Piteå kommun

Recensioner från anställda på Piteå kommun

En typisk arbetsdag inkluderar allt som har med hemmet att göra.
Jag tycker absolut att jobba inom Piteå kommun är roligt, skulle däremot inte vilja jobba med det resten av livet.
Fördelar
Socialt, glatt, humor, ta hand om människor, se till att de gamla får det så bra som möjligt.
Nackdelar
Stressigt, tidspress, mycket ljud, mycket man måste tänka på i olika situationer.
Kan inge ange en typiskt arbetsdag då det är tystnadsplikt.

Har lärt mig väldigt mycket som Personlig Assistent, hur man tar hand om en person som inte kan ta hand om sig själv. Hur man ska hantera olika mediciner, sondmatning, teckenspråk (ibland) m.m

Det som kan vara svårt i jobbet är att man ibland kan jobba där det finns närstående till brukaren man har, då kan det bli en massa diskussioner för man har olika åsikter. Det kan även vara svårt om man är hos en brukare som aldrig vill/kan ta sig ut, då blir det väldigt långa dagar.

Bästa med jobbet är då man får höra/se att man gör skillnad hos den man arbetar hos.
Fördelar
Trygg arbetsgivare
Nackdelar
Knappt några förmåner.
Dålig lön som vikarie, efter att ha haft över 30.000 i lön som lärare är ett vikariejobb viktigt men väldigt osäkert med barn hemma, men inte med en timlön på ca 120 kr! Därför flyttade jag.
Bra arbetsgivare, känns som man har en säker anställning, underbara människor att jobba med.
Nackdelar
Dålig obersättning trots skiftjobb
Jobbade bara en sommar där vilket inte gav mig någon inblick
En typisk arbetsdag böjar med att jag tar rapport från natten hur den har varit för de boende. Jag går till tvättstugan för att hämta tvättvagnen, sen börjar morgonarbetet då var och en eftersom får komma upp och göra sina toalettbestyr. Sen bjuds den boende på frukost. Efter morgonarbetet så fortskrider tvätt/städ & lunch.
Är noga med att ta reda på förändringar och anmäla mig till utbildningar som kommer.

Har under några år haft väldigt dålig när det gäller chefs fronten. Utbrända en efter en.

Har jättefina arbetskollegor då vi jobbar hårt med att lösa problem när vi får dom. Detta har lett till en välmående arbetsgrupp.

Alla möten med dom äldre och deras anhöriga. Finns inget bättre att vända en ledsen mun till en leende mun.
Fördelar
Den ena dagen är sällan den andra lik
Nackdelar
Neddragningarna
En typisk arbetsdag - i stort sett varje dag så jobbade jag med att ordna vikarier för att täcka "luckor" när personal var borta pga av semester, sjukdom, Vab mm.
Arbetsdagen bestod också av telefonsamtal, samtal med personal, dokumentation, olika adm arbetsuppgifter, arbetsplatsträffar eller andra möten mm mm.

Har lärt mig hur äldreomsorgen i Piteå kommun fungerar. Lärt känna många nya människor. Lärt mig ännu mer än tidigare hur jag ska hantera olika situationer när det t ex gäller att hantera människor som mår dåligt eller olika situationer som kan uppstå.

I Piteå kommun så är man två boendechefer per äldreboende och det underlättar att vara två. Man delar på ansvaret men har ett nära samarbete kring olika frågor o är varandras bollplank. Haft bra kollegor som varit bra att samarbeta med. Är själv en person som inte har svårt att samarbeta med någon utan kommer bra överens med de flesta - det gäller att vara ödmjuk o att ge o ta.

Den svåraste delen med jobbet som boendechef är att man ofta, ofta känner att man inte hinner jobba med det man vill - t ex utveckling- o att man känner sig otillräcklig. Arbetsbelastningen är hög och den har ökat med åren vilket gör att man känner sig otillräcklig

Under mina år inom äldreomsorgen så har det bästa varit när man känt att man haft tid att jobba med utveckling o förändring som gjort att det lett till positiva resultat för min verksamhet. Alla möten med alla fantastiska människor är också någonting som jag har tyckt har varit roligt o mycket givande.
Skolarbete i klass och enskilt stöd. Motiverande samtal. Schemaplanering. Försäljning i elevfiket. Viss städning. Elevstödjande uppgifter. Samtals coach. Allt var bra och roligt, ibland frustrerande när ungdomar inte tar tillvara på skoltiden och anstränger sig mer, men oftast beror det på andra orsaker än att dem inte kan just nu och då. Mina tidigare erfarenheter med kamratstöd i skolan och som arbetsledare hjälper till att ha med sådana gånger. Kände att jag var rätt person på rätt ställe.
Fördelar
Dagtid. Nära till jobbet. Bra arbetskollegor.
Nackdelar
Dålig lön, vikariat.
tunga arbetsuppgifter, för få anställda på för många vårdnadstagare. givande arbete, man gör skillnad.
Fördelar
arbetskamrater
Nackdelar
dåliga arbetstider