Scandic Hotels

Scandic Hotels – recensioner om Lön och förmåner

Jag jobbade för två år sedan på hotell scandic i Örnsköldsvik. Där fick jag jobba i köket och även lite servering och diskningen. Jag jobbade som praktik så jag fick inte lån men jag var nöjd eftersom jag tyckte att det var roligt jobb, man hade alltid Bråttom. Jag tänkte om jag få jobba hus er då ska blir mycket bra eftersom jag har jobba länge på restaurang.
Fördelar
Man kunde äta vad man vill dö inne
Nackdelar
Att jag inte fick pengar
på scandiv hotell jobber jag på köket och min kollegor. laga mat till lunch.jag har lärt mig en bra del av svensk kökt och dela min erfaenhet som jag har från spanska köket.min kollegor är aktiv och jag .men ibland bli de lite stressad när vi har mycket all göra.min bästa del av jobbet när man laga en bra maten
Fördelar
bra köket
Nackdelar
lag lön
Vi har högtempo i det arbetsmiljö, jag hat lärt mig att lösa problemet på olika situationer och hjälpa folk vid behov. Jag trivs och känner mig bekväm med mina kollegor. Jag tycker att den svåraste delen av jobbet är när kunder inte är nöjda med våras service och tvärtom.
Fördelar
Kupponger och sommar och helgesrabbater
Nackdelar
Alkohol
Hotell: jobbar som servitris, i köket dagar och kvällar. Städning: jag jobbar på dagarna. Jag har lärt mig mycket t.ex. bra bemötande med gäster och med arbetskollegor och tar ansvaret. Med mina kollegor går jättebra, vi kommer överens hela tiden. Vissa dager blir man trött, annars finns ej svåraste. Den bästa delen av jobbet är att man trivs bra på jobbet och ha bra kontakt med arbetskamrat.
En typisk arbetsdag för mig innebär inplockning och diskning av tallrikar, glas, muggar, bestick etc. samt påfyllning ute i buffén med tallrikar, glas med mera. Jag har lärt mig ledarskap då jag ofta instruerar nyanställda hur saker går till och hur olika arbetsuppgifter går till. Jag har även lärt mig mycket mer om kundservice och vad man ska tänka på i olika situationer. Jag har alltid varit stresstålig, men denna anställning har vidareutvecklat mig. Stämning mellan kollegorna är underbar, humöret är alltid på topp oavsett tempot. Alla är väldigt snälla och tillmötesgående. Svåraste delen av jobbet är svåra kunder. Det kan bli stressigt när flera kunder ber om olika saker då flera varor kan vara slut i buffén. Bästa delen av jobbet för mig är utan tvekan de underbara kollegorna som gör varje dag bra.
En typisk arbetsdag på Scandic är att jag åker dit tidigt på morgonen. Byter om, dricker mitt kaffe, äter frukost sen när frukosten öppnar så ser jag till att all frukost finns framme i frukost buffén. Under arbetspasset så tar jag bort tallrikar, säger godmorgon och ser bara till att allt går som det ska. Jag har lärt mig att bemöta kunder väldigt bra, och även att jobba i snabb takt. Jag fick ledning av min handledare Denice första dagen, sen dess har det bara flutit på. Mina arbetskollegor är roliga, trevliga, hjälpsamma och lätta att arbeta med. Den svåraste delen av jobbet lär nog vara att försöka att alltid hålla tempot. Det finns lugna dagar, stressiga dagar och väldigt stressiga dagar. Den bästa delen av jobbet är att det är en härlig stämning, härlig arbetsmiljö och att vara bland människor.
Fördelar
Gratis frukost, bussarna går ofta dit och hem.
Nackdelar
Jag får en list med vilka rum ska jag städa varje gång när jag jobbar, sen kör jag ut vagnarna med lakarna, handdukarna glasen och allt jag behöver sen bäddar jag tar ut sopporna dammsuga golvet damma allting städa toan moppar och sen går jag till nästa rummet. Ibland måste man ställa extra sängar eller spjälsängar i rummen.. Mina arbetskollegor är snälla och trevliga. Den svåraste delen av jobbet är att man måste vara snabb för att hinna i tid ibland kan det bli lite jobbigt och lite tufft men den bästa är att man lära sig och det känns som man träna också!
Jag har lärt mig att planera och organisera inom olika verksamhetsområden i köket
Fördelar
Gratis lunch
Nackdelar
inget
Man jagar de anställda för att spara in på timmarna allt det går. Och när det inte går mer då tar man bort de timmar som inte anses vara giltiga så de anställda jobbar gratis. Nej, detta är inte en arbetsplats att rekommendera om du inte kommer till en vettig direktör och ledning som ser att det är människor, med egna liv utanför hotellet, som faktiskt sliter varje dag. Det låter dessutom fint att man har medarbetarsamtal varje år- men man får inte vara ärlig i bedömningen utan man ska hålla alla kort så det inte finns någon stor grund för löneförhöjningar...
Nackdelar
dåligt betalt
En typisk arbetsdag börjar med att man kommer till Scandic där man blir bemöt av arbetskollegor som alltid är på sitt bästa humör. Dagen är fyllda av olika uppgifter, allt från att förbereda till exempel lunchen till att ta hand om gästerna. Jag har lärt mig att hantera stressade situationer samt hittat lösningar till problem. Mina arbetskollegor är underbara, alla hjälps åt och man behöver inte tveka en sekund på att be om hjälp när det behövs. Den svåraste delen med jobbet är ibland att de är väldigt många bollar i luften, men de hindrar inte mig. Det bästa med jobbet är att man alltid är på bra humör, tack vare arbetskollegorna.
Fördelar
vänner för livet
Nackdelar
långa dagar
Ett bra företag att jobba i oerhört resultatinriktat och effektiviseringsfokus. Trivs bra och har supertrevliga kollegor på hotellet och på andra hotell och huvudkontor. Scandic jobbar mycket med koncept och andra diverse verktyg det är bra för att vet vad som förväntas av dom och vad som gäller men fantasin och den egna påverkan tas lite bort.Både gott och ont. Något för mycket rapportering. Att jobba på hotell är som en egen liten värld varje dag är en ny möjlighet till försäljning och nya typer av gäster.
Fördelar
Arbetskläder och reducerat pris på lunch och friskvårdspeng
Jag hade praktik på Scandic i 8 veckor. Jag jobbade i köket och fick hjälpa till med de dagliga arbetsuppgifterna, bla plocka fram och ta bort frukost, portionera ut mat till gästerna, servera och städa.
Jag tycker att Scandic i stort är ett mycket bra företag som jag har mycket respekt för men jag märker att det läggs mycket energi på att spara pengar på att minimera personalen och dess arbetstid samtidigt som det läggs väldigt mycket pengar på att ta in tjänster utifrån.Jag tror att Scandic (och andra företag som jobbar på det här sättet) snart kommer att märka den hårda vägen att detta inte är ett hållbart arbetssätt.Jag tror även att det kommer visa sig vara katastrofalt att personalen får det ännu stressigare och samtidigt värderas sämre.Vissa avdelningar hetsas och stressas av avdelningschefer som inte har någon erfarenhet av arbetet som görs på avdelningen de faktiskt är har ansvar för. Många saknar kunskap och har svårt att se helheten av gästernas upplevelse vilket är väldigt synd. Det har troligen blivit fel i rekryteringen i många fall.
Fördelar
starkt varumärke, trogna gäster, mycket bra projekt på horisonten
Nackdelar
delvis dålig ledning på lokal nivå, fel personer på fel platser, konstiga prioriteringar.
Arbetsfördelning för städets otroligt possitiva och stolta personal, de flesta med utländsk härkomst. Planering av nästkommande dagars personalläge och ringa in personal vid behov. Planeringen sker i ett dataprogram som heter Timeplan (detta är det svåraste för mej eftersom det ingår mycket mer än bara personalplanering), godkännande av arbetstider. Beställning av alla möjliga varor för i stort sett hela hotellet, Kontering av fakturor, städning ca 3tim.Jag har lärt mej att hotellmiljön är otroligt stressig och att en arbetsdag oftast varar 11 tim. Har lärt mej att de icke svenska medarbetarna är otroligt possitivt inställda till arbetet och är otroligt stolta över sitt jobb. Den svåraste delen är att proritera arbetsuppgifterna under stress. Det är en ljus och fin arbetsmiljö med många glada medarbetare på alla avdelningar.
Fördelar
bra pris för mat under dagen. 6 v sem. friskvårdsbidrag. rabatterade hotellnätter.
Nackdelar
hinner ej ta den rast man så väll hade behövt som ny. upplärningen är inte så bra.
det är en bra arbetsplats, men det är mycket tunga lyftbörjar kl 0500 om morgonen för att göra i ordning för gesternasom kommer kl0630.månd-fred.lör-sön startar man kl 0600till 1230 ca. jag har lärt mig mycket då skillnaden från phillipinerna och dubai är storaarbetscollegane är bra att jobba med, men det är många nya som måste läras upp hela tiden det tär påalle arbets collegane är bra even scheferna och samhörigheten
Fördelar
gratis frukost
Se fler recensioner av Scandic Hotels