Skatteverket

Recensioner från anställda på Skatteverket

Jag har lärt mig mycket inom mitt område men har inte kunnat utvecklas mer än så varken yrkesmässigt eller lönemässigt
Sämre service. Dålig bemötande nuförtiden. För var det bättre. Man var mån om medborgarna
Både bra och dåligt uppdrag. Intressant t och utvecklande uppdrag men varierade kompetens och ledarskap hos ledningen. Vissa var väldigt duktiga medan vissa var sämre på att hantera externa konsulter.
Bra och trygg arbetsgivare med bra förmåner för den anställde. Dock begränsade utvecklingsmöjligheter inom mitt arbetsområde (folkbokföring).
se ovan. Arbetet är kvalificerat utredningsarbete med stimulerande och intressante arbetsuppgifter. Du får jobba inom flera arbetsområden inom skatten. Den som har tur får chefen att ge denne en befordran.
Fördelar
felxtid
Nackdelar
låg lön
Roliga arbetsuppgifter men mindre rolig kultur där man inte vill umgås och ha kul tillsammans.
Skatteverket är en av den mest kända statliga myndigheterna i Sverige. Arbetsmiljö är mest som jag trivs.
Fördelar
Fika jag trivs mest.
Nackdelar
Fast lön.
Varje arbetsdag varierade då varje samtal kunde vara ett nytt problem, men det är klart att det kom in samtal angående liknande problem från olika användare också. Andra dagar kunde vara mer stressiga om någon större databas eller system hade gått ner dvs en driftstörning så kunde det regna in samtal på samtal tills man fick ut informationen till användarna samt testa en workaround för användaren i telefonen. Dom allra värsta dagarna hände väldigt sällan men när det slog till kunde vi ha kö i telefonen i timmar. Jag fick lära mig att arbeta med svåra personligheter, Ärendehanteringssystem, AD, SCCM, Windows server 2012. Största hinder jag stötte på var användare som inte ville lyssna på supporten man gav och började argumentera istället. Jag hade lite problem med OneNote när anteckningsböcker hade försvunnit eller den synkroniserade inte mapparna korrekt men med tiden började gå smidigare. Det bästa med jobbet är väl när användaren blir nöjd när problemet är löst samt utvecklings möjligheterna som IT yrket erbjuder.
Myndigheten är naturligtvis hårt regelstyrd men klimatet är väldigt öppet. Stor möjlighet finns till utveckling och specialisering.
jag gjorde praktik på Skatteverket på Solna i Stockholm och det var spännande prktik.jag fick webbubildning och lärde mig via olika program om hur man hanterar skatteupplysning.
Fördelar
Jag lärde känna på nya kompisar.
Nackdelar
inga nackdelar
Jag vill inte ge en recension om min arbetsplats. Det känns respektlös.
Mycket bra balans mellan jobb och privatliv. Friskvårdbidrag.
stort eget ansvar där man arbetade i ett öppet landskap. fick även hjälpa till med andra uppgifter såsom arkivet. mycket telefonsamtal genomfördes under detta projekt.
Många bra interna kurser och mycket kunnig personal. Ledningen är tyvärr inte den bästa och den personliga utvecklingen begränsad om ingen examen från universitet eller högskola finns. Arbete som fungerar mycket bra i balans med fritiden.
Fördelar
friskvård
Nackdelar
Dåliga löner och dåligt ledarskap
Jag var anställd via arbetsförmedlingen som extra resurs för arbetssökande. Jag lockades till detta jobb att via provision utföra så många samtal som möjligt med olika klienter under en dag. Det var bara två som fick anställning på arbetsplatsen i slutändan. Jag hörde inte till dom, tyvärr. Jag kände mig helt i händerna på arbetsförmedlingen denna tid. Men det är många år sedan nu. Provisionen innebar fast jobb. Jag hade inte rätt antal års utbildning för att få ett bättre jobb, så därför så var jag desperat att få jobba, fast det var på min a- kassa. Det kallades för Arbetspraktik, eller något. Jag hade många bollar i luften vid denna tid och jobbade som timanställd på flera företag samtidigt och då som städerska. Kan vara en hake för jag var inte lika mycket på Skatteverket. Men jag stämplade halvtid, för jag inte jobbat på heltid. Min a- kassa gick inte att leva på med en familj på två barn.
Fördelar
Lärde känna nya människor
Nackdelar
Inget fast jobb efter perioden
Kännetecknas av en genomorganiserad verksamhet som täcker upp varje del
Det är ok jobba där om man vill ha det soft och få utvecklingsmöjligheter
Jag har jobbat på expeditionen med flera fina arbetskamrat. Mitt jobb var med folk från olika kultur.
Nice place to work. Few opportunities to develop new systems. Most people are working with old systems with older technologies. The culture with top steering is a little bit hard to change.
Det är att lära sig om skatt och moms i Sverige, och hur företag fungerar och skapa ett nytt företag.
Fördelar
Grattis frukost och Gym
Här arbetade jag bara administrativt. Det var intressant att få se hur Skatteverket fungerar och hur ett äkta administrativt arbete ser ut. Jag lärde mig att koda i datorn, sortera mappar i arkivet och mappar i kontoret. Jag var även med på möten och fick se hur det går till och vad som ingår i hur Skatteverket fungerar. Det var väldigt trevliga kollegor och en bra arbetsmiljö, de som arbeta där var engagerade och intresserade i att lära mig om deras verksamhet.