SJÖFARTSVERKET

Recensioner från anställda på SJÖFARTSVERKET

Man tar hand om sin personal, jag möts av respekt för mitt yrke, det är högt i tak och ett tryggt arbete där man inte riskerar ofrivillig arbetslöshet.
Arbete i Norrköping , min chef var inte så stödjande
Fördelar
många semeserdagar
Nackdelar
Många semesterdagar
Roligt och omväxlande jobb så länge det fanns I mitt arbete som bromaskinist har jag haft stor nytta av min nyfikenhet och min praktisk-tekniska förmåga. Arbetsuppgifterna var varierande och fick ofta göras under stress och tidspress. Jag har även haft användning av min språkkänsla och kreativa förmåga. Kontakter med utländska seglare fick ofta ske på engelska, danska eller tyska och jag fick ibland improvisera för att få den uppmärksamhet som behövdes så att säkerheten inte äventyrades.
En typisk dag på jobbet innebär 11 timmars arbete. Arbetet består mest i att "rätta" sjömätningsdata i programmet Fledermaus. Även insamling av sjömätningsdata och ibland etablering av mätstationer, så som RTK och vattenståndsmätare.Jag har lärt mig massor om mätteknik och kartor och filhantering. Arbetskollegorna var jättebra vilket är viktigt då arbetet är på en båt och man umgås med dem dygnet runt. De svåraste delarna med jobbet var nog alla datateknik. Det bästa med jobbet var att man fick se stora delar av Sverige och även bottnarna utanför vår kust. Det finns mycket vackert även under ytan!
Fördelar
ledigheten, då man jobbar ihop hela månadens tid på två veckor. lönen.
Nackdelar
långt borta från familjen
Sysslade med sjöfart vilket gjorde att man fick träffa många olika kulturer.