Saab recensioner av medarbetare

Hittade 55 recensioner som matchade sökningen Se alla 102 recensionerna
Sortera efter: Hjälpsamhet | Betyg | Datum
Flexibelt bra kamratanda
Materialhanterare (Tidigare anställd) –  Trollhättan29 april 2015
Hade hand om inkommande gods samt framkörning av gods till olika delar av fabriken. Det gjorde att det var ett fritt arbete, men även viktigt med timing, så att mina arbetskamrater kunde jobba vidare. Man lärde sig att prioritera rätt och att hitta lösningar. Det var ett jobb som både krävde ensamjobb och grupparbete. Hade jättebra arbetsledare som var kompetenta och rättvisa. Ledningen såg man inte så mycket av, men det kändes som dom brydde sig om personalen. Trivdes jättebra, hade varit kvar till pensionen om inte
det hade gått omkull
Fördelar
Bra kamratskap, trivsel, bra förmän
Nackdelar
omklädningsrummens städning
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 3Nej 2Rapportera
En bra arbetsplats
Bilbyggare Monteringen (Tidigare anställd) –  Trollhättan30 mars 2015
Slutade på Saab när det lades ner. Bra stämning och fin sammanhållning i laget.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 1Nej 5Rapportera
Arbetsplatskultur
Ett modernt teknikföretag med många möjligheter till avancemang och med flera olika typer av uppdrag.
Controller (Tidigare anställd) –  Göteborg, O22 mars 2015
Stort ansvar och trevlig arbetsgemenskap då jag arbetade i en grupp av ekonomer på olika nivåer.
Kontaktytan utåt i organisationen var stor och det var mycket intressant att arbeta med så många olika kompetenser; projektledare, tekniker, mekanister, CM, andra administratörer m fl.
Arbetsplatskultur
En utvecklande arbetsplats med en enorm företagsanda.
Utvecklingsingenjör (Tidigare anställd) –  Trollhättan14 mars 2015
Då jag har jobbat 28 år på företaget så har jag arbetat med flera olika områden och följt processen från designstadiet till färdig produkt.
Många år i produktion ger en gedigen kunskap i produktionsteknik, jag arbetade med allt från att planera stationer, bygga upp och utvärdera dem, lära upp ny personal, montera, kontrollera och justera, göra uppföljningar och lösa problem som uppstod i processen, allt med lean och kaizen i grundtänket.
De sista fem åren var jag på teknisk utveckling där jag framför allt arbetade med kulörbedömningar, både interiört och exteriört, utveckling av nya interiöra ytmaterial med ansvarsområde för textiler och mattor i bilen och en del administration. Jag trivs när det är variation så det passade mig bra att kunna hoppa in där det behövdes, hade en helt underbar chef som litade på sina medarbetare och gav var och en stort förtroende och en bra stöttning för att leverera ett bra jobb. De sista åren gällde det att vara flexibel och kreativ för att kunna leverera.
Tiden på SAAB
Montör, lagerarbete, truckkörning (Tidigare anställd) –  Trollhättan, O3 februari 2015
Började som montör slutade som instruktör på min avdelning innan jag gick vidare till lagerarbete vid godsmottagningen. Hade mycket bra arbetskamrater där och har kontakt med några av dessa än idag.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 2Nej 1Rapportera
Bra arbetskompisar
Bilmontör (Tidigare anställd) –  Trollhättan, O31 december 2014
Arbetstid 07.00-16.00 måndag- fredag.Ibland lördags övertid 06.00-12.00.
Lärde att samarbete med andra fungerar bra.
Hade bra kontakt med förmannen och med PV-chefen.
Samarbete med arbetskollegorna fungerade bra,på grund av, att man måste känna folk, som man jobbar med.
Svåraste med jobben var,när det kom nya detaljer att montera. Det tag sin tid, att man hänger med,dvs, att man lärde montera detaljer på rätt tid.
Hjälpte den här recensionen dig?JaNej 3Rapportera
Arbetsplatskultur
Intressant, självständigt och utvecklande.
Planerare (Tidigare anställd) –  Trollhättan, O28 december 2014
Ett mycket intressant och utvecklande arbete där det dagliga arbetet till viss del var strukturerat och vissa rutinuppgifter skulle utföras. Genomförandet av arbetsuppgifterna var upp till mig att utföra på bästa sätt mot satta mål, vilket är en positiv utmaning jag uppskattat. Det gällde att agera snabbt och finna lösningar på problem, helst innan de uppstått, för att minimera att kunderna skulle drabbas. Det var mycket att tänka på och att hålla reda på, vilket är utmanande. Samarbetet med kollegor och leverantörer var intensivt vilket jag uppskattat. Det knepigast med jobbet var att det fanns för många olika datasystem som inte samarbetade. Det bästa med arbetet var att få jobba självständigt samtidigt som det är en gemenskap i att ingå i ett team. Teamets mål också skulle nås och det är utvecklande att utföra sin del i att nå målen. Ledningen var inte insatt i vardagens problem som ibland kunde ta lång tid att för alla inblandade parter hitta en godtagbar lösning på. Arbetskollegorna var mycket skilda personligheter, män och kvinnor, vilket är en fördel på arbetsplatser. Konflikter fanns, vilka uppstår när olika personligheter möts, vilket är intressant att hitta lösningar på.
Fördelar
Självständigt arbete
Nackdelar
Brist på ledning
Hjälpte den här recensionen dig?JaNej 1Rapportera
Arbetsplatskultur
Blev handplockad för jobbet som provförare
Provförare (Tidigare anställd) –  Trollhättan26 november 2014
Mycket nytt att lära eftersom jag aldrig har arbetat med det förut men det gick bra. Fick även chansen att jobba i ett annat lag som tillhörde avdelningen och där justerade dom i hjul och ljus.
Hjälpte den här recensionen dig?JaNej 1Rapportera
Arbetsplatskultur
Bygga bil med hög kvalite!
Bilbyggare (Tidigare anställd) –  Trollhättan24 november 2014
Bygga bil med hög kvalite!
Lärt mig mycket Var lagledare i många år när jag byggde dörrar på SAAB 9000,9-5.Vilket innebar stort ansvar för laget att ha hög kvalite på dörrarna när dom lämnade avdelningen,och att laget drog åt samma håll och jobbade efter standardiserat arbetssätt,Ständig förbättring och problemlösning mm.Jobbade sedan på Chassi när jag kände att jag behövde komma till ny miljö.
Alltid bra kemi med mina arbetskamrater, alltid kul att jobba tillsammans med andra som har ett mål att jobba efter.
Den negativa trenden inom försäljning som SAAB hade i många år.
Har lärt mig hur mycket som helst genom åren på SAAB.
Fördelar
Förslagspoäng
Nackdelar
Den negativa trenden SAAB hade i många år!
Arbetsplatskultur
det har alltid varit en bra arbetsplats med bra arbetskamrater och chefer
Truckförare på Nevs (Tidigare anställd) –  Trollhättan16 oktober 2014
En typisk arbetsdag var det högt tempo och mycket att göra. Maan var tvungen att lära sig prioritera för att det skulle bli ett flyt på jobbet lärde man sig inte det så var det svårt, men med rätt materialkännedom så var det inte så svårt. Det fanns en klar och tydlig ledning som visste vad vi gjorde, bra arbetskollegor hjälpte också till att jobbet flöt på bra. Det värsta var om det körde ihop sig om tex en truck gick sönder då blev det mycket stressigt men annars så var det ett fritt och bra jobb som jag trivdes bra med
Fördelar
Möjlighet till fri träning
Arbetsplatskultur
En arbetsplats där arbetet går av rutin
Truckförare (Tidigare anställd) –  Trollhättan14 augusti 2014
Saab är kanske inte den bästa arbetsplatsen men man tjänade bra och bra arbetskompisar
Fördelar
Bra lön
Nackdelar
Stress och inte varierande jobb
Arbetsplatskultur
Jättebra erfarenhet och öppen inställning
Implementering av inköpsstrategi (Tidigare anställd) –  Göteborg, O30 juli 2014
Jag togs emot väl och lärde mig mycket under mitt examensarbete. Ersättningen var fenomenal. Men jag kan inte säga så mycket om arbetsplatsen då jag inte var anställd av företaget.
Arbetsplatskultur
Lärorik o rolig arbetsmiljö.
Provförare (Tidigare anställd) –  Trollhättan17 april 2014
Provkörning av nya bilar ute på landsväg.
Lärt sig: Lyssna, felbedömningar, kamratanda, frihet under ansvar.
Arbetskollegor : Jag säger bara det, Saabanda, kamratanda lojalitet. därför va man kvar i 23år. det säger allt.
Svåraste delen: ??
Bästa delen : Som sagt jobbet man hade, provkörning. arbetskamrater.
Fördelar
Kamrater
Nackdelar
Att dom lade ner företaget.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 1NejRapportera
Kontorist/Montör
Administratör/Montör (Tidigare anställd) –  Trollhättan, O4 mars 2014
Hade som första tjänst ett kontorsarbete på serviceavd. Detta innefattade mycket telefonkontakt med aktoriserande verkstäder.
Jobbade därefter som montör på fabrik.
Återgick till administrativ tjänst hos fabrikschef. Budgetsammanfattning och allmänna kontorsarbeten åt 35 avd.chefer.
Slutade min anställning på Saab Automobil i förslagsverksamhetens tjänst. Inköp av presenter och registrering av förslag.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 1Nej 2Rapportera
Arbetsplatskultur
Very interesting job in a dynamic environment
Consultant Systems Stress Engineer (Tidigare anställd) –  Linkoping, Sweden28 januari 2014
Loved working for SAAB, fantastic product, interesting work, good colleagues
Fördelar
Very interesting work, excellent pay
Nackdelar
Long way from home
Bra och utvecklande företag
Operativ inköpare, delprojektledare (Tidigare anställd) –  Linköping20 januari 2014
Ett roligt jobb där man utvecklas varje dag.

Finns möjligheter att jobba I en annan stad, del av företaget eller i ett annat land.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 1Nej 1Rapportera
Arbetsplatskultur
Utmanande och konstruktiv arbetsmiljö.
Leveransstoppsberedare, Gruppchef, Koordinator. (Tidigare anställd) –  Trollhättan12 januari 2014
Under de ca 15 åren som jag arbetat inom tekniska enheten på Saab, varav drygt tio år som gruppchef, fick jag uppleva hur man tillsammans i en grupp på 12 personer, med konstruktörer, CAD-personal, produktionssättare och inköpare, kunde arbeta i harmoni och leverera mot och även överträffa uppsatta mål.
Väl fungerande processer, motiverad personal, tydliga befattningsbeskrivningar och engagerad ledning/chefer, i ett mycket välorganiserat företag.

Det är för mig en förmån att ha fått arbeta och utvecklas inom Saab Automobile AB.
Fördelar
En verksamhet med produkt att lätt kunna personifieras med.
Nackdelar
Inga.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 1Nej 1Rapportera
bra
TRUCKFÖRARE (Tidigare anställd) –  Arlöv, M27 november 2013
det var bra att jobba för jag var truckkörning på saab men jag var där bra ca-2-år
Fördelar
inte
Nackdelar
vet ej
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 1Nej 4Rapportera
Arbetsplatskultur
positivt arbete inom nya bilfabriken i Malmö
Bilbyggare (Tidigare anställd) –  Malmö, M22 november 2013
ganska bra arbete och sen efter nystartade den nya bilfabriken i Malmö mycket bra arbetsmiljö
Fördelar
arbetsmiljö
Nackdelar
tyvärr det tog slut augusti 1991
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 1NejRapportera
Intressant och utvecklande arbete
System Architect, Gripen Avionics (Nuvarande anställd) –  Järfälla21 november 2013
Utvecklingen av EP-17, det grafiska interface som flygföraren i Gripen använder, har varit intressant och mycket utvecklande.
Normalt handlar det om att lösa problem, skapa nya funktioner eller presentationer. Beroende på inriktning och kunskap varierar uppgifterna men för min del har det handlat mycket om exekveringsoptimering, programmering och projektionshantering för presentation av geografiskt relaterade objekt.
Under mina år här har jag lärt mig mycket om projektledning, editionshantering, kravställning och hantering samt projektionsberäkningar och hantering.
Arbetskollegorna är bra, öppna och hjälpsamma.
Fördelar
Utvecklande arbete.
Nackdelar
Geografisk position, Järfälla
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 2Nej 1Rapportera
Ianspråktagen profil

Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Saab. Vår community är redo att svara.

Ställ en fråga