Södertälje kommun

Recensioner från anställda på Södertälje kommun

Har önskan om ett fastanställning. inget trygghet om man är timvik. för ekonomi.
Det är ett fantastiskt tillfälle att få arbeta på Södertälje Kommun, dessutom att jag/vi har en ovärderlig chef som erbjud en trevlig stämning som alla medarbetarna har fått smittan av den chefen. Arbetsuppgifterna inte dem lättaste, och våra klinter inte dem enklaste men den friden och stämning mellan kollegor, platsen, utsikten över centrala Södertälje var så kraftig att man glömde klockan lätt och stannar gärna på kontoret ofta 40 minuter efter arbetstiden slut.
Fördelar
lärorik, frihet, flexibilitet
Nackdelar
vid olika enhet olika upplevelsen
Fick jobbet genom kommunen. Roliga individer som jobbade där.
Fördelar
gratis lunch
min dag brukar börjar med olika platsen och att hitta olika intressen.Och med detta har ja lärt mig att känner olika söker och att lära mig att träffa nya personen .Värjer arbetstids har jag bra planering med vad vi ska göra,gå .Och svåraste delen är när det finns trafik och bästa delen är lunch tid för att där kan man prata och hantera olika situation.
Fördelar
Män hantera viktiga delen arbetsdag
Nackdelar
tiden är för kort så ibland stressa man att kunna hinner med arbets uppgiften.
Det är roligt och man lär sig något nytt varje dag. Man har aldrig tråkigt. Jobbstressen kan bli ibland rörigt men det blir alltid bra i slutänden.
Fördelar
Många kolleger.
Nackdelar
Stressen.
Vara kunnig att delta och lära sig nya grejer, inte ge upp. Har lust och att orka sprida positiv energi. Försöka att göra det bästa så mycket det går. Viktigt också att gilla det man gör.
Fördelar
Nya kunskaper, gratis luncher. Träffa nya folk och delta i samhället, inom det man gör.
Nackdelar
Att det är ej organiserad. För varmt eller för kallt. Att det finns inga raster eller rast pass.
På Södertälje kommun jobbar jag som vikarie och där måste man ha ett större ansvar för sitt eget jobb och där fick lära mig att ha ansvar för det jag gör.
Ledarskapet i kommunen, från gruppchefer/enhetschefer till kommunledning är väldigt varierande. Jag är ifrågasättande vad gäller kriterier/personlighet som eftersträvas hos cheferna. Arbetet i övrigt blir mycket vad man gör det till. Att man kan samarbeta med kollegor, att man trivs med sina arbetsuppgifter.
Jag arbetade som Godman och det behöver att träffa mina huvudman i sitt plats och betala räkningar.
En väl fungerande arbetssätt! Man får god hjälp om man behöver det och bra chefer.
Fördelar
Arbetssättet
Nackdelar
Stora barngrupper
Arbetsplatsen består av 8 kvinnliga arbetare. En typisk arbetsdag består att förberedda brukarna för att åka till arbetet samt utföra dagliga behov utifrån deras genomförande plan. Utöver detta utför man administrativ arbete. Eftersom att arbetet är så växlande så lär man sig nya saker konstant och de gör att man växer som person. De bästa med arbetet är att man lär sig nya saker regelbundet samt att man har möjligheten till att jobba i team och självständigt, något annat som är bra är att i vissa fall så blir de ganska stressigt vilket gör att man lär sig att arbeta utifrån stressiga situationer. De som är mindre bra är nog arbetstiderna då verksamheten är öppen dygnet runt, vilket betyder att man får jobba skift. En annan mindre bra egenskap är att arbetsgruppen består av endast kvinnor vilket gör att konflikter kan uppkomma lite ofta. Jag har vuxit som person enda sedan jag började jobba här, ta eget ansvar, förlita sig mer på sig själv än på andra och ses som en utav arbetsgruppen.
Fördelar
friskvårdpeng
Nackdelar
skiftande arbetstider
Ett jobb som är fantastiskt roligt och givande .Ett jobb att rekommendera
Fördelar
Mycket roligt jobb
Nackdelar
outbildad och ung personal som är släkt med cheferna
bra arbete tråkiga tider dålig kommunikation.det är lugnt och tryggt svårt när det inte kommer fram vad man behöver stöd i.
Fördelar
god lunch
Nackdelar
dålig lön
Det var väldigt kul och lugnande att arbeta inom Södertälje kommun. Jag har lärt mig att sammarbeta med andra kollegor och träffa andra kunder.
Fördelar
Rolig arbetsplats
Nackdelar
För kort period
Mycket hög arbetsbelastning och dålig arbetsmiljö. Dålig organisation
Fördelar
Inga fördelar
Nackdelar
Att det händer olika saker varje dag med olika brukare kan vara en adl-dag vilket betyder, städ tvätt ,handling till en dag med läkar besök på Huddinge sjukhus. Ingen av våra brukare kan föra sin egen talan , när de är måttligt utvecklingsstörd. Att man måste vara lyhörd framför allt och ödmjuk. Kan man inte det ska man inte jobba med människor SI och så många av våra chefer har inte jobbat på golvet själva har inte fått stöd i jobbet alla gånger. Bra arbets kollegor de är yngre och kommer med nya idéer. Vi jobbar med lågaffektivt bemötande hos vissa brukare vilket inte är så lätt för någon personal. Men det handlar också om hur intresserad man är av sitt jobb. Själv har jag inga problem med det. Det är att jag vet att brukaren har fått den hjälp och det stöd hen ska ha när jag slutar mitt arbetspass och att jag ser i brukaren att det varit en bra eller kväll.
Trevligt ställe att arbeta på med omtänksamma ledare och man lär sig mycket nytt.
Fördelar
Gemenskap
Nackdelar
Dåligt betalt
Jag tycker om jobbar i Södertälje kommun. Det är bra arbetes miljö.
Fördelar
Fina arbetskamrater och trevliga brukar
Då jag har suttit som en spindel i nätet på skola har jag haft daglig kontakt med lärare gällande schema och salar då jag har haft det i min arbetsroll. Som systemadministratör har jag också alltid supportat övriga arbetskollegor samt rektorer och biträdande rektorer i systemen vi arbetat i. Hjälpte också elever med många saker som de behövde hjälp med. Det svårast var att hinna fortbilda sig i systemen när dessa uppdaterades. Det bästa med jobbet var all kontakt med kollegor, läsare, rektorer samt elever.
Fördelar
Ett fritt arbete där jag kunde styra min tid ganska fritt.
Nackdelar
Kommun hade dålig budget för vidareutbildning
Ont om tid Mycket olika brukare Stress Mycket olika chefer Många olika kollegor som kom och gick Ett tungt jobb man kände sig inte tillfredsställd efter arbetspasset
Jag är geografi lärare, jag kan undervisa geografi, historia och religion. Jag gillar mycket mun kärrier och vill jobba med barnen samt ungdomer för att förstår mer om miljö och jorden.
Fördelar
Aktiv, lugn, samarbetand, ordnad och proaktiv
Nackdelar
I vinter gillar jag att stanna inne.