Recensioner från anställda på Sellpy

Rolig arbetsplats, älskar idén av hållbar konsumtion vilket har motiverat mig till att jobba där.

Personlig och unik kund service.
Fördelar
Rolig arbetsmiljö
Nackdelar
Dåliga avtal
En arbetsplats med helt underbara kollegor, men fruktansvärda arbetsförhållanden. Chefer favoriserar anställda och gör deras jobb lättare. Tar du upp ett problem, förvänta dig inte någon chans till förändring.

Hela arbetsplatsen är uppbyggd på ett poängsystem. Du ska alltid uppnå 800 scores per dag. (poängsystemet visar på hur snabbt du jobbar). Men skulle det bli tekniskt fel, du har de ingen förståelse. Du ska då uppnå samma poäng som alla andra, även om du har mindre tid på dig.

På arbetsintervjun berättade rekryteraren snabbt om poängsystemet. Då fick vi information om att det endast var en rolig grej och en tävling inom teamen och avdelningarna. Men det stämmer inte - utan du påverkar din lön och hur du blir behandlad med hjälp av dessa scores.

Du blir även mätt på din kvalité vid arbetet. Men även om du har perfekt resultat inom kvalitén, så blir du sämre bemött när du inte uppnår dina scores. Sellpy fokuserar endast på kvantitet, inte kvalitet.

Du jobbar i team, vilket är kul. Dock har jag och flertal kollegor hört våra teamleaders prata ner på oss anställda. När jag har dragit upp detta på arbetsplatsen, får man inget gensvar. Det fortsätter precis som vanligt.

Grundlönen är 113 kr/timmen. Vilket är långt ifrån bra betalt med tanke på vilken stress man får utstå med.

Högtalarna i lokalen spelar ALLTID hög musik, det går inte att fokusera. När man väl ber dem sänka så görs det, men det höjs direkt efter.

Det är väldigt varmt i lokalerna och dålig luftkonditionering.

Med tanke på stressen och pressen blir kvalitén sämre. Det är mycket som går
 - mer...
Fördelar
Bra kollegor
Nackdelar
Dålig lön, inga förmåner, inget kollektivavtal, obekvämt stressigt jobb. Ledning som pratar illa om personal
Sellpy är en perfekt arbetsplats att starta sin karriär på. Det bästa med Sellpy skulle jag säga är VI-känslan samt möjligheter till utveckling om man själv vill utvecklas och lära mer. Företagskulturen präglar en team-känsla vilket är något som jag värderar högt.

När jag började arbeta på Sellpy så arbetade jag med att fota och packa prylar vilket var kul och lärorikt och på grund av team-känslan och samarbetsviljan så har jag fått vänner för livet - och det har jag Sellpy att tacka för!

Kan rekommendera alla att börja arbeta på Sellpy om du är en person som vill utvecklas, älskar att arbeta under högt tempo tillsammans med andra fantastiska människor!
Jag jobbade på Sellpy sommaren 2019 och kunde inte vara med nöjd! Grym sammanhållning, tydliga arbetsuppgifter och jag kände verkligen att jag gjorde skillnad rent hållbarhetsmässigt! Visst det är ett start-up med lite strukturerat kaos emellanåt, men jag kände mig alltid inkluderad i förändringar och uppskattade mina kollegor och Team Leads! har tipsat många kompisar om Sellpy som sommarjobb den här sommaren :)
Jobbade på Assortment på Sellpy som deltidare ett tag under gymnasiet och gick sen upp på heltid i ca ett år efter studenten. Där sorterade och beskrev jag alla varor som kom in, allt från kläder till gamla samlartidningar. Det var lite enformigt efter ett tag eftersom jag jobbade så lång tid, men det varierade ganska mycket i vad som kom in i påsarna så tyckte ändå det var okej. Men absolut roligast var den sociala och peppiga miljön! Mitt team var superhärliga och jag har lärt känna många kompisar på Sellpy, både ifrån att vi tävlade mycket tillsammans i själva jobbet men såklart också på AW:s och sånt vi hade. Att det är högt tempo och mycket fokus på tävlande kunde vara stressigt ibland, men funkade bra för mig generellt pga är rätt rastlös och vill ha mycket att göra för att trivas.

Jag fick även möjlighet att ta mycket eget ansvar och påverka företaget i stort med idéer och initiativ. Tyckte det fanns mycket utrymme till det och det var roligt, lärde mig också väldigt mycket från det! Tyckte det var ett bra jobb att ha under gymnasiet och efter studenten efter som det var högt tempo och socialt, men inte krävde någon utbildning eller tidigare kunskaper :)
Jag jobbade ett par månader på Sellpys produktionsanläggning i Frihamnen i början av 2019. Arbetsuppgifterna var ganska upprepande, men då var jag med på noterna redan innan - hade fått bra information under anställningsprocessen. Det som vägde upp det hela och gjorde min tid på Sellpy så pass bra var gemenskapen, öppenheten bland medarbetarna, alla tävlingar, det höga tempot man jobbar i. Allt arbete mäts i ett poängsystem, så det krävs nog att man är självmotiverad och lite tävlingsinriktad för att trivas i det formatet, men dagarna flyger fram! Som jag minns det var det hög puls och mycket belöningar, roliga aktiviteter, AWs osv! Gillade också att jobba "fasta" tider, och upplevde att det fanns bra rutiner om man exempelvis var sjuk eller behövde söka ledigt.
Har varit på tre intervjuer hos företaget. först då kommer det fram att jag inte hade profilen som söktes. Men det var ju anledningen att de tog kontakt med mig. Det tog nästan 2 månader, under tiden frågade de om jag fortfarande var intresserad. Upplevde att de inte visste själva vad de ville med tjänsten, samt att datum för anställning flyttas fram hela tiden.
Sellpy är ett jobb där man kan utvecklas mycket som person & karriärsmässigt! Man lär sig t.ex hur det är att sitta i möten och arbeta tillsammans med ett team. Förutom det så är det bästa helt klart alla fantastiska kollegor som man lär känna och företagskulturen. Man känner sig alltid välkommen, oavsett avdelning eller team! Även fast lönen inte är den bästa så väger allt det andra upp. Har haft flera jobb innan Sellpy med bättre lön men där jag inte har trivts eller känt att jag utvecklas.
Skulle utan tvekan rekommendera Sellpy som jobb!
Ett arbete där målgruppen för anställda är först och främst vem som helst. Men också de oerfarna, utan tidigare jobberfarenheter. Sellpy var inte hemskt, det som gjorde att man tog sig till jobbet var kollegorna och faktumet att Sellpy visste mycket väl att man behövde pengarna.

På sellpy jobbar det i princip bara yngre människor från ca 15-25 års ålder. Det är dessa unga som verkligen behöver ett jobb för att antingen klara av sina utbildningar eller för att kunna betala hyran till sina lägenheter. Själva iden som Sellpy har är onekligen bra och fin, att vi idag inte ska köpa nytt hela tiden utan sälja vidare till ett billigare pris. Det som dock förstör denna fina tanken är Sellpys utförande, deras dåliga avtal för sina medarbetare, hur de ser sig själva som miljöräddare trots att de började med pant och källsortering efter 3 år, hur alla chefer predikar om hur viktigt sellpy är och hur bra det är med att köpa på sellpy medan de går runt i nya filippa K kläder.

Jag slutade efter att ha jobbat på sellpy ungefär 1 år. Under den tiden fick jag pröva på alla olika avdelningar som finns i deras lager i Frihamnen, Därmed prövade jag också på att jobba heltid, kväll och nattpass. Lagret i sig är ett bra lager men samma här är det upp till sellpy hur de tar hand om platsen. Under min sista månad hade sellpy sparkat städbolaget, med all rätt men inte skaffat någon ersättare utan drog istället totalt 30 minuter från alla arbetares tid för att städa extra mycket, vi arbetare klagade på smutsen och allt damm deras lösning resulterade i handskar och engångs-munskydd (fin miljösyn).
 - mer...
Vill du utvecklas i företaget och växa som person med en proffsig och glädjefylld ledning? Börja inte på Sellpy!
Personer som sitter i ledningen vänder inte en blick till dig och går runt hela dagarna utan att le. Att bli hälsad på kan du glömma.

Jobbet i sig är enformigt och team leaders lyssnar ej på råd för att göra det roligare.

Dålig lön, dålig arbetsmiljö, dålig ledarskap och orättvisa är något du kan räkna med när du börjar på Sellpy.

Missar du ett pass så drar de av 150kr från den lönen du redan tjänat in, som om lönen inte var tillräckligt dålig redan.(100kr/h, 20% OB på helger)

Det enda bra som jag kan nämna är ett fåtal kollegor som man kom överens med.

Utöver det finns det ingen anledning för dig att börja på Sellpy.
Nackdelar
Inga förmåner, stor prestationspress, dåligt avtal, dålig kommunikation
Stressiga arbetsförhållanden pga. poängräknande utifrån prestation och tidspress. Inte värt det om man syftar på lönen. Inga OB-tillägg innan 80+/h i månaden (omöjligt om man är student). Även fast man bara jobbar sena vardagskvällar och helger som student får man inga OB-tillägg. Lönen är på 100 normalt. Man blir sparkad om man inte uppnår poängen och presterar varje pass, vilket är väldigt svårt. Tråkigt och ensamt, ingen kundkontakt. Det enda positiva var roliga arbetskollegor, bra tider och att man kan boka in pass när som helst. Systemet är uppbyggt för att utnyttja ung arbetskraft.
Fördelar
Man kan boka pass när man själv vill.
Nackdelar
Inget OB-tillägg, dålig lön, tids och prestationspress, dåliga arbetsförhållanden.
Se fler recensioner av Sellpy