Sigma IT

Recensioner från anställda på Sigma IT

Sigma IT är en IT-konsult som har en otroligt låg nivå. Du kastas ut på uppdrag utan introduktion och får du inget uppdrag så åker du ut. Får sparken alltså. Finns inget att hålla sig i. Hörde av min chef till dess att jag fick uppdrag, därefter ingenting. Efter att jag gjort klart mitt första uppdrag blev jag uppringd och uppsagd per telefon. Har inget gott att säga om Sigma IT. Tyvärr. Finns tack och lov gott om jobb för sådana med mitt CV, men känns tråkigt för de som har svårare att få jobb.
Fördelar
Nej
Nackdelar
Ointresse för anställda, usla chefer, osäker arbetsmiljö
Jag blev anställd i Göteborg som CU-chef och lyckades under mitt första år uppnå alla mål som jag och min chef satt upp. Jag fakturerade fullt och var samtidigt chef över mitt CU-team på 15 personer. Inom teamet hade vi jättebra kontakt med varandra, vilket flera kan intyga och vi nådde våra mål. Trots det blev jag avskedad. Jag är så besviken på Sigma och hur man hanterar sina anställda. Ledningskulturen är otroligt svag och präglas av inkompetens vilket avspeglar sig i hur medarbetare mår och därmed presterar.
Fördelar
Geografiskt läge
Nackdelar
Ledningen, oärlighet och synen på människor
Under våren 2020 och den stora uppsägningsvågen som drabbade Sverige, IT-branschen och även Sigma körde Sigma samtidigt en kampanj om 1000 jobb. Så osmakligt att sparka medarbetare och samtidigt genomföra en av Sveriges största kampanjer för rekrytering. Flera av de som blev av med sina jobb var tjejer. Hur kan då Sigma samtidigt gå ut och hävda att det saknas kvinnliga förebilder på IT-företag och att det är samhällets ansvar att öka utbildning och IT-medvetenhet redan i tidig skolålder? Så skämmigt, oärligt och osmart. VD Lars Kry och Marknadschef Beatrice Silow har till och med suttit i morgonsoffan på TV4 och ljugit om detta.
Fördelar
Kan inte komma på något
Nackdelar
Oärlighet, ljug och osmarta ledare
Sigma IT är ett privat konsultföretag som tidigare var börsnoterat, men blivit utköpt av ägaren Dan Jonsson. Företaget har ett enda mission, vilket är att tjäna pengar. Det finns ingen egentlig inriktning eller specialitet på Sigma. Allt är en enda pyttipanna av kompetenser inom högt och lågt. Företaget är extremt hierarkiskt. Till VD Lars Kry rapporterar hans ledningsgrupp, därefter Business Area (BA) chefer, Business Unit (BU) chefer, Competence Unit (CU) chefer och slutligen konsulter/utvecklare/projektledare/säljare. Det är en stor fråga som vanlig anställd vad alla dessa chefer gör och vilket värde de tillför. Uppdrag säljs in genom att maila ut ditt CV. Därefter får du klara dig helt själv. Om du sitter på uppdrag hos kund hör du bara av din CU-chef om du är sen att tidrapportera. Jag vet inte ens vad vår BU-chef heter eller vad hon gör. Ännu mindre vad hon tillför. Utvecklingssamtal genomförs en gång per år och din CU-chef har ingenting att säga. Ingen feedback eller annat. Varför? Av det enkla skälet att hen varken är påläst om ditt uppdrag eller har gett sig tid att prata med kund eller andra kollegor om din prestation. Karriärplanering eller utvecklingsmöjligheter existerar inte. Karisman hos Sigma IT kan jämföras med en måndagsmorgon i november. Det är kallt, grått och tråkigt. Om du har tur hamnar du i ett gäng med trevliga kollegor, men då det är sådan mischmasch med kompetenser och inriktningar i kombination med avsaknad av kultur, vision och mission så är det enbart tur om du skulle trivas. Konferenser, i bl.a. Sydafrika, görs emellanåt. Till saken hör att Sigmas - mer...
Fördelar
Finns inga
Nackdelar
Saknar kultur, mission och vision
Det som brast var ledarskapet. Närmaste chef kunde inte ens ta ett samtal med sina medarbetare, utan var det något han tyckte var fel så kommunicerades det enbart via mail.
Ibland lite väl uppdragsorienterad för de område som man kan/vill arbeta med. Annars bra kultur med goda möjligheter.
I was working as teammate with 6 people. It was really inspiring days. I learn alot about java and Spring framework. I have been as consultant in Volvo and in Ericsson both are really world wide technology wise perfect atmosphere to work.
Se fler recensioner av Sigma IT