Scandic Hotels

Recensioner från anställda som Receptionist på Scandic Hotels

Inom Scandic pratas det mycket om hur viktigt det är med en bra kultur inom företaget. Man skriver fina ord i annonser och marknadsföring osv. Men verkligheten är en annan, som på de flesta arbetsplatser. Det enda man bryr sig om är pengar, och när det kommer till att visa sin personal uppskattning så lyser det med sin frånvaro, trots att det går bra för företaget år efter år. De senaste åren har t.ex julklappen bestått av ett presentkort på träningskläder, med Scandic logga. Reklamprylar alltså. De som har åsikter ses oftast som negativa, och får inte samma möjligheter till karriärsklättring som de som tycker att allt är toppen. Mellancheferna kämpar för att nå avdelningens mål, och arbetar halvt ihjäl sig, trots att deras lön inte är mkt högre. De ska helst vara på två ställen samtidigt också
Fördelar
Staffrates på hotellrum
Nackdelar
Få förmåner i övrigt, mest hälsorelaterat
Jag har arbetat inom Scandic i olika omgångar sedan jag var 13 år och mitt första helg- sommarjobb. Det har varit en väldigt bra skolaJag har arbetat både på chefsnivå och som arbetareoch har alltid känt mig välkommen .Naturligtvis är alla enheter olika men överlag tycker jag Scandic är en bra arbetsgivare
Fördelar
förmånliga boendekostnader på Scandics hotel
Nackdelar
stressigt
Scandic Kista är en bra arbetsplats om du gillar hårt arbete och känna uppskattning för det arbetet, cheferna är super bra och även kollegorna. Det finns massor av möjligheter för att utvecklas och lära sig, samt att klättra inom företaget. Jag rekommenderar starkt Scandic KISTA
Ett av mina första och riktiga jobb och tycker att den upplevelsen kan inte ha blivit mycket bättre.
Arbetet som receptionist är något jag tycker är roligt. På en del av hotellen jag jobbade var det inte något bra ledarskap. Hotellen som sådana är bra miljö.
Scandic är en kedja som man med stolhet kan jobba hos. Dom tar väl hand om sin personal och nästan alla chefer visar empati och förståelse. Scandic är perfekt för dig som vill jobba med hotell och service
En typisk arbetsdag på scandic i receptionen är vanligt vist att bemöta kunder på ett positivt sett och alltid vara glad och trevlig utåt mot kunderna. På scandic lärde jag mig hur viktigt det är att erbeta i ett team och inte solo. För där är allting som n kedja. T.ex så måste städpersonalen veta vilka rum som ska städa och de måste meddela oss när dom är klara med ett rum så att vi kan lägga in det i systemet som ett ledigt rum. Den svåraste delen av jobbet var när det var många gäster som kom på en gång. Då kunde det bli stressigt inne vid receptionen när det blev en lång kö för dom som skulle checkas in. Den roligaste delen av jobbet var att få bemöta kunderna med ett leende på läpparna varje dag och även att arbeta med sina medarbetare för efter ett tag så började det kännas som ett man tillhörde en stor familj.
Flexibla i arbetstjänst, välkomnande. Dock dålig komunikation av den chef vi hade
Fördelar
Gratis mat
Nackdelar
Dålig komunikation
in- utcheckninng administrativa saker sevice kassa hantering
Ge gäster bästa service och mötet med olika människor.
Spa chefen på skogshöjdspa är den oseriösaste och mest inkompetenta personen jag någonsin jobbat åt. Hon har lurat mig på min lön och mina timmar och ber mig att dra åt helvete när jag påpekar detta! Börja aldrig jobba här jag varnar er!
Fördelar
trevliga seriösa kollegor
Nackdelar
ALLT
Trevlig arbetsplats men fina och engagerade kollegor, dock inte så bra ledarskap och detta orsakade då problem på arbetsplatsen. Jag lärde mig otroligt mycket på väldigt kort tid tack vore kollegorna. Tuffaste var att möta frustrerade gäster och hantera det bra. Det bästa var också gästerna fast de trevliga och tacksamma. De som var högre uppsatta betedde sig drygt till en början men började mer och mer släppa till. Träffade aldrig någon VD eller annan hög uppsatt person för företaget. En arbetsdag gick ut på att stå i receptionen och ta emot alla gäster samt att hålla koll på mail och telefon. Det är mycket man gör som ingen gäst märker, mycket tufft jobb är "behind the scens" (som fakturor, underlag, betalningar mm). Man jobbar oftast två men ibland ensam då det är lite folk. Sedan har man på vardagar hela kontoret med alla på bokningen bakom sig.
Fördelar
Lunch och middag får man från hotellet.
Nackdelar
Endast 30 min rast om man jobbar morgonpass. Annars ingen rast alls.
Enkel arbetsmiljö med bra ledarskap, stöttande kollegor och chans att pröva andra avdelningar.
Fördelar
Billigare hotell övernattningar
Arbetet i receptionen bestod av att bistå hotellgäster med service, ansvar för inkommande samtal, in och utcheckning, Fakturera rumsbokningar. Ansvar för lobbybar, Scandic shop i anslutning till receptionen.