Systembolaget

Systembolaget – recensioner om Ledarskap

Trygg stabil och proaktiv arbetsgivare. Skulle gärna arbeta igen nu när ledning utbytt i området sedan ett par år vilket främjar alla. Fantastisk vd o högre ledning.
Varierande arbetsuppgifter och bra sammanhållning på butiker. Möjlighet till utbyte m andra butiker.
Fördelar
Tryggt stabilt
Nackdelar
Ensamarbete på små butiker.
Jakt på besparingar i form av timmar. Svårt att leverera kundmöten i världsklass med tidspress. Fysiskt tungt. Interna utbildningar. Chefen är med i driften stor del av arbetstiden vilket inte ger denne möjlighet att coacha personalen.
Det var en väldigt bra struktur på arbetsplatsen. Det var alltid tydligt vad var och en skulle göra. Man fick lära sig mycket om dryck och mat vilket skapade en känsla av trygghet i sin roll som kundvärd. Jag trivdes med arbetsuppgifterna väldigt bra och skulle absolut kunna tänka mig arbeta inom samma företag igen.
Utmaningar att hela tiden hänga med i utvecklingen av ett serviceföretag med ansvar för kunder och personal. Svårt att få sin deltidstjänst att fungera dock.
Systembolaget är en mycket bra arbetsgivare. Bra lön och förmåner och superhärliga kollegor.
Fördelar
Bra läge - Lokalerna mitt i Kungsträdgården
Nackdelar
Saknade lite bättre ledarskap och att våga mer
trevliga arbetskamrater, mycket trevligt innan öppning. chefen var bra och rättvis. Mindre roligt att jobba med otrevliga påverkade kunder.
Fördelar
erbjuden utbildningskurser
Nackdelar
påverkade kunder
Trivdes toppen! Personalen var kompetent, härlig och välkomnande. Alla var lika värda.
Det har skett stora reformer inom Systembolaget sedan jag slutade år 1994.
Fördelar
Viss anställningstrygghet
Nackdelar
Tungt och stressigt. Enformigt i snabbköpskassa.
En butik bär inte sig själv det gör personalen som jobbar med att se till att butiken är påfyllt,att kunna erbjuda service och kunskap.
Som städansvarig var min uppgift att se till att butiken var välstädat med ordning och reda trivs man och skapa goda förutsättningar.
Fördelar
kurser
Nackdelar
man lär sig att hantera olika typ av kunder
Typisk arbetsdag var tunga lyft, mycket stress, men samtidigt hålla humöret uppe och ge bra service. Rolig arbetsplats med rätt kollegor och kunderna kunde variera från att vara trevliga till väldigt elaka.
Lärt mig mycket om att arbeta i grupp och va en bra kollega och en bra förebild för kunder.
Fördelar
Alla dagar för olika
Nackdelar
Psykisk påfrestande
Den ena dagen är aldrig den andra lik, professionell miljö med mångfaldstänk och positivt ledarskap. Mycket bra kultur där alla får plats och där man ser och bekräftar varandra! Synd att det är slitsamt fysiskt annars hade jag gärna jobbat kvar :)
Fördelar
Kulturen och fortbildning
Nackdelar
Slitsamt fysiskt
Ett intressant jobb med trevliga kollegor. Dock lite stressigt i vissa perioder.
Trivdes mycket bra på jobbet och fick träffa nytt folk hela tiden.
Systembolaget tar god ansvar för samhället igenom att inte sälja till minderåriga och påverkade människor. Dom bryr sig om sina anställda.
Fördelar
Utbildning
Nackdelar
Lön
Det är en av de roligaste jobben jag har haft!
Man kom dit antingen 07.00 eller 11.00.

Klockan 07.00 hjälpte alla till och packa upp varor som fattades och ställde fram allt så det blev snyggt på hyllorna.

Varje gång jag kom dit så hjälpte alla där som var anställda mig att se och hur man ska tänka på olika drycker.

Mina arbetskollegor var väldigt trevliga och hjälpa mycket till i både kassan och i butik.

Det svåraste delen av jobbet det var dagarna innan jul och nyår det va helt sjukt va mycket folk och mycket stress, alla ville alltid något och kassorna va proppade, jag var tvungen att räkna alla varor och det va jobbigt när man hade räknat fel.

Men annars under de hela månaden jag var där så var det superkul.
Fördelar
Ett gott skratt varje dag och du gick alltid hem med ett leende.
Nackdelar
ibland blev det lite jobbiga tider du fick vara där och sluta på dagarna.
Lärde mig en del om arbetsmiljön i butik, sitta i kassan under stressiga perioder / dagar och att ge den bästa servicen till en kund.
Fördelar
Friskvårdsbidrag
Stressig arbetsmiljö och hårda krav att ha perfekt butik, tyvärr få möjligheter att ta in extra personal då man har en hård personalbudget.
Fördelar
Mkt utbildningar och utveckligspotential
Nackdelar
Stressigt och snålt med personal
Systembolaget är ett företag som jobbar i att ständigt få nöjda kunder, även att personalen har möjlighet att utvecklas och kunna leverera en imponerande kundmöte både till externa och intern kunder
En organisation som genomsyras av en stark värdegrund där favoritordet är Kund, en stark förbättringskultur med stort engagemang från medarbetar. En envis rackare som aldrig ger sig!
Varje dag börjar med varuplockning och då lärde jag mig vilket land ett visst vin kom ifrån. Vilken smaktyp och prisområde det hörde till.
Med en ganska ny butikschef så var ledningen inte så lyckad. Tur att jag är självgående och ser vad som behöver göras. Det frestar mycket på kroppen. med tunga lyft och frontning. Även knä och fötter belastas då jag går och står mesta delen av dagen. Vi hade kul på jobbet tillsammans med kunderna. Det bästa var när kunden kom tillbaka och tackade så mycket för mitt råd. Då blev jag glad.
Fördelar
Friskvård
Nackdelar
Belastning på kroppen
En städdag börjar kl 06 på morgonen, öppnar och larmar av in till butiken.
Förbereder mina städartiklar/städmaskin för dagen.

Sätter på kaffe och fixar i lunchrummet till mina medarbetare.

Börjar städa butiken, tar ca 2 timmar.

Fikar med kollegorna och fortsätter sen städa personalutrymmen och kontor.

Slutar ca 11,30

Varann lördag arbetar jag 3 timmar i butiken med försäljning och ger kunderna den bästa möjliga kundservicen.

Arbetar även extra pass då och då med försäljning under varierande arbetstider.

Jag har lärt mig massor om mat och dryck, hur det kombineras.

Lärt mig ännu mera om hur man ger den bästa kundservicen.

Mina chefer har varit olika och har haft olika sätt att hantera och leda butik och personal på, både positiv och negativt.

Mina arbetskollegor är underbara och jag har aldrig haft problem att samarbeta med dom.

Svåraste delen på jobbet är att göra alla i personalen nöjda.

Den bästa delen är när man gör personalen nöjd, och framförallt när man gör en kund nöjd från ingång till utgång. Att man får förmedla sina kunskaper och erfarenheter inom yrket.