Sveriges Radio

Recensioner från anställda på Sveriges Radio

Det är många år sedan jag arbetade där, mitt senaste jobb var på Praktikertjänst där jag arbetade mellan 2008-2019. Nu arbetar jag på Sophiahemmet sedan maj-19.
Att arbeta inom Sveriges Radio kan vara fantastiskt men också fruktansvärt. Det beror väldigt mycket på var du är någonstans i företaget. Kan skilja sig väldigt mycket mellan olika P4-kanaler också. De utnyttjar unga och nyutexaminerade genom att ta in dem på vikariat och få dem att tro att de kommer ha en framtid inom företaget. Efter maximalt ett år åker de ut eftersom de blir utlasade, och karusellen börjar om.
Fördelar
Lärorikt, bra ob-tillägg jämfört med tidningsbranschen.
Nackdelar
Utnyttjande av LAS, företagskulturen
Sveriges Radio är på många sätt en enastående arbetsplats! Utvecklande och roligt med många fina kollegor och andra intressanta personer som du dagligen får möta. Men jag kan inte undvika att påpeka hur förkastligt LAS-systemet utnyttjas på duktiga journalister som ofta får leva under stress på grund av detta dåliga system.
Fördelar
Roligt, utvecklande
Nackdelar
Felanvändning av LAS
En lång karriär på SR har varit mycket givande och allmänbildande.
Fördelar
Kreativt arbete
En typisk arbetsdag: man deltar morgonmötet med redaktion, man får arbetsuppgifter till delat och en deadline.

Vad har jag lärt mig: Att alltid kunna sätta sig in snabbt nya arbetsuppgifter samt uppnå resultat i den deadline man har fått.

Svåraste delen: Att inte hitta innan deadline den person som man tänkte sig intervjua eller att personen hoppar av i sista second.

Roligaste delen. Var att komma med egna idéer/uppslag samt lyckas genomföra den med godresultat.
Loved to work at SR it is a great place and a fun environment for young journalists who want to get a step in the right career direction. Would recommend for all.
Nu Är jag arbetar på Sverige radio som vikariat, jag älskar det här jobbet och en av anledningarna är när vi är intervjuer somaliska ensamkommande barn som kommit till Sverige, eftersom det har anslutning till min dröm arbete som är att hjälpa samhället så jag känner mig åtminstone vi ge information. Några av mina kolleger har lång erfarenhet och jag lärde mig en hel del. Jag är glad och uppskattar för allt jag lärt mig.
Fördelar
Lära
Nackdelar
ingen
Jag blev kontaktad av P3 under 2011 många gånger för att diskutera och analysera om konflikter som gick runt Afrika i Elfenbenskusten och Lybien. Jag tyckte det var jätte interessanta debatter jag haft hos P3. Jag var nöjd eftersom de gjorde bra val att få kontakt med mig och diskutera om det som de ville veta om dessa länder som gick genom konfliter då tiden. Jag klar gjorde allt som de behövde veta om eftersom som är specialiserad inom ämnet.
Dåliga arbetsförhållande
Ledarskapet var det värsta jag varit med om