Region Skåne

Recensioner från anställda som Sjuksköterska på Region Skåne

PÅ onkologen jobbar vi som kontaktsjuksköterskor med spetskompetens. Vi kan tyvärr inte naturligt ersätta varandra för vi kan bäst vårt eget område. De flesta av oss har dock varit verksamma inom olika områden tidigare vilket gör att det sammanlagt finns en bred och hög kompetens påMottagningen.
Stor risk att bränna ut dig, med en ledning som ser alla medarbetare som totalt utbytbara
Finns inte mycket att påverka. Utbildningar är svårt att få till då det är brist på personal. Dålig lön
Fördelar
Finns det några?
Nackdelar
Lön, arbetstider, dålig med utbildningar
Jobbat 25 år hos denna arbetsgivare och belönas nu med en gåva som är värd mindre än i början av 90-talet. Lönen går upp med några hundralappar per år trots stort ansvar och engagemang. Allt ska sparas in på vilket påverkar trivseln och lojaliteten.
Brister i arbetsledning och politisk "röra" gör arbetet onödigt tungrott. Vissa dagar känns det som patientsäkerheten äventyras. Patientomvårdnaden blir lidande av all administration.
Fördelar
Mötet och omvårdnaden av patienter
Nackdelar
Bästa arbetsplats jag någonsin varit på. Utmanande o lärorika arbetsuppgifter. Frihet under ansvar att själv lägga upp sitt arbete. Underbar gemenskap med arbetskamrater. min närmaste chef är tillgänglig för det mesta o har stor förståelse för det palliativa arbetet. Chefen över henne upplever jag som anonym. Det svåraste med arbetet har varit alla avsked och att möta stor sorg. Det bästa har varit all tacksamhet från patient o anhöriga.
Nackdelar
De senaste åren har det dragits ner på personal, vilket gjort arbetet mera stressigt.
Ingen styrning från chefer. Småchefer styr. Lärorikt om man får tid till utbildning och utveckling. Det är tyvärr inget som prioriteras av enheterna
Fördelar
Kollegor
Nackdelar
För få personal till för många arbetsuppgifter
Jag har lärt mig varje dag under mitt arbete. Varje operation har varit nytt upplevelser för mig.
Fördelar
stor kunskaper
Nackdelar
Givande arbetslivserfarenhet. Krävande på ett positivt sätt. Arbetstiderna är 7:30-16:30, Man ger strålbehandling vilket kombinerar både teknik och omvårdnad. Det är en storarbetsplats med mycket kollegor. Det svåraste delen av jobbet är patientens situation. Det blir psykiskt påfrestande i längden. Det bästa delen av jobbet är att varje patient är unik och man får mycket tillbaka.
Personal som gråter på arbetsplatsen. Kollegor som inte hinner gå på toaletten under 8h arbetspass. Arbeta tre olika skift på en arbetsvecka. Nej, jag rekommenderar inte region skåne som arbetsplats. Iallafall inte om du vill arbeta på något av sjukhusen.
Fördelar
Utvecklande
Nackdelar
Hög arbetsbelastning och hög stressfaktor
Jag tyckte om att arbeta i region skåne. bra arbetsledning och trevliga arbetskamrater.
Från mitt arbete på CSK bär jag med mig skratten och tårarna som kollegor, patienter och anhöriga bjuder till. Det är mestadels tårar av glädje men även sorg förekommer. Känslan av att kunna hjälpa människor i nöd, att tillsammans med andra vårdgivare skapa goda förutsättningar för individer i behov av hjälp, stöd och vård, den känslan är drivkraften som tar mig framåt i yrket. Varje dag ställs jag inför nya utmaningar, ingen dag är den andre lik vilket gör att min kompetens och jag som person utvecklas dagligen. Jag kan lite om mycket och har fortfarande mycket kvar att lära vilket jag omfamnar varje dag.
Fördelar
Att kunna hjälpa andra
Nackdelar
Att ibland inte vara tillräcklig för alla, både kollegialt och för patienter
Avdelning 1C på S:t Lars i Lund där jag arbetar nu i sommar är en allmänpsykiatrisk avdelning inom slutenvården med 16 platser. Där behandlas främst patienter med depression och ångestproblematik, även patienter med bipolär sjukdom, personlighetsstörningar och missbruksproblem.I mitt arbete på avdelningen har jag fått göra varierande arbetsuppgifter såsom: Hålla i ronden med 16 patienter, ta hand om expeditionen med samtal från anhöriga och olika instanser, patientsamtal och anhörigsamtal, praktiska uppgifter som: blodprovstagning, pvk- och droppsättning, omläggning av sår (tex patienter med självskadebeteénde) och urinprovstagning. Arbetet har handlat mycket om att både känna empati för patienternas problem och samtidigt kunna sätta gränser. Arbetet har också krävt flexibilitet och stresstålighet.Jag har trivts med mina kollegor och alltid känt att jag kan vända mig till dem för att fråga om råd.
Fördelar
gratis frukost