Region Skåne

Region Skåne – recensioner om Ledarskap

Stressig arbete där enhetscheferna sällan lyssnade på personalen och deras behov.
en stressig arbetsmiljö men en rolig och lärorik arbetsplats
Nackdelar
Att arbeta inom sjukvård är meningsfullt och utvecklande. Trevliga och engagerade kollegor som är stolta över sitt arbete vilket skapar en bra atmosfär. Då vi jobbar med livets svåra delar som sjukdom och död behöver vi vara i kontakt med oss själva och varandra på ett mer öppet sätt än på många andra arbetsplatser. Relationen till arbetskollegorna blir djup och närvarande vilket är fantastiskt. Många härliga skratt blir det också.

Trots vår viktiga funktion i samhället är lönen och arbetsmiljön (gällande tex personaltäthet, arbetstider, stressnivå etc) urusel. Det är svårt att förstå att det inte syns i lönekuvert eller i arbetstidsförkortning.
Fördelar
Det meningsfulla uppdraget
Nackdelar
Lönen och arbetstiden
Städade olika avdelningar där många läkare är bittra och hälsar inte ens på dig. Man gör dessutom för lång tid på sig att städa klart så när du väl är färdig har du inget annat att göra än att vandra runt i korridoren tills man slutar, jobbiga kollegor (vissa), cheferna ger dålig information om vad som händer och jag är allmänt trött på detta jobb. På utbildningen lär de dessutom att man bara ska använda vatten utan medel på toaletter.....jätteäckligt.
Fördelar
God kaffemaskin. Helt ok lön
Nackdelar
Städningen
Super trevlig personal!
Många av mina kollegor har säkert slutat nu på grund av pension, nedskärningar eller löne lyft. Hoppas de hittar vad de söker.
Fördelar
Trevlig personal
Nackdelar
Liten budget, dålig lokal
Jag har haft bra ledning, utvecklats mkt. Gått på många utbildningar inom mitt arbetsområde. Haft stor frihet från min chef vid förrådsbeställningar.
Arbetsdagen har alltid varit intensiv. Mkt att ta tag i . Vilket jag trivs med.

Stressigt också, mem inte negativ stress.
Har trivts med mitt jobb, är strukturerad och social. Jag är lugn och trygg och tycker om att arbeta självständigt som i grupp.
Lärorikt och många roliga utmaningar som sker på en avdelning på sjukhuset
1- tisdagen och torsdagen
2-att vara tålig och punktlig och håller tider , samarbetar med andra personal och fråga andra När behöves!

3-svåraste delen att man måste komma ihåg detaljer till cheferna!
4-att göra Dina uppgifter rätt varje day !
de som arbetade längst hade lägre lön än de som kom senare
Att arbeta som städerska var väldigt påfrestande både fysiskt och mentalt. Man måste vara bered på att städ på avdelningar med patienter och sjukhuspersonalen.
Trivdes med jobb o arbetsuppgifter o möten med föräldrar barn o ungdomar o teamarbete, men hela tiden nya idéer från verksamhetsledning som inte hade grundats i personalens kunskaper.
Så mkt klokhet finns där,

Allt mer tid tog åt administrativa uppgifter.

Finns utrymme för kreativitet o utveckling med du får göra det på ege tid.

Man känner dum o utnyttjar för att man jobbat så många år utan bonus för detta.
Känner sig om
Stor risk att bränna ut dig, med en ledning som ser alla medarbetare som totalt utbytbara
Det är roligt att arbete tillsammans med andra arbetskamrater och jag är nöjd med dem. Allt är roligare arbetskamrater och chefen. Jag är glad alltid arbete tillsammans med människor som gladje varje dag.
Fördelar
Gratis frukost
Nackdelar
På fredagens
Inskrivningar på avdelning, daganteckningar, remisser, epikriser, Provsvar. Dela ut posten.
Fördelar
Man sköter sig själv.
Nackdelar
Finns inga nackdelar.
Finns inte mycket att påverka. Utbildningar är svårt att få till då det är brist på personal. Dålig lön
Fördelar
Finns det några?
Nackdelar
Lön, arbetstider, dålig med utbildningar
Jobbat 25 år hos denna arbetsgivare och belönas nu med en gåva som är värd mindre än i början av 90-talet. Lönen går upp med några hundralappar per år trots stort ansvar och engagemang. Allt ska sparas in på vilket påverkar trivseln och lojaliteten.
Ganska så seg arbetsmiljö/kultur. Inte direkt så att det sprudlar med möjligheter eller erbjudanden.
Stimulerande arbetsuppgifter men en stressad arbetsmiljö där kvantitet går först. Goda utvecklingsmöjligheter för delar av personalen. Hela region Skåne präg.s av besparingar vilket speglar arbetsklimatet.
Fördelar
Flextid
Nackdelar
Dålig löneutveckling
Brister i arbetsledning och politisk "röra" gör arbetet onödigt tungrott. Vissa dagar känns det som patientsäkerheten äventyras. Patientomvårdnaden blir lidande av all administration.
Fördelar
Mötet och omvårdnaden av patienter
Nackdelar
Bästa arbetsplats jag någonsin varit på. Utmanande o lärorika arbetsuppgifter. Frihet under ansvar att själv lägga upp sitt arbete. Underbar gemenskap med arbetskamrater.
min närmaste chef är tillgänglig för det mesta o har stor förståelse för det palliativa arbetet. Chefen över henne upplever jag som anonym.

Det svåraste med arbetet har varit alla avsked och att möta stor sorg. Det bästa har varit all tacksamhet från patient o anhöriga.
Nackdelar
De senaste åren har det dragits ner på personal, vilket gjort arbetet mera stressigt.
En typisk arbetsdag var att man kom dit och stämplade in sig, sen gick man till olika avdelningar och hämtade disk, satt disken i maskinen och sedan plocka ny disk från skåpen man har sakerna i. Gå och lämna till de olika avdelningarna.
Sen har man frukost i en kvart ungefär. Efter det kollar man disken om den är klar. Sätter den på tork och väntar på att det ska bli klart. Sen plockar man ut disken och sätter in i skåpen de tillhör. Efter lunch går man och kollar om det finns disk o.s.v.

Fick även laga kaffe/te och servera till läkarna när de hade möte.

Även när det var lite större möten så fick man ta fram fler bord och göra fint. Sen hade vi även saltsyredunkar som vi höll på med.

Trygg arbetsplats med bra chef och trevliga kollegor.
Fördelar
Fick möta trevliga människor
Nackdelar
Hälsorisk pga kemikalier