Saab – recensioner om Lön och förmåner

Socialt grymt bra, kanske lite monotona jobb, bra lön.
Fördelar
Arbetsmiljön
Nackdelar
Enahanda jobb
En arbetsplats med många olika yrkesgrupper. montör i produktion var bundet och monotont. truckkörning var svår p.g.a. att man la förstort ansvar på föraren. hantering av kontorsmöbler var stimulerande och roligt
Fördelar
hyfsad lön
Nackdelar
bundenhet i produktion
Trevligt arbete, men rätt monotomt, trevliga arbetskamrater
Fördelar
Arbetskamraterna
Nackdelar
2-skift
Big company with possibility to advance. good salary and stock savings program is available. The company is located in many different cities in the country (Sweden).
En vanlig dag bestod av och utveckling och provning av elkomponenter och ledningsnät och klimatprovning av detsamma.

Kalibrering av verktyg och mätutrustning.

Jag lärde mig att mycket om bil el och kalibrering som jag inte kunde tidigare, jag vara ny inom båda.

Jag tyckte att arbetsledningen av gammalmodig, där chefen bestämde allt, men det blev bättre med åren.

Jag har alltid haft bra arbetskamrater.

Man saknade fortutbildning ibland.

Att jobba med kalibrering och mätteknik.
Fördelar
Hyra bil, Företagshälsovård, Kamratskap
Nackdelar
Avståndet mellan arbetare och tjänstemän
Bra arbetsplats goda karriärs möjligheter. Trygg miljö. Bra arbetskamrater. Nära till jobbet.
Fördelar
friskvård
Mitt arbete på SAAB i Trollhättan var ett bra arbete med bra arbetstider och bra stämning bland arbetskamraterna. Vi fick gå på många utbildningar som truckförare. Lite synd var det att vi fick byta arbetsledare ganska ofta. Det svåraste var tiden före konkursen. Att inte veta om det skulle finnas något arbete att gå till. Det bästa var att jag fick köra truck, något som jag gjort i över 40 år och att jag trots att jag bor på landet hade väldigt nära till arbetet. det var ett bra gäng där och jag har fortfarande kontakt med flera av dem.
En bra dag började med att en kund ringde eller e-mailade oss om sina problem med produkterna
Att inget problem är för stort eller litet

Ingen direkt styrning från ledningen utom i små skitsaker

Kamratskapen var den bästa

Svårast var att komma i tid till Gymmet

Bäst var kundrelationerna man byggde upp
Fördelar
När kunderna visar uppskattning för vad mangör för dom
Nackdelar
Att anpassa prouktiviteten med hög kvalitet
Började vid kaffemaskinen och sedan hårt arbete till man duschade och gick hem
Lärde mig god arbetsmoral

Det var bra chefer som höll sig på sin plats utom Verkstadschefen

Svårast var att balansera produktionstakten med hög kvalitet på produkterna

Kamratskapen var den bästa
Fördelar
Gratis kaffe och alltid någon att snacka med
Nackdelar
Lönepolitiken
Det var lastande och lossande av pallar som man sen körde till ett transportband för vidare transport in i fabriken. även arbete på ett höglager med att beställa ut artiklar som skulle ut i fabriken. Inventering av samtliga artiklar, och det fanns många. Leta efter försvunna artiklar i höglagret som försvunnit i datasystemet men som fanns fysiskt i lagret ändå. Lossa kontainrar med bilkarosser från trollhättan. Jag körde motviktstruck, skjutstativstruck och vanlig handtruck. Det hände att vissa artiklar tog slut trots att det skulle finnas på lager enligt saldolista.Då var detbråttom att skaffa fram nya snabbt. Vissa artiklar kunde vänta att monteras till senare men andra artiklar gjorde att linan stannades, vilket kostade massor av pengar. Därför fick vi på godsmottagningen avgöra om man skulle begära artiklarna med vanlig transport, budbil eller kanske till och med flygbud. Där tog jag truckkort för dom här olika trucksorterna. Jag var lagledare med ansvar för ett arbetslag på ca10 personer. Det var inte lätt när en artikel tog slut och vi på godsmottagningen skulle skaffa fram den till varje pris. Vi var ett bra gäng som trivdes tillsammans och ställde upp för varandra
Fördelar
Gratis frukost (antagligen för att alla skulle komma i tid. Vi började 0600.)
Nackdelar
Allt för många som var hemma allt för ofta, vilket kan strulatill det en del.
Startar jobbet 6.30 med att se över våra verksamheter i Australien och Japan. Fokus på försäljning och prestanda. Lägger analysarbete på fm. Ett antal möten inplanerade med tex ledningsgrupp eller större kunder Eftermiddagen ekonomi och uppföljning av mål internt samt översyn av vårt dotterbolag i USA samt. Lägger också PoU samtal med närmaste Lgr medlemmar och andra personalärenden.
Går normalt hem ca 18. Reser mycket globalt, ca 10 dagar per månad.
Fördelar
Bil, aktiesparprogram, 10 taggars pensionssystem inkl privat sjukförsäkring.
Vi roterade runt på olika stationer när vi byggde motorer,lärde mig att jobba tätt ihop som ett lag,suveräna arbetskamrater,ledningen var väl sådär ibland,svåraste delen var när konkursen kom o det bästa arbetskamraterna
Hade hand om inkommande gods samt framkörning av gods till olika delar av fabriken. Det gjorde att det var ett fritt arbete, men även viktigt med timing, så att mina arbetskamrater kunde jobba vidare. Man lärde sig att prioritera rätt och att hitta lösningar. Det var ett jobb som både krävde ensamjobb och grupparbete. Hade jättebra arbetsledare som var kompetenta och rättvisa. Ledningen såg man inte så mycket av, men det kändes som dom brydde sig om personalen. Trivdes jättebra, hade varit kvar till pensionen om inte
det hade gått omkull
Fördelar
Bra kamratskap, trivsel, bra förmän
Nackdelar
omklädningsrummens städning
Då jag har jobbat 28 år på företaget så har jag arbetat med flera olika områden och följt processen från designstadiet till färdig produkt.
Många år i produktion ger en gedigen kunskap i produktionsteknik, jag arbetade med allt från att planera stationer, bygga upp och utvärdera dem, lära upp ny personal, montera, kontrollera och justera, göra uppföljningar och lösa problem som uppstod i processen, allt med lean och kaizen i grundtänket.

De sista fem åren var jag på teknisk utveckling där jag framför allt arbetade med kulörbedömningar, både interiört och exteriört, utveckling av nya interiöra ytmaterial med ansvarsområde för textiler och mattor i bilen och en del administration. Jag trivs när det är variation så det passade mig bra att kunna hoppa in där det behövdes, hade en helt underbar chef som litade på sina medarbetare och gav var och en stort förtroende och en bra stöttning för att leverera ett bra jobb. De sista åren gällde det att vara flexibel och kreativ för att kunna leverera.
Arbetstid 07.00-16.00 måndag- fredag.Ibland lördags övertid 06.00-12.00.
Lärde att samarbete med andra fungerar bra.

Hade bra kontakt med förmannen och med PV-chefen.

Samarbete med arbetskollegorna fungerade bra,på grund av, att man måste känna folk, som man jobbar med.

Svåraste med jobben var,när det kom nya detaljer att montera. Det tag sin tid, att man hänger med,dvs, att man lärde montera detaljer på rätt tid.
Fick arbeta med bra arbetskamrater, lärde mig vikten av kvalitetsarbete. Det svåraste var i början när man var ny på jobbet att hänga med i tempot. Men det tog inte så lång tid för att bli varm i kläderna.
En typisk arbetsdag var det högt tempo och mycket att göra. Maan var tvungen att lära sig prioritera för att det skulle bli ett flyt på jobbet lärde man sig inte det så var det svårt, men med rätt materialkännedom så var det inte så svårt. Det fanns en klar och tydlig ledning som visste vad vi gjorde, bra arbetskollegor hjälpte också till att jobbet flöt på bra. Det värsta var om det körde ihop sig om tex en truck gick sönder då blev det mycket stressigt men annars så var det ett fritt och bra jobb som jag trivdes bra med
Fördelar
Möjlighet till fri träning
Saab är kanske inte den bästa arbetsplatsen men man tjänade bra och bra arbetskompisar
Fördelar
Bra lön
Nackdelar
Stress och inte varierande jobb
Jag togs emot väl och lärde mig mycket under mitt examensarbete. Ersättningen var fenomenal. Men jag kan inte säga så mycket om arbetsplatsen då jag inte var anställd av företaget.
Provkörning av nya bilar ute på landsväg.
Lärt sig: Lyssna, felbedömningar, kamratanda, frihet under ansvar.

Arbetskollegor : Jag säger bara det, Saabanda, kamratanda lojalitet. därför va man kvar i 23år. det säger allt.

Svåraste delen: ??

Bästa delen : Som sagt jobbet man hade, provkörning. arbetskamrater.
Fördelar
Kamrater
Nackdelar
Att dom lade ner företaget.
Loved working for SAAB, fantastic product, interesting work, good colleagues
Fördelar
Very interesting work, excellent pay
Nackdelar
Long way from home
Verifierad profil
Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Saab. Vår community är redo att svara.
3,9
3,7