Knapp för att spela YouTube-video

Recensioner från anställda på SEB

Utvald recension
SEB valde den här som en representativ recension
Jag arbetade med olika produkter och avdelningar vilket gav mig en god erfarenhet.Jag fick vara med olika projekt. Bra arbetsmiljö med väldigt kompetenta arbetskamrater. Bra förmåner och bra pension.
Fördelar
Bra arbetsmiljö och bra förmåner.
Nackdelar
Hög arbetsbelastning
Både för och nackdelar, jobbade på företaget i 33,5 år och har tyckt att det har varit en utvecklande och rolig resa.
Fördelar
Personalvården
Nackdelar
Outsourcing
En arbetsplats som rymmer mycket kompetens och erfarenhet.
Stora chanser till bra utveckling. Stark företagskultur.
Om jag hade vetat hur dåligt betalt , vilka hemska arbetsuppgifter, hur dåliga och ostrukturerade chefer man hade ( som fick sluta och omplacerades konstant då de inte uppfyllde bankens krav ), hade jag aldrig någonsin sökt mig till den här ” göra sina anställda sjuka ” fabriken. Hemskt och pinsamt för ett så stort bolag. Det är nog så också att min upplevelse särskiljer sig markant från dem som jobbade centralt på huvudkontoret . Vi kunde iallafall aldrig ta ett toa besök Så som vi ville. Allting är så schema styrt . Jag har jobbat på SEB i 3 år . Jag ångrar det stort och önskar ingen att utsättas till dessa påfrestningar jag utsattes för. Jag rekommenderar INTE dig att söka jobb på SEB. Orättvist och icke stimulerande arbetsmiljö. Är du lojal och hårt arbetande medarbetare kommer du relativt fort att inse att det inte har någon betydelse. Det är bara bekantskap och kontakter inom bolaget som kommer att hjälpa dig INTE din kompetens. SÖK INTE TLL SEB
Fördelar
Nackdelar
För mycket ”svåger politik”
Vår avdelning ansvarade för Diners Club's TAC Resekonton som är ett av Sverige mest använda med First Card som främsta konkurrent. Daglig sysslor innefattade att sätta upp konton till nya kunder och upprätthålla daglig kontakt med resebyråerna som kunder debiterar sitt konto via.

+ Frihet under ansvar att försöka förbättra kundkontakt och fakturerings/betalningsflöde. Fria händer med kundbesök eller idéer om hur vi kan förbättra produkten.

- Tunnelseende med problematik som sträcker sig utanför avdelningen. Resekonton är en komplex produkt med många parter inblandade, om man inte kan lösa problematik som överskrider till en annan avdelning skadar det både kunder och produkten.
Arbetet är omväxlande och roligt för det mesta. mycket fokus på kostnadsneddragningar som kan göra arbetet svårare och mindre effektivt.
Kulturen är i grunden bra och sund men arbetstempot har skruvats upp betydligt pga en allt intensivare kostnadsjakt
Fördelar
Tillgång till en stor koncern med dess arbetsmarknad och möjligheter
Positivt är flera interna utbildningar och förmåner. Negativt är dåligt ledarskap från chef och tänket högt uppsatta personer i banken är viktigast. Även bland kunder så är SEBs fokus att kunder med mycket pengar har förtur. Närmaste chef har inte varit närvarande och bidragit med otydliga instruktioner. Inget stöd från ledare i personlig utveckling och coachning. Är en dålig företagskultur där det inte finns mycket omtanke utan mer karriärfokus bland chefer och vassa armbågar.
Fördelar
Förmåner som lunchförmån, personallån, gym på huvudkontoret
Nackdelar
Otydligt och obefintligt ledarskap, hierarkisk företagskultur
Håller med tidigare recension: SEB är en arbetsplats där målsättningarna sätts efter de som presterar högst och man förväntar sig att alla är stöpta i samma form. Företaget har karriärklättrarkultur och viktigt att veta/lära känna rätt personer. Mycket smusslas med och göms och istället pratar man inte sanning till sin personal.
Hirarki där chefer ser på team-members som under sig.

Om ni får fler jobbförlag så välj helldre det andra och försök undvika SEB.

Förmånerna är bra men det överskrider inte det negativa.
Seriösa! Trevlig stämning och avslappnat klimat med mycket eget ansvar
SEB är en bra arbetsgivare och det finns ett driv i företaget som känns rätt.
En typisk arbetsdag är att jobba hårt och vara en lagerarbetare med kompanjonerna.
Lär mig mycket och lär mig snabbt och hur det är att ta ansvar som en vuxen.

En bra arbetsmiljö och rolig med massvis med spänning.

Svåraste delen med jobbet är hårt arbete men ingen bra lön.

Det bästa delen är när man jobbar hårt och får den lön man förtjänar.
Fördelar
Gratis luncher
Nackdelar
Otrevliga kunder
Komplex försäljning/rådgivning till både företag och privatpersoner.
Bygger i hög grad på social kompetens och tillit.
+ Väldigt röriga system och väldigt mycket olika arbetsuppgifter.

+ Superhärliga coacher/chefer.

- Man lär aldrig känna sina kollegor då man sitter i telefon och aldrig hinner småprata för att socialisera sig i teamet

- Rörig miljö

+ Centralt i stan

- Mäktig utbildning på 3 månader där man under 100% jobb skall plugga samtidigt för att kunna ta en licens om man inte redan har det
Fördelar
Bra ränta på bolån, friskvårdsbidrag, bra rabatter på webshoppar, bra lön
Nackdelar
1 års provanställning, rörigt, inte så mycket feedback på det man gör, hektiskt miljö
Its not the best company to start your career, there own system are really hard for someone new to understand.

If you got some experience then i belive it is okey company but not for a junior developer. They dont like to learn other people that are new junior developers, the learning curve are high and there system are complex and the people there expect you to know how to move around in there own made framework without almost any practice, you will need to know alot for this kind of jobb.
Fördelar
Good for experience devlopers
Nackdelar
Bad for junior developer
Officiellt svar från SEB
25 januari 2019
Thank you for the feedback. This is something we will look up. If you can give us more information about your experience please mail your story to career@seb.se
Missnöjd med arbetsplats, utbildning, aktiviteter utanför jobbet.
Nackdelar
Allt
Officiellt svar från SEB
25 januari 2019
Detta var tråkigt att höra. Kan du utveckla vad du tyckte var tråkigt så vi kan försöka lösa detta för framtida medarbetare? Vänligen maila in din story till career@seb.se så skall vi göra vårt bästa.
SEB är en arbetsplats där målsättningarna sätts efter de som presterar högst och man förväntar sig att alla är stöpta i samma form. Personliga kvaliteter eller talang tar man mindre hänsyn till utan eman använder personlig utveckling som en belöning istället för morot. Det är ett väldigt detaljstyrd arbetsplats där man inte rent personalmässigt arbetar med långsiktighet.
Fördelar
Ganska stor påverkan på schema
Nackdelar
Många...
Jättebra arbetsplats med mycket varierande uppgifter och fantastiska kollegor. Arbetade som konsult och hade därför en otrygg anställning med kort uppsägningstid.
Var att förbättra arbetsprocesser och hjälpa kollegor med det dagliga.
Som projektledare att nå del- och slutlig leverans.

Andra exempel var att analysera och presentera olika typer av "findings" för förbättringsarbeten.
Fördelar
Att bidra med olika typer av utveckling.
Stabil och trygg arbetsplats där man kan växa som persoon
Bra arbetskamrater som bidrar till en trevlig arbetsplats !