Region Skåne

Region Skåne – recensioner om Lön och förmåner

PÅ onkologen jobbar vi som kontaktsjuksköterskor med spetskompetens. Vi kan tyvärr inte naturligt ersätta varandra för vi kan bäst vårt eget område. De flesta av oss har dock varit verksamma inom olika områden tidigare vilket gör att det sammanlagt finns en bred och hög kompetens påMottagningen.
Kunde ha tre olika arbetspass som då är mat, frukost eller städ. Att städa var nog de som var slitsamt men för mig givande för det var då man kunde prata med de olika patienterna och visa skapa man en relation med. Mat passen var lång tråkiga då det inte fanns så mycket att göra efter lunch fram tills middag. Frukost passen var sköna då man började tidigt och slutade tidigt. Man gör i ordning frukosten på morgonen när frukost tiden är slut, hjälper mat till med städ. Frukost passen är också den som lämnar blodprover till blodcentralen(minns inte vad det heter). Det svåra var att jobba med andra som inte gör sitt jobb helhjärtat och inte tar ansvar för sina arbetsuppgifter. Det bästa med detta var patienterna, tycker om att ta hand om våra äldre och ge dom lite kärlek. Undersköterskorna och sjuksköterskorna har inte tid och vissa familjer glömmer bort sina gamla.
Bra arbetsmiljö och bra stämning. Rolig och produktiv arbete. Rutinmässigt!
Fördelar
Friskvård
Nackdelar
Betala för parkeringen
Tycker det är en bra arbetsmiljö, trygghet osv. Tycker samtidigt att den är en tung koloss, med beslut. 33000 anställda, tar ofta tid.
Fördelar
Lite kaffe och tårta då och då vid ex bokslut
Nackdelar
Inga luncher betalda, får man själv stå för.
Dåliga löner, dåliga arbetstider, konstanta sista minuten ändringar i schemat, nästintill omöjligt att få ledigt trots att ansökan ska in flera månader i förväg får man inte besked förrän 2-3 veckor innan. Kan absolut inte rekommendera klinisk mikrobiologi som arbetsplats.
Fördelar
Arbetade där i 6 månader och har bytt 5 enhetschefer. Inget arbete du utför dokumenteras vilket gör att löneförhandlingen inte håller. Arbetsmiljön är dålig eftersom det tydligt finns grupperingar. Dessutom är det underbemannat vilket cheferna/ledarna löser genom att sätta in extra arbete i form av flextid. För mycket krav av arbetstagarna mot en för låg lön.
Fördelar
Region Skåne står för friskvårdsavtal
Nackdelar
Inga fördelar, förutom ett mjölkpaket som delas mellan ca 120 anställda och endast får användas för kaffe
Stressigt, höga krav, massa måsten, osynlig, ingen kompensation och hög personalombyte, men även roligt, lärorikt, ombytligt och utvecklande.Dålig lön och ingen kompensation.
Fördelar
Fredagsfrukost och kamratskapet
Nackdelar
Inga förmåner eller kompensationer.
Litet sjukhus med familjekänsla. Mycket bra arbetsklimat.
Ena dagen är inte likt den andra, kompetens utvecklande att arbeta med olika patienter och deras sjukdomar.
Fördelar
När en patient diagnos utvecklas positivt med alla insatser.
Nackdelar
Många sorg stunder som upplevs med både kollegor och patienter.
Givande arbetslivserfarenhet. Krävande på ett positivt sätt. Arbetstiderna är 7:30-16:30, Man ger strålbehandling vilket kombinerar både teknik och omvårdnad. Det är en storarbetsplats med mycket kollegor. Det svåraste delen av jobbet är patientens situation. Det blir psykiskt påfrestande i längden. Det bästa delen av jobbet är att varje patient är unik och man får mycket tillbaka.
Ett väldigt givande och utvecklande arbete på kundtjänsten. Ta emot samtal från kunder med krav, frågor, råd eller klagomål inom färdtjänst och sjukresor. Som trafikledare fick jag samtal från chaufförer som behövde hjälp med att lösa turer, pausa eller hade frågor om regelverket. På fasta resor var det samtal från både chaufförer och kunder. Där handlade det om fasta schema som skulle läggas upp, ändras eller stängas/pausas. Lärde mig kundfokusering, samarbeta i grupp, ta snabba beslut, lita på min magkänsla mm. Högsta ledningen var inte speciellt närvarande och kanske inte helt koll på hur vi hade det i vår arbetsmiljö. Den närmaste ledningen var helt fantastisk och fanns där för oss alltid. Duktiga på att berömma och att komma med konstruktiv kritik. Härliga arbetskollegor som stöttade och gärna delade med sig av sina kunskaper och sög åt sig av mina kunskaper. Massa afterworkträffar. Svårast att hantera var ljudnivån som blev lite för mycket ibland i ett så enormt stort öppet kontorslandskap. Det bästa var familjekänslan med kollegor och närmsta ledningen och givetvis afterworkträffarna.
Fördelar
förmånskort för bussar och tåg. Massor med interna utbildningar inom sitt område.
Nackdelar
För stort öppet kontorslandskap. För lite vd-kontakt.
En bra jobb och en väldigt säker anställning. Kan vara ganska fysiskt hårt. Men arbetsklimate mellan kollegor är bra
Ett kul företag att jobba med, växlande arbetstider,goda kollegier,arbetsledare,Leveranser till olika sjukhus i södra Sverige där möte med andra anställda inom Region Skåne är ett trevligt inslag i vardagen.
Fördelar
Inga speciella
Nackdelar
Inga speciella
Säger hej till arbetskollegorna. Börja plocka journaler och sätta in journaler. Leta efter dem man inte hittar, Öppna post och göra vid den. Svara i telefonen när den ringar. Har lärt mig att komma ihåg olika personnummer och telefonnummer. Att inte ta något för givet. Trivdes bra med mina kollegor, skrattade mycket och skämtade. Svåraste var när man inte kunde hitta journalerna och blev nästa utskäll för detta. Men man lärde sig det rätt snabbt att inte ta åt sig av det. Utan lägga energin på ngt annat. De negativa patienter/kunder som kom i kassan När man får beröm av både personal/kunder. Det gör att man får en positiv energi igen. Fick höra alltid att jag är glad, hjälpsam och positiv människa.
Fördelar
Glada och positiva
Nackdelar
Personal som gråter på arbetsplatsen. Kollegor som inte hinner gå på toaletten under 8h arbetspass. Arbeta tre olika skift på en arbetsvecka. Nej, jag rekommenderar inte region skåne som arbetsplats. Iallafall inte om du vill arbeta på något av sjukhusen.
Fördelar
Utvecklande
Nackdelar
Hög arbetsbelastning och hög stressfaktor
Roligt, omväxlande jobb. Man möter människor från olika kulturer.
Nackdelar
det beror på vad jag ska jobba med den dagar en vänlig dag ser ut så runt 7:00 börjar arbetsdagen med en titt i kalendern och planering inför dagens uppgifter. Jag uppdaterar mig på en ny föreskrift. runt 8:00 börjar jobba09:30 har vi en gemensam frukost, sen är det dags att åka iväg på projekteringsmöte fram till lunch om det finns en möte. Jag är tillbaka på kontoret vid 14-tiden, då jag gör en del arbete med ändringar i ett pågående projekt. Vid 16-17 tiden åker jag hem för dagen. Jag har lärt mig mycket men det är den lätta delen, det finns en väldigt svår del också där man måste tänka på väldigt mycket samtidigt och det är att kunna jobba med några uppgifterna utan från dina uppgift. jag ser som absolut viktigast att utveckla och ha en stark ledning. Jag jobbade inom ett projekten som 27 partners och mer än 30 anställde inom delprojektet och Det är helt avgörande för vår framgång att vi har en stark ledning som har gemensam syn på verksamheten, gemensamma värderingar och som förmår att stötta alla anställda. För några månader sen hade vi i ledning möte och en gemensam workshop där vi diskutera de frågor som skulle passa att hjälpa håller miljö osv.Vad innebär det att sitta i en ledningsgrupp? Hur vi vill ha det i vår ledningsgrupp? Hur är ett bra ledningsmöte? Hur ska vi förhålla oss till varandra i ledningen? Vad är viktigt hos de som sitter i ledningen? Jag har jätte treviliga arbetskollegor jag kan säga. den bästa delen av jobba for mig var när jag hittade några förslag som skulle hjälpa projektets att växter upp. Och de4n svåraste var när jag skulle boka tid - mer...
Fördelar
lära mig mycket, ger mig en inblick, arbetet på en myndighet, arbetat med service, utveckling frågar, international talanger, bland annat.
Nackdelar
jätte svårt från början, möte med chefen
Då jag varit mestadels timanställd och där emellan sommarvikarie, så får jag säga att när man kom från hemvården så var detta ett jobb som gav enorma utvecklingsmöjligheter. Jag fick göra mer än bara duscha, ge mat och sköta den allmänna omvårdnaden om människor. Jag fick möjlighet att koppla sondmat, sätta kateter, ta blodprover, duka fram till olika undersökningar och provtagningar, assisterat läkare vid undersökningar och mindre ingrepp. Jag har verkligen fått utvecklats som människa och i mitt yrke hos Region Skåne.En arbetsdag har inte varit den andre lik och jag har varit omgiven av bra chefer och kolleger. den bästa delen med jobbet är att man träffar så många intressanta livsöden som kan lära en en hel del om sig själv också. Den svåraste delen är att veta från gång till annan hur man ska bemöta anhöriga som tex precis har förlorat en familjemedlem.
Fördelar
Utvecklande och berikande
Nackdelar
hög stress
Personalen är körd i botten, alla går på knäna. Det finns för lite personal därav tvingas avdelningar och operationssalar stänga. Man tar inte hand om personalen. Löneförhöjningen är ett hån. Lokalerna är undermåliga. Stor risk för patientsäkerheten.
Nackdelar
Inga förmåner alls
trevlig personal, stormtrivdes när jag jobba, det jag vill jobba med, som skötare då jag älskar jobba med andra människor, positivt bemötande dagligen, svåraste var ju när man hade många nätter på rad (jobba 3, ledig 1, och jobba 3) svårt att komma igen när man sen var ledig några dygn. Därför söker jag halvtid natt
Nackdelar
inget fast jobb
Det bästa med jobbet är att få känna att man gör skillnad! Skillnad för det enskilda barnet och skillnad för familjerna i allmänhet. Jag kan få vara med och forma den första, viktiga tiden med den nya familjemedlemmen. Vi har ett fantastiskt kollegialt klimat - utan mina arbetskamrater hade man inte orkat! Vi finns till för varandra, stöttar i motgångar och skrattar i medgångar. Att inte riktigt veta hur ens arbetsdag kommer att se ut passar mig perfekt. Att få lite adrenalinpåslag vid larm och sedan vara fullt sysselsatt med det ett tag är spännande inslag i "en vanlig dag på jobbet". Här är det viktigt att kunna vara flexibel och att hela tiden göra omprioriteringar.
Fördelar
Ett väldigt givande jobb, ingen dag är den andra lik.
Nackdelar
Roterande tjänstgöring, neddragningar som skapar oro, schemaproblematik