Siemens Italia recensioner av medarbetare

Arbetskollegor
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 2Nej 1Rapportera
Jättebesvikelse
Sales Support (Tidigare anställd) –  Sundbyberg23 november 2016
Hann precis bli fast anställd då företaget/avdelningen lystes till försäljning.

4 chefer under 18 månader säger det mesta.

Obefintlig moral på jobbet!
Fördelar
Stort globalt företaget
Nackdelar
Dåligt lett
Utvecklande och bra kamratskap
Maskinoperatör (Tidigare anställd) –  Trollhättan28 september 2016
Ett företag som ger en frihet under ansvar. Utmanande och utvecklande. Bra sammanhållning mellan de olika avdelningarna
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 2Nej 1Rapportera
Arbetsplatskultur
Ett bra företag att arbeta på
Bankomattekniker som övergick till IT (Tidigare anställd) –  Sverige8 september 2016
Ett väl fungerande företag

med bra personal politik och förmåner
rekommenderas till dom flesta
Fördelar
Förmåner Personal politik
Nackdelar
Inga i stora drag!
Arbetsplatskultur
Var dag var en utmaning.
Service PRO Engineer (Tidigare anställd) –  Växjö31 augusti 2016
* En typisk arbetsdag:
Vi fick arbets ordra inringda på morgonen, vi viste aldrig från dag till dag vad dagen skulle bli.
Det var alltid ute hos kund och vi hade ett upptagnings område på ca:250km radie ifrån kontoret som låg i Växjö.
Arbetsuppgifter var att lösa de problem som uppstod på HW som kunden hade kontrakt på.
Det kunde vara allt ifrån kassor till Servrar och Uttagsmaskiner,
Kunder var stora banker, AF, ICA, Statoil, IKEA m.m.

*Vad har du lärt dig:
Att inget var omöjligt, allt går å få till om man bara vet hur man skall finna informationen. Vi löste nog 95% av besöken vid första turen.
Hade god support.

*Ledningen:
Den var kanonbra, de gav oss verktygen och tilliten. Sen var det bara upp till oss själva hur slutresultatet skulle bli. Sällan eller aldrig som vi inte fick igenom de förslag på utbildningar eller vidare utbildningar.
De såg även till att vi var väl förberedda på att vi hade verktyg med oss när vi fick en ny kund.

*Minna arbetskollegor:
De var spridda över hela landet men vi träffades ibland vid vidare utbildning och seminrarier, må säga att det flesta var otroligt bra med å göra.
Det var lite av den mentaliteten att -Behandla andra som su själv vill bli behandlad.

*Den svåraste del i jobbet:
Arbetstiden, du visste aldrig när du kom hem på kvällen.
Ofta var det 10-12 tim dagar och ibland upp till 500km i bilen.
Hade som mest 5000km arbetskörning en månad.

* Den bästa delen av jobbet:
Frihet under ansvar, vi planerade och utförde jobben efter vårt egna beslut.
Det var en hel del pusslande för att få allt på plats men man blev
  mer... attid väl mottagen när man kom fram till kund,  mindre
Hjälpte den här recensionen dig?JaNej 1Rapportera
Utmärkt
Exjobbare (Tidigare anställd) –  Finspång14 mars 2016
Har arbetat som exjobbare. Det var en utmärkt erfarenhet! Mycket bra betalt för ett exjobb och de bjuder också gratis lägenhet för exjobbare. Det var intressant och utmanande. Min handledare var sjukt duktig, krävande men spred alltid positiv energi.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 1NejRapportera
Rolig arbetmiljö
Lageransvarig (Tidigare anställd) –  Solna19 februari 2016
Kontrollera lagersaldo, invertering som skedde 6:e månad. Förutom det ansvarade jag för över in och utplock. Samt truckkörning.
Hjälpte den här recensionen dig?JaNejRapportera
Arbetsplatskultur
Rolig miljö och roliga uppgifter
Ekonomiassistent/Controller (Tidigare anställd) –  Upplandsväsby8 december 2015
Flexibel dag, man kan jobba hemifrån också ibland.
Snälla arbetskollegor
svåraste delen av jobbet- volument är mycket och jag är ensam i min roll
bästa delen är att uppgifterna roliga och inte svåra
Fördelar
gym i lokalen
Möjligeternas arbetsgivare.
Kontorschef, Operational & technical support (Nuvarande anställd) –  Finspång, E15 september 2015
Inom serviceorganisationen så blir dagarna oftast inte som jag planerat dem. Det händer alltid något som förändrar dags prioriteringen.

Siemens är ett teknikföretag vilket har bidragit till att jag har fått ett stort teknisk kunnade. Vidare så har jag fått alla förutsättningar för att växa I min ledarroll.

Ledningen på Siemens är mycket kompetenta, dock så är företaget väldigt stort och det är många chefsled, vilket ibland kan förvränga ursprungsdirektiven ner till chefer och medarbetare med lägre rang.

Med underbara kollegor så skapas en härlig atmosfär. Med ett stort nätverk så löser du alla problem som hanteras inom bolaget.

Det svåraste I mitt arbeta är att rkrytera "rätt personal"
Vi har komplexa produkter vilket medför att det är svårt att rekrytera kompetent personal. Det tar ofta ganska långtid att utbilda peronalen till rätt kompetensnivå, vilket också blir till en hög kostnad.

Det bästa med mitt arbete är att det är mycket varierande och att det alltid finns utmaningar att ställas inför. Du kan inom företaget enkelt sätta upp din egen personliga strategi vad du vill jobba med I framtiden och företaget stödjer planen och hjälper dig på vägen.

Siemens är en riktigt bra arbetsgivare.
Fördelar
Mycket förmåner utöver lön, Gillar man att resa globalt så finns alltid möjligheten.
Nackdelar
Stort företag, tar ganska lång tid att "gira med skutan" efter beslutsfattande.
Hjälpte den här recensionen dig?JaNejRapportera
Arbetsplatskultur
Bra arbetsmiljö med många utmaningar
EHS-kordinator och anläggningsskötare Brand (Tidigare anställd) –  Trollhättan28 februari 2014
Ett företag där jag fått vara den drivande kraften i miljöfrågor.
En arbetsdag var ofta morgonmöte, sedan ner i verkstaden pratade med anställda om säkerheten (tillbud som hänt), riskanalys eller skyddsrond.
Rapportera in i olika system om verksamheten, det kunder vara en del akutärenden i verksamheten. Letande i AFS:ar eller i boverkets regler. Utföra egenkontroll på brand sidan, kemikalier, miljö eller restprodukter från företget.
Arbetet var mycket varierande och den svåraste delen var nog ergonomisk när hjälpmedel skulle tas fram, svårt att få det att passa för alla arbetstagare. Det bästa var att det var mycket olika moment i jobbet och att jag fick arbeta med mäniskor, ena dagen mycket dataanvändning och nästa analyser mm.
Ledningen var bra att arbeta med, de förstod meningen med ett bra miljöarbete. Jag har lärt mig väldigt mycket om hur viktigt det är att följa mål och utför kontroller av olika slag. Det var alltid roligt att gå till jobbet eftersom man inte viste vad dagen skulle ge.
Fördelar
Bra friskvård, god stämmning, bra arbetskamrater mm
Nackdelar
Jag är nog speciell för jag finner inget märkbart
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 2NejRapportera

Se fler Siemens Italia recensioner