen går igenom alla resultat veckovis och månadsvis med sitt team. Kraven för att nå mål är att kunderna du får ska känna att samtalet var trevligt bemötande, att du löser ärendet samt att du visar upp tillräckligt med kunskap inom Klarnas tjänster. Kunderna får en enkät via mejl efter samtalet, chatten eller mejlet där dom besvarar detta.

Ett exempel på hur dessa krav är omöjliga att nå upp till är att om kunden har varit i kontakt med flera agenter under en chatt eller via mejl så får du betyg efter alla dom tidigare bemötanden som kunden fått. Och om kunden känner att chatten, samtalet eller mejlet var jättebra men Klarnas produkt suger så blir det ändå så att dom skriver sin 'feedback' till dig som agent och ger dåligt resultat. Kunden får inte ett alternativ att ge direkt feedback till Klarna utan allt handlar om hur du som agent har bemött kunden.

Ett annat exempel på hur det fungerar med feedback från kunder är att kunden i samtalet säger hur dom känner om Klarna och hur vi kan förbättra tjänsterna, vi agenter säger 'självklart tar vi vidare din feedback till en behörig handläggare', men det gör vi kanske 5% av gångerna då
 - mer...
Lätt att få vänner, mycket att göra utanför jobb. Jobbet i sig är roligt men önskar det fanns mer att göra och ha möjlighet att utvecklas. Även om man blir befordrad är det samma lön fast med mer arbete.
Jag trodde att jag redan hade haft mitt livs värsta jobb men det visade sig att jag hade helt fel.

Personligen har jag aldrig känt mig så obemärkt och obetydlig - rent utsagt osynlig, som jag gjorde under min tid på Teleperformance i Solna, projektet Klarna.

Att arbeta här är inget som jag rekommenderar för någon eftersom att:

1. Det är extremt utmattande. Att hela tiden göra exakt samma sak, dvs. prata i telefon med kunder, är oerhört psykiskt påfrestande. Trots att det har forskats väldigt mycket om stress och ångest i samband med ensidigt arbete, så fortsätter denna organisation att omöjliggöra variation i arbetsuppgifterna för de allra flesta anställda kundservicemedarbetare.

Att få extrauppgifter eller att få alternera telefon tillsammans med chatt ses som en "befordran", när det istället bör vara något som uppmuntras och som erbjuds i hög utsträckning för att se till att medarbetare mår bra och utvecklas.

Men istället verkar inställningen vara att man som medarbetare på telefonkanalen ska nå otroliga resultat innan man får utföra "svåra" uppgifter såsom att chatta med kunder, vilket för övrigt vissa personer får göra redan från början eftersom det ibland anställs nya och oerfarna personer som får gå direkt till chatten.

2. Det finns ingenting som egentligen motiverar en till att göra sitt jobb. Det är möjligen rädslan inför att få feedback på ett mindre bra inspelat telefonsamtal (slumpade samtal avlyssnas regelbundet), att få dåliga samtalstider och kundomdömen outade inför alla kollegor.

Jag har aldrig känt att jag gör något på jobbet för min
 - mer...
Fördelar
Bra framförhållning med schemat, frukt finns tillgängligt vissa dagar i veckan
Nackdelar
Utmattande, repetitivt, ingen riktig motivation eller utveckling, dålig lön, ingen möjlighet att påverka sitt eget arbete
På Teleperformance jobbar man ofta i ett högt tempo
It feels at home the second you come in and everyone is friendly. The management make sure that you enjoy it and everything is adapted to you and how you like it. Small little competitions with great prizes and it doesn’t get boring because it’s always something new.
Fördelar
A lot of activities
Nackdelar
Not the best salary
Jag vill först och främst säga till alla som vill jobba åt detta äckliga korrupta företag, GÖR INTE DET!!!.
Det finns så många anledningar varför. Allt som jag säger här är från min personliga erfarenhet och från vad jag har hört och sett om hur andra blir behandlade.

1. Jag jobbade inom Klarna som samarbetar med Teleperformance som har sina lokaler i deras kontor i Solna. Jag blev inte anställd direkt av Teleperformance utan det var ett bemannings företag som heter Sprio som anställde mig. Det var en lång process med olika tester, intervjuer kandidatträffar och telefonintervjuer som man skulle klara av för att få jobbet, både Sprio och Teleperformance sätter redan i början väldigt höga krav på en.

1. Dålig lön 107kr i timmen, finns möjlighet att jobba kvällar och helger men det beror på vilket företag man jobbar för och vart man blir placerad. Man kan få OB tilläg men den är väldigt låg.

2. Under utbildningen som är två veckors föreläsning och två veckor nesting då man tar samtal. finns det tester och prover som man ska göra, och om man verkligen inte klarar av det så gör det inget säger dom för att man får flera chanser att klara det och att man inte borde oroa sig för att jobbet hänger på det. Men allt det är en lögn, dom skriver ner alla fel som dom ser att man har gjort och kommer använda allt det emot en om man blir avskedad.

3. Klädkoden är extremt viktig varje gång man bryter mot den så noterar dom det och säger det till cheferna eller utbildarna. Man får inte ha mösa eller jacka även om man fryser. Man får verkligen inte ha med sig mobilen up till kontoret
 - mer...
Jag avråder alla som ens har en liten tanke på att börja jobba här att inte göra det.

Jag pallade ett halvår och sen var arbetslöshet till och med ett bättre alternativ än att vara kvar. Under mitt halvår där så var det över 20 personer som sa upp sig, vissa bara efter några veckor, vad säger det egentligen om ett företag?

För att bli gillad av dom ansvariga så måste du vara en av dom som fjäskar. Annars blir du bara klagad på och bortglömd, ingen som dom överhuvudtaget vill satsa på.

Deras system går ut på att ständigt övervaka varje steg du tar och klocka allt du gör på sekunden. Kommer du 1min försent från din rast så får du höra det direkt, sitter du 2min efter ett samtal och jobbar så kommer dom och undrar vad du håller på med eftersom man max får sitta 40sek efter varje samtal, vilket innebär att du bara ska sitta som en maskin och mata samtal varje dag.

Råkar du vara en normal människa och inte en maskin som dom vill att du ska vara och är sjuk någon gång så måste du ha ett möte med både din teamleader och ditt bemanningsföretag där ni diskuterar varför du varit sjuk och hur du undviker att bli sjuk igen. Detta sker VARJE GÅNG du är sjuk.

Detta företaget går ut på att massavskeda och mass anställa folk, dom bryr sig inte alls om den befintliga personalen som redan jobbar. Dom ansvariga är ett skämt som man kan undra hur dom ens har fått dom positionerna dom har. Uppenbarligen rövslickare till företaget och inget annat för kompetens har dom verkligen inte.
Fördelar
Gratis frukt
Nackdelar
Allt
Min tid på Teleperformance gav mig en blick in till kontorslivet och arbetslivet som helhet. Sedan dag ett var man bemött på ett respektfullt sätt och alltid coachad till att få fram sitt bästa. rekommenderar start detta företag som antingen en start på arbetskarriären eller en chans att växa då företaget är väldigt brett.
Fördelar
Gratis frukt, fräscha lokaler, trevligt folk.
Nackdelar
Mycket stillasittande.
Jag jobbade på Teleperformance på Kreta och det var HEMSKT!

HR var ett totalt skämt, brydde sig inte alls om personalen och trakasserier och ryktesspridning förekommer hela tiden som de absolut inte gör något åt även om det handlar om samma personer.

Du behöver betala 15 000 kr för att åka hem även om du blir trakasserad på arbetsplatsen. Killen som hade hand om utbildningen var fruktansvärd, han var rasist och kallade alla kvinnliga medarbetare för sämre för att de var kvinnor. Kallade andra medarbetare för "horungar" och "värdelösa" och fick inte ens sparken. Du blir övervakad på jobbet 24/7 och får inte ens gå på toa när du vill. Du får inte prata med kollegor och deras teamleaders är fruktansvärt otrevliga och nedlåtande. Pissig lön på 8000 kr också.

Rekommenderar absolut INTE detta jobb. Du får dåligt betalt, dåligt boende och otroligt omogna kollegor som är 18 år och inte kan bete sig.
Nackdelar
Dålig lön, dålig atmosfär, outbildade chefer, tillåter trakasserier och mobbning
Det är väldigt enformigt, det passar inte mig riktigt då jag vill lära mig nya saker.
Om ni någonsin tänkt tanken på att börja arbeta för TP, GÖR INTE DET!
Sämst ledare, chefer och HR. Allt är bara ett skämt. Läste några recensioner om företaget tidigare, allt som skrivs STÄMMER! Du blir klockad för att varenda sekund. Du får inte gå på toa, oavsett om du kommer att kissa på dig och har 5 timmar till nästa rast så är det bara att bita ihop ;) Ledarna är dom OKUNNIGASTE människorna som existerar. Verkar som att dom bara gled in på deras positioner som på en räkmacka.. för utbildning verkar dom inte fått? varken med vad vi jobbar med eller hur i helvete man ska vara ledare. Och när det kommer till bemanningsföretagen som lurar stackars oss jävlar till detta jobb.. hoppas dom kan sova gott om nätterna, för dom håller INGENTING dom lovar. Jag hade inte ens rekommenderat detta jobb till en student. Inte ens till min värsta fiende. Så är du som mig ? Som en normal människa, med ett hem, vanliga räkningar och en fritid så kommer detta jobb att ruinera dig ekonomiskt och psykiskt.

Så jobbar du för TP just nu och läser detta, no worries ALLT du börjar jobba med EFTER detta kommer enbart vara en uppgradering!

Skit i alla dessa ledare som varken ser efter dig, bryr sig, ger dig rätt nyckel för att lyckas. Under min tid på tp har jag INTE EN ENDA JÄVLA gång fått höra EN bra grej, enda gången ledarna pratar med en så är det bara klagomål, tex om du hade kommit 1 min sent från din rast :) ALLA som arbetar här kan göra SÅ mycket bättre. SPRING!!!!!!!!!!!!

/ 5 vänner från TP
Jag hade tur att jag hamnade i ett team som fick ta hand om brev från kunder utöver kundtjänst jobbet som skedde över telefon. Detta motiverade teamet och gjorde så att arbetet blev lite roligare för mig.
Fördelar
bra team
Nackdelar
monotont
Det här är det mest tragiska jobbet jag någonsin haft. Den som säger något annat är lejd av företaget att skriva bra omdömen.

Teamleaders totalt bakom flötet. Utbildningsledare rasist, kränkande och okunnig. Utbildar en grupp på 20 pers och hälften av de anställda ink mig själv vet ca 90% mer än utbildaren, trots ingen erfarenhet sen innan. Hon hade jobbat i kanske 3 månader innan vi själva började, macho attityd "jag är bäst, jag har en bakgrund som är tuff" hon var adopterad dvs, och bodde i någon sketen förort.

Företaget är en bluff. Lovar guld och gröna skogar. Akta er speciellt för att åka till Kreta där jag och mina stackars kollegor blev lovade en grymt sjukt underbar arbetsplats mm. Sa upp mig efter två veckor, likaså 60% av mina "nya" kollegor, resterande som stannade gjorde det för att dom inte hade något bättre hemma, inget jobb, liv eller dylikt.

Det var en riktigt suverän upplevelse att ta med sig och veta att man klarar vad fan som helst i livet efter detta :)
Fördelar
Fick skratta åt deras inkompetens
Nackdelar
allt :)