Region Skåne

Recensioner från anställda som Undersköterska på Region Skåne

Att arbeta inom sjukvård är meningsfullt och utvecklande. Trevliga och engagerade kollegor som är stolta över sitt arbete vilket skapar en bra atmosfär. Då vi jobbar med livets svåra delar som sjukdom och död behöver vi vara i kontakt med oss själva och varandra på ett mer öppet sätt än på många andra arbetsplatser. Relationen till arbetskollegorna blir djup och närvarande vilket är fantastiskt. Många härliga skratt blir det också.Trots vår viktiga funktion i samhället är lönen och arbetsmiljön (gällande tex personaltäthet, arbetstider, stressnivå etc) urusel. Det är svårt att förstå att det inte syns i lönekuvert eller i arbetstidsförkortning.
Fördelar
Det meningsfulla uppdraget
Nackdelar
Lönen och arbetstiden
en stressig arbetsmiljö men en rolig och lärorik arbetsplats
Nackdelar
Jag har haft bra ledning, utvecklats mkt. Gått på många utbildningar inom mitt arbetsområde. Haft stor frihet från min chef vid förrådsbeställningar. Arbetsdagen har alltid varit intensiv. Mkt att ta tag i . Vilket jag trivs med. Stressigt också, mem inte negativ stress. Har trivts med mitt jobb, är strukturerad och social. Jag är lugn och trygg och tycker om att arbeta självständigt som i grupp.
Lärorikt och många roliga utmaningar som sker på en avdelning på sjukhuset
En vanlig dag ser aldrig likadan ut, man lär sig nya saker hela tiden.
Fördelar
bra arbeta team
Nackdelar
sämre lön
Mycket givande och varierande arbetsuppgifter . Tacksamma patienter . Provtagningar , attesterande vid olika undersökningar och operationer . Mycket självständigt arbete och planering samt man får jobba under högt tempo .
Stressigt, höga krav, massa måsten, osynlig, ingen kompensation och hög personalombyte, men även roligt, lärorikt, ombytligt och utvecklande.Dålig lön och ingen kompensation.
Fördelar
Fredagsfrukost och kamratskapet
Nackdelar
Inga förmåner eller kompensationer.
Mitt jobb är väldigt fartfyllt och psykiskt påfrestande
Väldigt roligt och tacksamt arbete, trevlig personal, läkare, brister lite i chefsstöd . Väldigt lärorikt och kompetensförsörjning .
Fördelar
Fredagsfikat, arbetskamraterna
Nackdelar
Chefsstödet, platsbristen
Litet sjukhus med familjekänsla. Mycket bra arbetsklimat.
Ena dagen är inte likt den andra, kompetens utvecklande att arbeta med olika patienter och deras sjukdomar.
Fördelar
När en patient diagnos utvecklas positivt med alla insatser.
Nackdelar
Många sorg stunder som upplevs med både kollegor och patienter.
Kan bli bättre, kanske kan satsa på ta efter Region Östergötland?
Att arbeta inom palliativ vård är nog det bästa jobbet jag haft! Man känner sig mycket behövd och uppskattad av både anhöriga, patienter och kollegor! Trots att jag arbetar på ett ställe där det är vanligt att döden förekommer så klarar man sig igenom det med hjälp av sina underbara kollegor.
Fördelar
Gott sammarbete
Nackdelar
Inga nackdelar
Roligt, omväxlande jobb. Man möter människor från olika kulturer.
Nackdelar
Älskar att arbeta med barn, det sker hela tiden förbättringar och man ser hur dem mer och mer formar sig till sig själva. Det är roligt att få kunna hitta på olika aktiviteter med barnen och kunna vara ute i naturen.
Fördelar
Barnens utveckling, aktiviteter, kollegor.
Nackdelar
Höga ljud.
jag har haft roligt med mina kolegor visa dagar var jobbigt och stresiggt. visa kolegor var otrevliga annars var det lärorik.
Fördelar
hjälpsamm
Nackdelar
stress
Stressigt, dåliga arbetstider, underbemannat och tungt.
en typisk dag på BB är att vi börjar med att Ronda våra patienter, sen går vi runt och hälsar och presenterar oss. vi börjar med våra dags sysslor, svara på ringningar, bäddar rent, städar, kommunicerar med patienterna, får dem att känna sig så bekväma som möjligt i den situation de befinner sig. Man lär sig något nytt varje dag, man blir aldrig fullärd. kommunikationen med ens kollegor är mycket viktig att man hjälper varnadra i olika situationer. det jag kunde tycka var lite jobbigt var att man velat ha ännu mer tid för varje patient än vad man hade när där var mycket att göra. Det som jag tyckte var absolut svårast med jobbet på BB var att känna att man inte alltid räckte till. Jag hade velat ge så mycket mer. Det bästa med jobbet var när man såg att man hade lyckas exempelvis får en mamma att förstå hur man skulle lägga till barnet vid bröstet att man såg att de klarade det själv med ens hjälp.
Fördelar
mycket glädje och bra gemenskap
Nackdelar
kan vara stressigt men de e inget hinder för mej jag presterar bra i stressade sitvationer
Jag kom dit första gången och kände ingen och hade aldrig arbetat inom servisarbetet så allting var nytt men efter att man träffade sina arbetskollegor och blev visad hur saker och ting fungerade gick arbetsdagen smidig och det blev inte allt för många fel. Det jag gillade var att man träffade nya människor hela tiden och att man kunde snabbprata och småskoja med den ena kunden men ändå att man kunde fokusera på nästa kund.
Rapport 7.00 – Mina dagar ser ganska olika ut. För att jag arbetar på två olika ställe med olika människor,tycker att detta är intressant. Jag tycker att det är en bra blandning mellan män och kvinnor med varierande åldrar och erfarenhet. Jag känner även att alla är omtänksamma och hjälper varandra. Personal brist och stressande arbetsmiljö värsta. Bästa delen av jobbet att se resultat.
Fördelar
arbete
Nackdelar
facebok
Det finns alltid något positiv och negativ i allt, så det är bara tänka på det positiva. SÅ blir allt roligare.Allt jobb är är stressigt och sina egna problem.När jag jobbade i sjukhuset tyckte jag att det är stort ansvar och jätte stressad. Kroppen sliter verkligen och man blir extremt trött efter jobbet. Man jobbar mest självständigt, fast man inte borde. Man hade brist på personaler. Det är vanligt att patienter vägde 70+, så man behöver vara 2 för att ta upp patienten. Men ofta gör man själv, eller få man hjälpa dem efter frukosten. Varje personal har hela tiden minst 5 egna patienter som dem själv ta hand om.Man lär sig lite nya saker varje dag, eftersom varje patient bemöter man inte detsamma och ha inte behov av samma hjälp. Men lär sig mest omvårdnad men också hur man dokumenterar.Det finns alltid snälla men också lite mindre snälla kollegor. Vissa är mer hjälpsamma än de andra och vissa vill inte hjälpa dig ens.Jag ha träffat på en kollega som förväntade sig att jag ska kunna lika mycket som henne när hon ha jobbat i mer 20år medan jag började precis jobba.
Fördelar
få prata med patienter och hjälpa dem så de blir friska. få ibland ficka.
Nackdelar
stressigt, extremt trött, kroppen sliter och få sämre immunförsvar, brist på personaler, schemat är inte klart när man ha jobba