Recensioner från anställda på Securitas

Bra arbetsgivare, möjlighet att jobba i hela landet.
Jobba aldrig för Securitas. Systemer har fallerat. Absolut ingen hänsyn visas åt de anställda. vinst drivande kapitalister.
Fördelar
Finns absolut inget positivt
Nackdelar
I princip allt.
Jag skulle aldrig rekommendera Securitas till någon. Det pågår rasism, sexism, diskriminering och mobbning på arbetsplatsen och intranätet inför ögonen på kollegor och chefer utan enda åtgärd. Chefer som försöker övertala en att ej gå till facket. Allt är väldigt halvdant, ger jobb till anställda som inte har rätt kompetens utan att meddela kunden. Planerare försöker bara sätta kött på plats och fylla de vakanta passen utan en tanke på kvalitén av leverans,
Nackdelar
Mobbning, kränkning
Bra ledning och roliga uppdrag. Man lyssnar på sina medarbetare och har en lösningsorienterad inställning.
Fördelar
Trygghet.
Nackdelar
Oseriösa chefer, tomma löften och otrygghet. Kollegor som hugger en i ryggen och mobbing på högsta nivå. Facket blundar och tillåter kränkningar. Relationer mellan chefer och mellanchefer på golvet med golv/spring personal som ger fördelar till den som böjer sig. Vidrig och sexistisk jargong. Ensamstående mammor är extra utsatta. Välj ett annat yrke helst. Det som securitas står för : ärlighet, hjälpsamhet, vaksamhet, stämmer inte alls. Det borde bytas ut till: falskhet, knivhugg i ryggen och storhetsvansinne. Makt till varje pris.Eller om nyfikenhet finns för branschen, välj ett annat bolag och hoppas på att det är bättre.Tyvärr kommer detta förmodligen att fortsätta om inte en ordentlig granskning sker.Tystnadskultur och psykiskt ohälsa är vardag för många.Jag hoppas att flera som har blivit drabbade vågar träda fram. För min del har jag fått nog och går vidare. Stannar man för länge riskerar man att dras ner på en nivå där det inte går att behålla någon värdighet.
Fördelar
Nackdelar
Många
Lots of good people in the company, work can be hard and long days in the heat/cold.not bad as a first/second job.would recimend if you need fast cash
Sedan jag började på Securitas och lärde mig hur cheferna fungerade blev det ett brutalt uppvaknande Även om jag själv aldrig direkt drabbats har jag sett hur flera blivit förminskade av dem, hur människor som alltid ställt upp inte för någonting tillbaka de få tillfällen de skulle behövt hjälp. Jag vill varna dem som har funderingar på Securitas då deras personalpolitik är fruktansvärd.
Det positiva: Bra kollegor. Som stationär operatör i bevakningscentral, mycket teknik och mycket intressant att lära sig. God relation till kundföretaget där jag arbetade nära deras tekniker. Flera bra gruppledare, som både värderade min input och gav mig råd och stöd. Det negativa: Strikt hierarki där arbetsledningens ord har högre prio än de anställdas observationer av verkligheten. En kultur där tjänsteår och rang alltid är det viktigaste och där att ställa sig in hos chefen är den viktigaste faktorn för framgång och avancemang. En bransch som expanderat kraftigt under de senaste åren och tyvärr attraherar många rötägg med maktbehov.
Det roligaste med jobbet är att man får röra sig mycket bakom kulisserna, får upptäcka och vara på ställen många andra inte får i vanliga fall. Man får dagligen träffa och spendera tid med alla typer av människor med olika bakgrunder och tillvaro. Även om jag är stationerad på ett område så finns möjligheten att få åka på andra uppdrag, vilket genererar ett varierande arbete.
Fördelar
Mycket varierande arbete. Man blir otroligt sammansvetsad med kollegorna.
Nackdelar
Ibland får man hoppa in med kort varsel. Räkna med att jobba många nätter och helger.
Du kan gå hur långt du vill i det företaget Och du kan arbeta hur många h som helst
Det var långa nattpass 10- 12 timmar. Det var bra kollegor och chefer.
God ledning med goda jobbmöjligheter. God koll på medarbetarna och utvecklingen.
Har många års erfarenhet av främst Securitas, men även en kort tid på G4S. Tyvärr på många sätt en väldigt smutsig bransch som helt saknar ledning att tala om. Otydlighet och trollande med knäna genomsyrar hela verksamheten. Rövslickarna har det i de flesta fall hyfsat bra. Vi andra är inte vatten värda. Så länge man är en ja-sägare håller man sig näppeligen flytande. Ett ständigt utnyttjande av personal som är villig att ställa upp i vått och torrt. Ytterst sällan någon uppskattning. Och från den dagen du och din kropp inte orkar mer är du bara en börda. Rekommenderar INTE det här företaget som arbetsgivare!!! Allt handlar bara om att frisera sanningen inför sina dyrt betalande kunder. Lovar guld och gröna skogar, men det kunden i verkligheten får är inte mycket att stoltsera med. Nä, det viktigaste är ändå förmånerna och bonusen till cheferna. Men personalpolitik någon? -va, vad är det för nåt???
Det som kan ses som bra är kamratskap mellan anställda. Sedan kommer vi till ledningen. Det är bland det sämsta jag någonsin upplevt på en arbetsplats. Skötsel av driften var obefintlig och låg mest på gruppledarna att försöka hålla flytande. Dessa stackare är som oftast sönderstressade, överösta med uppdrag och ansvar. De förväntas även med minsta möjliga verktyg kunna utföra uppgifter. Kändes mer som gruppledaren var den som skötte det mesta på avdelningen jag var på, än själva ledningen. På vår avdelning hade planeringen under flera månader stängt av sin telefon och refererade helt till gruppledaren som fick försöka ordna vakanser etc. Detta mellan överfallslarm, inbrottslarm samt alla övriga uppgifter. Planeringen har två anställda planerare vars arbete man tycker ska vara detta. Det var även ofta problem med schemat och det kändes verkligen inte som de planerarna hade kompetensen som krävs för uppgifterna. Som behovsanställd ses ditt värde endast i hur pass mycket du ställer upp. Gör du ett bra arbete men har svårt att vara tillgänglig oberoende tid på dygnet eller till aspekt till uppdragets start, är du ganska snart borta. Det kändes mer som att de skulle äga dig än att vara anställd med ett liv. Driftschefen var pigg på att utöva härskarteknik och utskällningar var vardag. En del rondbilar var såpass fyllda med uppdrag, att för många rödljus avgjorde om du skulle hinna med varm lunch i lunchrummet eller inte. I det hela kände man sig ganska degraderad som människa och inställningen tycks vara att den anställda väktaren inte är en tillgång, utan endast en lönebelastning. - mer...
Fördelar
Arbetskamraterna
Nackdelar
Förlegad personalpolitik
En helt okej arbetsplats, men då vissa lokala kontor är små så finns det inte så mycket möjlighet till utveckling inom företaget.
Att börja på Securitas är att börja med en tillsvidareanställning (provanställning) på 0 timmar / månad. "De ringer in dig vid behov". Schemaläggning förekommer månadsvis men du får reda på ditt schema en vecka före det börjar gälla. Utöver det kan du få extra pass. Vad du än gör, tacka inte nej eller krångla för mycket med schemat, då minskar deras behov av dig drastiskt. Lönen de första 15 månaderna är ett skämt, kanske inte Securitas fel eftersom de följer kollektivavtalet. Efter 15 månader blir lönen okej, men få upplever det eftersom de flesta har tröttnat innan dess. Det skrivs en hel regnskog med policy-avtal i början av anställningen, synd att väldigt få följer dessa. Finns inte heller någon uppföljning från företagets sida. Jämfört med konkurrenterna verkar Securitas erbjuda sämst personalpolitik där det vrids och vänds på varenda öre i syfte att maximera företagets vinst. När så sker får chefer i olika led bonus men den enskilda väktaren eller ordningsvakten får inget extra. Det positiva är att det bildas en stark sammanhållning bland "fotfolket", en vi-och-dom-känsla (dom = cheferna).
Fördelar
Oftast måltidsuppehåll (=betald rast). Kollegorna.
Nackdelar
Anställningstrygghet, förmåner (vilka?)
12 timmar jobb varje arbetspass. Noga med hur man talar till folk, vad man säger. Mycket sekretessansvar samt mycket självständigt arbete. Mycket samarbete mellan företag och hela tiden tänka att man är ansiktet utåt för ett företag. Hjälpa till med alla möjliga uppdrag samt hjälpa människor. Man möter många olika slags människoe så det gäller att hålla god ton och hjälpa dem på ett bemötabde sätt
Varierande jobb, den ena dag är inte den andra likt.
Utnyttjar ungdomar till max med låga löner inga förmåner och otrygga anställningsvillkor. Farligt hög omsättning på personal. Otroligt att Sverige tillåter sådana företag etablera sig.
Ett jobb som receptionist inom väktaryrket kräver servicekänsla och säkerhetstänk. Väktaryrket är brett och bjuder på många olika arbetsroller. Mångfacitterat!
AC (avdelningschef) tar in alla sina kompisar och släktingar i ledningen. Kan inte ta till sig kritik som alla anställda kommer med, tycker att det är bättre att tjafsa än att diskutera saker som en vuxen människa. Lurar kunden med allt möjligt. De anställda är bara siffror på ett papper och man fick tydligt förklarat för sig att alla är utbytbara. Det ska sparas pengar jämt. Vilket gör att de som jobbar får gå på knäna. Jag ställde jämt upp och tog hur mycket övertid som helst, men insåg tillslut att man inte får något för det. Inte ens ett tack efter över 1 år med över 200h/månad. Försökt påpeka detta för VD Källsholm utan framgång. Så kort och gott. Skit företag med den sämsta ledningen jag någonsin träffat på.
Fördelar
Trevliga kollegor på golvet
Nackdelar
Ledningen är det sämsta någonsin