PostNord

Recensioner från anställda på PostNord

Hittade 267 recensioner som matchade sökningenVisa alla 346 recensioner

Stressigt och mycket övertid

Att jobba som brevbärare på postnord innebär att du delar ut post, reklam, paket, klumpförsändelser och hämtar post i gula lådor samt paket hos privatpersoner & företag.Extremt stressigt då du har 2/3 dagar på dig att lära dig ett helt postnummer innan det är dags att åka ut på egen hand, du kommer sällan sluta i tid och det förväntas av dig att du ska kunna jobba övertid så gott som dagligen.Kontrakt erbjuds oftast 3 månader åt gången och ett tillsvidarekontrakt är otroligt sällsynt så du känner aldrig någon säkerhet inom anställningen.Ingångslönen ligger i dagsläget på 23.500kr netto och räkna inte med en större löneförhöjning än ett par hundralappar per år om du har tur.

Fast paced but

From the start of your day to the finish it is a fast paced demanding job. You try to find a balance between getting the mail and packages sorted, prepared and delivered in the tight time frame you have each day, but also do a quality job and be a positive representative for PostNord when meeting customers. The management has demands put on them (cost cutting, ever changing routines, workloads and route changes) from above and this is felt by the mail carriers. You have to be somewhat independent and able to make decisions on your own daily as things pop up unexpectedly. It is a mental and physical job where you are on your feet and/or bike the whole day. The coworkers are nice, friendly and helpful. Managers are not mail carriers and vice versa. So there comes up issues about workloads, size of routes and how much time it takes for mail delivery. Unfortunately PostNord is cutting their budget thus reducing their staff. That means less mail carriers doing the same amount or more work. This means less quality service on the routes and more stress on the employees. Generally a good company that could definitely use some work on employee satisfaction.

Ingen hänsyn till olika människors förmåga.

Att arbeta som brevbärare på Postnord innebär ett mycket fysiskt ansträngande jobb. Man tar mycket liten hänsyn till att människor blir äldre, kräver att en person som är nära pensionsåldern ska orka lika mycket som en 25-åring. Man har krävt läkarintyg av människor i 60- årsåldern för att de ska slippa de tyngsta arbetsuppgifterna ( gå upp och ner i över 100 portar om dagen). Det rimmar dåligt med politikernas prat om att arbetsgivare ska anpassa arbeten för att människor ska orka arbeta allt längre upp i åren (tex 68 år). Det finns dessutom ett underliggande hot. Om man inte hinner med den postutdelningsslinga man har blir man hotad att endera få andra (ofta senare) arbetstider eller byta postutdelningsslinga. Att få börja senare betyder då att man får längre tid på sig att dela ut sin slinga. Vad Postnord inte tar någon hänsyn till är då att den lagstadgade matrasten inte följs. Man förväntas alltså vara ute på slingan mer än de 5 timmar som är gränsen för hur lång tid man ska arbeta utan matrast. Tyvärr tycker SEKO (den fackförening som har kollektivavtal) att det är den enskildes eget ansvar att se till att avtalet följs , vilket många inte vågar påpeka för chefen. Man stressar för att hinna och slippa alla problem som nämnts ovan.

Bra första sommarjobb men fastna inte

Jag fastnade där i några år och man får aldrig en uppskattning av det man gjort, man, ibland när man kom in och precis vart klar så kunde de säga att man skulle ut igen och köra EXTRA, när det fanns andra inne som kunde göra det, de körde över en ganska duktigt.

Vill du må dåligt, jobba isåfall på Postnord Toftanäs.

Stressig arbetsmiljö med väldigt unga oerfarna skåpbilschaufförer. Vissa av dom ”erfarna” lär upp nya anställda under tre dagar. Det var verkligen en mardröm där en 23 årig tjej på Postnord Toftanäs med uppenbar psykisk ohälsa lär upp nya anställda genom att skälla ut och vara allmänt nedvärderande mot nyanställda. Ta aldrig ett jobb som skåpbilschaufför i Malmö på Toftanäs. Räkna med att om du skulle ta jobbet ensam få bära upp mot 35kg:s förpackningar till fjärde våningen utan hiss samtidigt som du alltid riskerar att bli utskälld, hetsad av kontoret och få böter på bilen i form av felparkering och fortkörning vilket du får betala själv. Hoppas verkligen Postnord omplacerar eller erbjuder vård till den stackars tjej som skulle lära upp nya chaufförer. Tragiskt!

Konstigt

Fattar inte...Obefintligt chefskap.Tydligheten låg

Fördelar

Nackdelar

Många

Högt tempo och bra kollegor

Stämningen chaufförer emellan är väldigt familjär och avslappnad vilket får en att trivas väldigt bra medans relationen till högre chefer är väldigt varierande från person till person. Det är oftast ett väldigt högt tempo och emellanåt stressigt men tillsammans med hjälpsamma och samarbetsvilliga kollegor löser sig de flesta dagar på ett bra sätt. En trygg arbetsplats med chans till att utvecklas och klättra inom företaget.

SÅDÄR. Se recension nedan

Som vikarier ingen bra arbetsmiljö. Flera personer på terminalen Sundsvall skriker till varandra och mig. Istället av normal kommunicera. Otacksam. Jobbade hela sommaren helt felfri så att fasta förare kunde har sitt sommarsemester. Fick ingen tack alls. Otroligt dåligt betalt för en lastbilschaufför med CE med över 30 års erfarenhet. Började med sek 140 per timme före skatt. Jag klagade på det och fick sek 150 per timme före skatt som CE chaufför över 30 års erfarenhet. Sammanfattning: bedrövligt lågt lönOtacksam som vikarier Smutsiga lastbilar Ofta tekniska fel på växel container Ingen bra arbetsmiljö/dåligt kommunikation Dåliga arbetstider

Fördelar

Kaffe gratis. Fina arbetskläder.

Nackdelar

Arbetsmiljö i sina helhet

Lyssnade inte på förbättringsförslag

Jobbet var helt okej. Upplevde det inte som stressigt. Mer tvärt om, kändes som att många kollegor inte tog jobbet på allvar och bara kom dit för att sitta och göra ingenting. Standarden på arbetet var låg och det verkade inte finnas någon vilja hos ledningen att försöka förbättra resultaten. Kom man med förslag ignorerades dom

Fördelar

Kunde ta det lugnt

Nackdelar

Omotiverade kollegor

Trevlig arbetsmiljö, trevliga kollegor. Flexibla tider, duktiga medarbetare. Väldigt enkelt jobb där man kommer in, kodar sina 4 timmar och går hem.

Du kommer in och jobbar ditt pass, 4 timmar oftast. Man lär sig inget specifikt mer än att hantera olika brev som kommer upp på datorskärmen. Ledningen var bra, trevlig och tillmötesgående. Man är inte superdelaktig i någon företagskultur, man kommer in och jobbar sina 4 timmar och går hem.Svåraste delen är att sitta still i 4 timmar. Den bästa delen är att det är ett fritt, bra och enkelt extrajobb. Passar perfekt vid sidan av studier, eller annat heltidsjobb.

Fördelar

Enkelt, bekvämt, inte fysiskt krävande.

Nackdelar

Kaffemaskinen är ofta trasig

Mycket bra positiv atmosfär. Hjälpsam med kollegor

Jag rekommenderar det till alla som vill lära sig om ett stressigt jobb i högt tempo. Där kollegor gärna hjälper varandra. De är positiva till allt. De försöker ta varandra framåt i arbetet.

Aktiv men stressig arbetsmiljö. Dåligt betalt, cheferna är inte så lärfulla. Enkla uppgifter men tidspressat.

Dåligt betalt, stressigt, dåligt ledarskap, ojämna arbetsdagar, enkla uppgifter.

Fördelar

Enkla uppgifter, aktiva dagar

Nackdelar

Så stressigt att man inte hinner ta någon rast eller äta lunch under vissa dagar. Dåligt betalt.

Positiv

Ett mycket bra jobb för någon som vill skaffa sig jobberfarenhet/ny i arbetslivet.

Dålig arbetsmiljö samt dåliga chefer

Rekommenderar inte att jobba där till någon om du inte vill må skit

Nackdelar

Vart aldrig lyssnad på

Svårt att komma i mål tack vara flera överordChefer

Väldigt bra arbetsplats, trevliga kollegor, bra arbetsmiljö.

Fördelar

Mycket förmåner

Nackdelar

Tar Långtid med alla processen man jobbar med ......

Lätt att jobba. Bra miljö

Rekommendera till alla mina kompisar om finns en chans att få jobb.

Ingen lönutveckling eller chans till befordran

Vill du förväntas göra ett 10 stjärnigt arbete till en medioker lön? Sök till Postnord.Vill du ta del av löneökning som innebär några någon hundralapp per år för att hänga med inflationen? Sök till Postnord. Vill du sträva efter hök kompetens och få lika mycket betalt som en nyanställd? Sök till Postnord. Vill du balansera mellan en hårfin gräns till "för lite" att göra eller för mycket varje dag? Sök till Postnord.Det är en stabil arbetsplats, säker anställning. Men som du läser ovan, så kanske det inte är värt det. Det är ett hjärndött arbete utan någon möjlighet att komma upp i företaget. Är du brevbärare eller skåpbil så är du det i tills du dör arbetande här.

Fördelar

Inga fördelar

Nackdelar

Inga förmåner finns

Produktiv

Arbets uppgifter kräver en ganska hög tempo, men med bra samarbete och kommunikation med kollegor löser man problemet lätt.

Fördelar

Bra lön och bra förmåner.

Nackdelar

Det kan bli så att man behöver jobba två skift ibland.

Sök inte postnord

Jobbade där i ungefär två år, de kom två veckor innan mitt kontrakt gick ut och sa att jag inte fick förlängt. De sa upp flera på kort varsel. Riktigt skitigt. Kollegorna är oftast trevliga och 80% av arbetsuppgifterna är ansträngande, men mycket skit händer bakom ”kameran” så att säga. Inga munskydd under värsta Coronaperioden trots att man jobbade nära varann, folk hostade rakt ut och över artiklar. Ofta personalbrist och mycket övertid, samt ger de en dåligt samvete om man inte jobbar över varenda gång.

Fördelar

Träffar du rätt personer så går dagarna fort

Nackdelar

Tungt, slitsamt, ansvariga är inte trevliga, ignorerad av chefer.

Stressig arbetsmiljö

Tyvärr så har det blivit en stressfylld arbetsmiljö inom postnord, där dem anställda inte längre har tid och möjlighet till ordentliga pauser och raster.

sorglig och nervärderande arbetsplats

Jag som många andra började jobba åt PostNord med hjälp av företaget " Randstad ". Jag kan än idag säga att randstad visade sympati, förståelse, brydde sig om ens välmående. Hos Randstad var alla lika behandlade och allting var klar förklarat framför en. När jag blev erbjuden en plats hos PostNord hade jag sett så mycket positivt hos Randstad och trodde verkligen jag skulle få samma behandling. Så fort jag transferrerades över till PostNord insåg jag vilket misstag det var. Jag lämnade en helt fin företag för en kass företag som totalt nervärderar sina anställda. En tråkig, nervärderande arbetsplats med under-utbildade chefer. Cheferna har inte alls gått någon utbildning för att ens veta vad de ska göra och utföra för sina anställda. Ena chefen gav helt annan information och bröt avtalet mellan sig och anställda och krävde att man tog sina läkarbesök efter arbetspasset. En annan chef informerade helt annan information angående anställningen. Hade du funderingar, hade du ingen rätt att fråga. Dem svarade med " jag behöver inte ge dig den informationen " eller " jag behöver endast berätta så mycket som jag vill " Har haft fina kollegor som har suttit på sin plats och gråtit på grund av dåligt psyke/mående. Cheferna har kommit fram och sagt till dessa kollegor: det är inte acceptabelt att må så på arbetet, " du kan inte låta ditt privata liv påverka arbetet " du fortsätter väll jobba? Du drar inte hem va?, då får du ogiltig frånvaro! "Dem ser ner på dig och behandlar en som deras små dockor. Alla förtjänar bättre än att få jobba här. Dem favoriserar in i det sista. Ger förmåner -

Fördelar

Fina kollegor

Nackdelar

Orättvis Behandling. Ingen jämställdhet.

Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos PostNord. Vår community är redo att svara.Ställ en fråga

Jämför PostNord med

• PostNord
Berätta hur vi kan förbättra den här sidan
Vad skulle du vilja lägga till eller ändra?