Scandic Hotels

Scandic Hotels – recensioner om Lön och förmåner

Jag jobbade för två år sedan på hotell scandic i Örnsköldsvik. Där fick jag jobba i köket och även lite servering och diskningen. Jag jobbade som praktik så jag fick inte lån men jag var nöjd eftersom jag tyckte att det var roligt jobb, man hade alltid Bråttom. Jag tänkte om jag få jobba hus er då ska blir mycket bra eftersom jag har jobba länge på restaurang.
Fördelar
Man kunde äta vad man vill dö inne
Nackdelar
Att jag inte fick pengar
Jag har arbetat inom Scandic i olika omgångar sedan jag var 13 år och mitt första helg- sommarjobb. Det har varit en väldigt bra skolaJag har arbetat både på chefsnivå och som arbetareoch har alltid känt mig välkommen .Naturligtvis är alla enheter olika men överlag tycker jag Scandic är en bra arbetsgivare
Fördelar
förmånliga boendekostnader på Scandics hotel
Nackdelar
stressigt
Jag tyckte om att arbeta som frukostvärdinna då de alltid fanns arbetsuppgifter och det stod aldrig stilla.
En typisk arbetsdag på frukosten för mig på en vardag, kommer till jobbet vid 6:15, pratar lite med nattreceptionisten i 5 min sen går jag och byter om och stämplar in vid 6:29 då jag börjar 6:30. Så när jag ser mina kollegor säger jag god morgon och frågar hur dem mår, sen går jag ut i restaurangen och kollar runt för att se hur det ser ut och säger även god morgon till gästerna och hälsar dem gästerna som går att ha en trevlig dag och välkomna åter. Sen stänger vi vid 9:30 ungefär, och då blir det att ta ut alla vagnar och ta in all mat och all disk så vi kan dela in oss, sen är det bara att städa och fylla på saker i restaurangen, diska all disk och fylla på all mat för nästa dag. 30 min innan vi slutar ser vi till att blir klara med allt och städa inne i köket, sen är det lunch och då slutar vi. Jag jobbade med ett gäng jätteroliga kollegor och jag lärde mig så mycket av dem. Det svåraste delen med jobbet var ju i början då man skulle lära vart allt låg och vart allt skulle ligga, och hur man skulle lägga upp pålägg och grönsaker snyggt på en tallrik eller man skulle göra äggröra, men efter ett tag så blev det lättare och lättare då jag hade alla mina kollegor som stöttade mig och visade mig hur jag skulle göra det.
Fördelar
Gratis frukost, fick testa på att få jobba på olika avdelningar
Nackdelar
Lönen är inte den bästa
Den dagliga arbetsdagen för mig var checka in kolla upp alla konferensrum så allting var rent och alla bord och stolar var i rätt uppdelning beroende på hur stor konferensen skulle vara.och satte upp mikrofoner samt block och pennor tills det blev lunch då jag började med servitör till deras stora lunchbuffe med mera.
Fördelar
positiva gäster och team
Nackdelar
The work is high tempo, overcapacity in the restaurant and few employees to afford the flow of the guests. As an employee you do not matter as long as the balance sheet in the end is plus. Your voice and ideas for improvements barely pass the direct supervisor. Poor leadership, lack of information, unclear for your job description and above all the upgrade within the company depends on the personal liking of the manager rather than performance.
Ett högt arbetstempo med snabba beslut och otroligt engagerade medarbetare. Där kreativiteten flöder och dagen bara flyter på. Där man ena stunden tar beslut i städ frågor, till att ta emot gäster och deras upplevelser på hotellet, ekonomi beslut och planering, coachning av medarbetare, framtidsplanering m.m. Gillar detta arbetsklimat där man behöver vara multitasking och ha flera uppgifter igång hela dagarna. Samt att Scandic vill vara bäst och det vill jag också.
Bra men jag vill ha det bästa i lön soh Svårt att bli fastanställning
Fick direkt dåligt intryck av rekryteraren, ytlig, snorkig klåparr, tyvärr, framstår sig själv bara i media och tror på sitt examinerade ledarskap, som inte associerar med verkligheten,,, slösar med folks tid, och det intrycket lyser innan man kommit på intervju,, färdigskräddade mallar, automatiska svar, i högsta grad opersonligt,
Fördelar
inga dålig lön folk söker annat
Nackdelar
många, kräver allt men inget tillbaka för olediga arbetstider alla dagar.
Vissa chefer är kanon och vi är ett gott team. Men man kunde göra mer för att alla ska jobba mot samma mål och hjälpas åt.
Fördelar
bra mat, gym
Nackdelar
låga löner och dåligt OB
Det var roligt att uppleva något nytt med nya personer i en ny miljö.
Fördelar
Gratis luncher, trevlig personal
Nackdelar
Korta raster
Inom Scandic pratas det mycket om hur viktigt det är med en bra kultur inom företaget. Man skriver fina ord i annonser och marknadsföring osv. Men verkligheten är en annan, som på de flesta arbetsplatser. Det enda man bryr sig om är pengar, och när det kommer till att visa sin personal uppskattning så lyser det med sin frånvaro, trots att det går bra för företaget år efter år. De senaste åren har t.ex julklappen bestått av ett presentkort på träningskläder, med Scandic logga. Reklamprylar alltså. De som har åsikter ses oftast som negativa, och får inte samma möjligheter till karriärsklättring som de som tycker att allt är toppen. Mellancheferna kämpar för att nå avdelningens mål, och arbetar halvt ihjäl sig, trots att deras lön inte är mkt högre. De ska helst vara på två ställen samtidigt också
Fördelar
Staffrates på hotellrum
Nackdelar
Få förmåner i övrigt, mest hälsorelaterat
Jag tyckte att det var en fin arbets miljö där man alltid kunde vara sig själv
Fördelar
Gratis lunch
Nackdelar
inget
Bemöta folk Att man göra de man gillar under tiden man jobbar
Fördelar
Gratis frukost
Nackdelar
Inga förmår
En typisk arbetsdag. Börja tidigt med stress och stort press. Det är måna om vad gästerna tycker efter som att de har nyss blivit klara med renoveringen av hoteller och då vill de att det ska vara toppklass på restaurangen också. När jag praktiserade där så drog dom ner på sin egna personal eftersom att det visste att de sjunde räkna med mig att jag gjorde jätte bra ifrån mig, så de tog mig som en som arbetade där, och det gjorde så att man fick ännu mer press på sig.
Fördelar
Det är snälla kollegor
Nackdelar
Dålig chef över frukosten.
Jag tycker de är kul o komma till jobbet varje morgon! Ny dag nya upplevelser och kunder.
Fördelar
Roliga och samarbetsfulla kollegor
Nackdelar
Inte hinna ta sin lunch
Jag är en transparent ledare som inser vikten av att involvera avdelningscheferna för att kunna nå framgång. Självfallet finns det saker man måste vänta med att involvera sina medarbetare i fullt ut men det kan göras på ett smart sätt för att göra övergångar i beslut så smidiga som möjligt. Min typiska arbetsdag är inte alltid typisk eftersom det ofta involverar både gäster och medarbetarfrågor som dyker upp utan förvarning. Men jag går i princip alltid runt alla avdelningar på hotellet på morgonen, hälsar och kollar hur allt är. Därefter är det oftast morgonmöte med dagens agenda. Daglig ekonomisk uppföljning. Möte med mina avdelningschefer. Vara behjälplig i drift om det krävs. Kolla upp gästnöjdhet och följa upp antingen med gäster eller stämma av hur det hanterats. Veckomöten med avdelningar avseende ekonomisk strategi och försäljningsaktiviteter. HR-frågor och arbetsmiljöfrågor följs upp veckovis. Kulturen är grundad i delaktighet i beslut oavsett medarbetare. Alla ska och känner sig viktiga och delaktiga. Varje individ tillför något och alla jobbar mot samma mål. Svåraste delen är nog att få varje individ att verkligen förstå hur viktig hen är för helheten. Men att ge tid till detta på olika sätt är extremt viktigt för att få företaget att växa och stå ut från andra. Den bästa delen är när man känner att man når fram och att det börjar hända magiska saker som kommer från alla håll i organisationen och att medarbetarna verkligen andas att de trivs med arbetsplatsen, sina kollegor, gäster och ledningen. Och att de förstår att alla faktiskt bidrar.
Fördelar
Gemenskap och möjligheter att växa i ett stort företag
Nackdelar
Ledarskapet kan skifta enormt när nya chefer tillsätts
Väldigt lärorikt arbetsplats där man lär sig mycket om hotell och restaurang branschen. Men det är mycket hårt slit med jobbet. Det var stressigt och de som har jobbat flera år inom inringning/ vikariat gav dom inte fast anställning. Fanns inga garantier eller förmåner, löneförhöjningar hos Scandic Hotel. Bara om du är fast. Tycker jag inte är så bra. Man fick ingen vidare lön heller.
Fördelar
Nej
Nackdelar
Inga alls
En morgonpigg och duktig frukost ansvarig person börjar dagen med sin resterande personal. Kan ofta jobba flexibelt p.g.a. andra uppg. T.ex Man arbetar aktiv med att, lägga beställningen och arbeta med schemaläggning till frukost personal. Är närvarande på olika lednings möten samt informera sin resterande personal om nya och eventuella ändringar, förbättringar samt resultat Som ansvarig person har man lärt sig mycket om effektivitet, kvalitet, service och stresshantering. Scandic är en mångkulturellt arbetsplats
Fördelar
massa med förmåner
Nackdelar
tidiga arbetstider
Mitt arbete på Scandic var köksbiträde men ofta lät kocken mig att exprimentera, vilket var bra för min utveckling i köket. Lugn arbetsmiljö trots hektiskt under rusningstiderna. Bra arbetsmiljö och bra arbetsteam.
Fördelar
skift arbete och rolig miljö
Nackdelar
finns inga
under min tid på scandic så kände jag mig väldigt trygg med arbetsmiljön och mina arbets kollegor.
Fördelar
gratis luncher
Nackdelar
inga förmånder