Saab – recensioner om Ledarskap

Ständig förmågan till utveckling, samarbete, god kontakt med många väl utbildade personalen.
Med stor och stolt Vi-är-Grabbarna-i-Dagsberg-känsla klarade vi allt! Bruksandan på SAAB tror jag är svårslagen, jag trivdes där varje dag i nära 15år. Kan sakna det än i dag...
många sköna typer i dem avdelningar som jobbade på alltså inom installation och test
En fantastisk arbetsplats baserat på personal med hög kompetens och en väl fungerade organisation med tydliga gränssnitt,
Jobbade på den dåvarande IT-avdelningen med olika uppgifter. Intressant och stimulerande.
Bra chefer samt ordningsamt och trevliga arbetskamrater
Fördelar
Utbildad inom farligt gods samt olika orderplock system
En vanlig dag bestod av och utveckling och provning av elkomponenter och ledningsnät och klimatprovning av detsamma. Kalibrering av verktyg och mätutrustning. Jag lärde mig att mycket om bil el och kalibrering som jag inte kunde tidigare, jag vara ny inom båda. Jag tyckte att arbetsledningen av gammalmodig, där chefen bestämde allt, men det blev bättre med åren. Jag har alltid haft bra arbetskamrater. Man saknade fortutbildning ibland. Att jobba med kalibrering och mätteknik.
Fördelar
Hyra bil, Företagshälsovård, Kamratskap
Nackdelar
Avståndet mellan arbetare och tjänstemän
kontroll av kvalitet ledarskap för arbetet nytt tänkande
Fördelar
rabatter
Nackdelar
konkurs
A relaxed, but busy atmosphere. A really close knit work force. Great management with a good information structure. The hardest part of the job was keeping up with the peaks and troughs of the work flow.
Intressanta arbetsuppgifter och bra arbetskollegor. Ledningen lite konservativ. Arbetsmiljön blev till det sämre med öppna landskap. Bra trivsel.
mycket bra kamratskap annars hade ingen orkat varken fysiskt eller psykiskt Den så kallade SAAB ANDAN den går inte att förklara bara finns där sitter i väggarna
Fördelar
förmånen tjänstebil
Nackdelar
dålig info till oss anställda det sista åren
En bra dag började med att en kund ringde eller e-mailade oss om sina problem med produkterna Att inget problem är för stort eller litet Ingen direkt styrning från ledningen utom i små skitsaker Kamratskapen var den bästa Svårast var att komma i tid till Gymmet Bäst var kundrelationerna man byggde upp
Fördelar
När kunderna visar uppskattning för vad mangör för dom
Nackdelar
Att anpassa prouktiviteten med hög kvalitet
Började vid kaffemaskinen och sedan hårt arbete till man duschade och gick hem Lärde mig god arbetsmoral Det var bra chefer som höll sig på sin plats utom Verkstadschefen Svårast var att balansera produktionstakten med hög kvalitet på produkterna Kamratskapen var den bästa
Fördelar
Gratis kaffe och alltid någon att snacka med
Nackdelar
Lönepolitiken
Det var lastande och lossande av pallar som man sen körde till ett transportband för vidare transport in i fabriken. även arbete på ett höglager med att beställa ut artiklar som skulle ut i fabriken. Inventering av samtliga artiklar, och det fanns många. Leta efter försvunna artiklar i höglagret som försvunnit i datasystemet men som fanns fysiskt i lagret ändå. Lossa kontainrar med bilkarosser från trollhättan. Jag körde motviktstruck, skjutstativstruck och vanlig handtruck. Det hände att vissa artiklar tog slut trots att det skulle finnas på lager enligt saldolista.Då var detbråttom att skaffa fram nya snabbt. Vissa artiklar kunde vänta att monteras till senare men andra artiklar gjorde att linan stannades, vilket kostade massor av pengar. Därför fick vi på godsmottagningen avgöra om man skulle begära artiklarna med vanlig transport, budbil eller kanske till och med flygbud. Där tog jag truckkort för dom här olika trucksorterna. Jag var lagledare med ansvar för ett arbetslag på ca10 personer. Det var inte lätt när en artikel tog slut och vi på godsmottagningen skulle skaffa fram den till varje pris. Vi var ett bra gäng som trivdes tillsammans och ställde upp för varandra
Fördelar
Gratis frukost (antagligen för att alla skulle komma i tid. Vi började 0600.)
Nackdelar
Allt för många som var hemma allt för ofta, vilket kan strulatill det en del.
Startar jobbet 6.30 med att se över våra verksamheter i Australien och Japan. Fokus på försäljning och prestanda. Lägger analysarbete på fm. Ett antal möten inplanerade med tex ledningsgrupp eller större kunder Eftermiddagen ekonomi och uppföljning av mål internt samt översyn av vårt dotterbolag i USA samt. Lägger också PoU samtal med närmaste Lgr medlemmar och andra personalärenden. Går normalt hem ca 18. Reser mycket globalt, ca 10 dagar per månad.
Fördelar
Bil, aktiesparprogram, 10 taggars pensionssystem inkl privat sjukförsäkring.
Medelmåttigt ledarskap där man enbart bryr sig om budgetering och kostnader. Inget föredömligt ledarskap för att engagera arbetare.
Vi roterade runt på olika stationer när vi byggde motorer,lärde mig att jobba tätt ihop som ett lag,suveräna arbetskamrater,ledningen var väl sådär ibland,svåraste delen var när konkursen kom o det bästa arbetskamraterna
Hade hand om inkommande gods samt framkörning av gods till olika delar av fabriken. Det gjorde att det var ett fritt arbete, men även viktigt med timing, så att mina arbetskamrater kunde jobba vidare. Man lärde sig att prioritera rätt och att hitta lösningar. Det var ett jobb som både krävde ensamjobb och grupparbete. Hade jättebra arbetsledare som var kompetenta och rättvisa. Ledningen såg man inte så mycket av, men det kändes som dom brydde sig om personalen. Trivdes jättebra, hade varit kvar till pensionen om inte det hade gått omkull
Fördelar
Bra kamratskap, trivsel, bra förmän
Nackdelar
omklädningsrummens städning
Slutade på Saab när det lades ner. Bra stämning och fin sammanhållning i laget.
Då jag har jobbat 28 år på företaget så har jag arbetat med flera olika områden och följt processen från designstadiet till färdig produkt. Många år i produktion ger en gedigen kunskap i produktionsteknik, jag arbetade med allt från att planera stationer, bygga upp och utvärdera dem, lära upp ny personal, montera, kontrollera och justera, göra uppföljningar och lösa problem som uppstod i processen, allt med lean och kaizen i grundtänket. De sista fem åren var jag på teknisk utveckling där jag framför allt arbetade med kulörbedömningar, både interiört och exteriört, utveckling av nya interiöra ytmaterial med ansvarsområde för textiler och mattor i bilen och en del administration. Jag trivs när det är variation så det passade mig bra att kunna hoppa in där det behövdes, hade en helt underbar chef som litade på sina medarbetare och gav var och en stort förtroende och en bra stöttning för att leverera ett bra jobb. De sista åren gällde det att vara flexibel och kreativ för att kunna leverera.
Började som montör slutade som instruktör på min avdelning innan jag gick vidare till lagerarbete vid godsmottagningen. Hade mycket bra arbetskamrater där och har kontakt med några av dessa än idag.