Recensioner från anställda på Saab i Trollhättan

Trollhättan47 recensioner
Ständig förmågan till utveckling, samarbete, god kontakt med många
väl utbildade personalen.
En fantastisk arbetsplats baserat på personal med hög kompetens och en väl fungerade organisation med tydliga gränssnitt,
Roliga och trevliga arbetskamrater bra gemensamt lite bus och hyss ibland mycket omväxling i jobbet
Socialt grymt bra, kanske lite monotona jobb, bra lön.
Fördelar
Arbetsmiljön
Nackdelar
Enahanda jobb
En arbetsplats med många olika yrkesgrupper. montör i produktion var bundet och monotont. truckkörning var svår p.g.a. att man la förstort ansvar på föraren. hantering av kontorsmöbler var stimulerande och roligt
Fördelar
hyfsad lön
Nackdelar
bundenhet i produktion
Jobbade på den dåvarande IT-avdelningen med olika uppgifter.
Intressant och stimulerande.
Trevligt arbete, men rätt monotomt, trevliga arbetskamrater
Fördelar
Arbetskamraterna
Nackdelar
2-skift
Spännande arbetsplats med mycket tester och utprovning av olika delar i bilen.
En vanlig dag bestod av och utveckling och provning av elkomponenter och ledningsnät och klimatprovning av detsamma.

Kalibrering av verktyg och mätutrustning.

Jag lärde mig att mycket om bil el och kalibrering som jag inte kunde tidigare, jag vara ny inom båda.

Jag tyckte att arbetsledningen av gammalmodig, där chefen bestämde allt, men det blev bättre med åren.

Jag har alltid haft bra arbetskamrater.

Man saknade fortutbildning ibland.

Att jobba med kalibrering och mätteknik.
Fördelar
Hyra bil, Företagshälsovård, Kamratskap
Nackdelar
Avståndet mellan arbetare och tjänstemän
Då jag bara hade praktik på underhållssidan så var det inte så mycket som skedde då mycket utav arbetsuppgifterna främst var för mig att observera.

Det jag fick lära mig under min korta tid där var lite PLC-system samt lättare underhåll utav svetsrobotar men utöver det inte så mycket mer.

Då det inte var särskilt självgående så kan jag inte påstå att jag kan ange någon del som var bäst eller något som var speciellt svårt.
Bra arbetsplats goda karriärs möjligheter. Trygg miljö. Bra arbetskamrater. Nära till jobbet.
Fördelar
friskvård
Mitt arbete på SAAB i Trollhättan var ett bra arbete med bra arbetstider och bra stämning bland arbetskamraterna. Vi fick gå på många utbildningar som truckförare. Lite synd var det att vi fick byta arbetsledare ganska ofta. Det svåraste var tiden före konkursen. Att inte veta om det skulle finnas något arbete att gå till. Det bästa var att jag fick köra truck, något som jag gjort i över 40 år och att jag trots att jag bor på landet hade väldigt nära till arbetet. det var ett bra gäng där och jag har fortfarande kontakt med flera av dem.
mycket bra kamratskap annars hade ingen orkat varken fysiskt eller psykiskt
Den så kallade SAAB ANDAN den går inte att förklara bara finns där sitter i väggarna
Fördelar
förmånen tjänstebil
Nackdelar
dålig info till oss anställda det sista åren
Vi roterade runt på olika stationer när vi byggde motorer,lärde mig att jobba tätt ihop som ett lag,suveräna arbetskamrater,ledningen var väl sådär ibland,svåraste delen var när konkursen kom o det bästa arbetskamraterna
Hade hand om inkommande gods samt framkörning av gods till olika delar av fabriken. Det gjorde att det var ett fritt arbete, men även viktigt med timing, så att mina arbetskamrater kunde jobba vidare. Man lärde sig att prioritera rätt och att hitta lösningar. Det var ett jobb som både krävde ensamjobb och grupparbete. Hade jättebra arbetsledare som var kompetenta och rättvisa. Ledningen såg man inte så mycket av, men det kändes som dom brydde sig om personalen. Trivdes jättebra, hade varit kvar till pensionen om inte
det hade gått omkull
Fördelar
Bra kamratskap, trivsel, bra förmän
Nackdelar
omklädningsrummens städning
Slutade på Saab när det lades ner. Bra stämning och fin sammanhållning i laget.
Då jag har jobbat 28 år på företaget så har jag arbetat med flera olika områden och följt processen från designstadiet till färdig produkt.
Många år i produktion ger en gedigen kunskap i produktionsteknik, jag arbetade med allt från att planera stationer, bygga upp och utvärdera dem, lära upp ny personal, montera, kontrollera och justera, göra uppföljningar och lösa problem som uppstod i processen, allt med lean och kaizen i grundtänket.

De sista fem åren var jag på teknisk utveckling där jag framför allt arbetade med kulörbedömningar, både interiört och exteriört, utveckling av nya interiöra ytmaterial med ansvarsområde för textiler och mattor i bilen och en del administration. Jag trivs när det är variation så det passade mig bra att kunna hoppa in där det behövdes, hade en helt underbar chef som litade på sina medarbetare och gav var och en stort förtroende och en bra stöttning för att leverera ett bra jobb. De sista åren gällde det att vara flexibel och kreativ för att kunna leverera.
Började som montör slutade som instruktör på min avdelning innan jag gick vidare till lagerarbete vid godsmottagningen. Hade mycket bra arbetskamrater där och har kontakt med några av dessa än idag.
Arbetstid 07.00-16.00 måndag- fredag.Ibland lördags övertid 06.00-12.00.
Lärde att samarbete med andra fungerar bra.

Hade bra kontakt med förmannen och med PV-chefen.

Samarbete med arbetskollegorna fungerade bra,på grund av, att man måste känna folk, som man jobbar med.

Svåraste med jobben var,när det kom nya detaljer att montera. Det tag sin tid, att man hänger med,dvs, att man lärde montera detaljer på rätt tid.
Ett mycket intressant och utvecklande arbete där det dagliga arbetet till viss del var strukturerat och vissa rutinuppgifter skulle utföras. Genomförandet av arbetsuppgifterna var upp till mig att utföra på bästa sätt mot satta mål, vilket är en positiv utmaning jag uppskattat. Det gällde att agera snabbt och finna lösningar på problem, helst innan de uppstått, för att minimera att kunderna skulle drabbas. Det var mycket att tänka på och att hålla reda på, vilket är utmanande. Samarbetet med kollegor och leverantörer var intensivt vilket jag uppskattat. Det knepigast med jobbet var att det fanns för många olika datasystem som inte samarbetade. Det bästa med arbetet var att få jobba självständigt samtidigt som det är en gemenskap i att ingå i ett team. Teamets mål också skulle nås och det är utvecklande att utföra sin del i att nå målen. Ledningen var inte insatt i vardagens problem som ibland kunde ta lång tid att för alla inblandade parter hitta en godtagbar lösning på. Arbetskollegorna var mycket skilda personligheter, män och kvinnor, vilket är en fördel på arbetsplatser. Konflikter fanns, vilka uppstår när olika personligheter möts, vilket är intressant att hitta lösningar på.
Fördelar
Självständigt arbete
Nackdelar
Brist på ledning
Mycket nytt att lära eftersom jag aldrig har arbetat med det förut men det gick bra. Fick även chansen att jobba i ett annat lag som tillhörde avdelningen och där justerade dom i hjul och ljus.