Recensioner från anställda på OKQ8

OKQ8 erbjuder roliga arbetsuppgifter och möjlighet att klättra inom bolaget. Tyvärr präglas det av en hel del inkompetens, både från huvudkontor och på butiksnivå vilket skapar en stressig och otydlig arbetsmiljö.Under min tid har jag sett onormalt många chefer bränna ut sig.Dessutom finns jargong chefer emellan att det skall fuskas med löner och arbetstider för att spara på kostnader, samt att chefer förväntas jobba utöver deras ordinarie arbetstid utan mer-/övertid och istället godta komp "under bordet".OKQ8 kan vara en riktigt rolig och lärorik arbetsplats men tyvärr präglas den av ett nästintill sektliknande beteende och på flera fronter av inkompetens.
Fördelar
Personalrabatt, lärorik miljö.
Nackdelar
Inkompetens och svågerpolitik
Efter min student, sommaren 2020, sökte jag jobb på OKQ8. En lång rekryteringsprocess pågick, där jag inte bara skulle skicka in CV och personligt brev - utan även skicka in en film med mig själv. En månad senare kallades jag till arbetsintervju och någon vecka därefter hade jag fått jobbet som behovsanställd säljare. Till en början var jag förvånansvärt nöjd. Cheferna gick att förhandla med, kollegerna var trevliga och arbetsuppgifterna var varierande. Visst var det jobbigt med extremt tidiga morgnar (04:45 skulle man vara på plats - men fick betalt först från klockan 05:30). Jag erbjöds pass i mängder och var verkligen nöjd med att ha fått mitt första riktiga jobb. Tillslut hade det blivit dags att jag skulle lära mig att stänga macken. Jag fick på förhand information från min chef, att en kvinna med 30 år i branschen skulle lära upp mig den kvällen. Tänkte att en sån erfaren person garanterat var vinstlotten att få i detta sammanhang - min upplevelse var däremot det motsatta. Har aldrig i mitt liv fått utstå en sådan fruktansvärd verbal misshandel som vid detta tillfälle. När jag utförde arbetsuppgifter för allra första gången fick jag höra att jag var totalt oduglig. Vid ett tillfälle arbetade jag i en av bilarna, där den kvinnliga medarbetaren bankande på rutan och vrålade mig rakt i ansiktet. Istället för att bemöta mig, som var ung, oerfaren och nyanställd, med feedback och konstruktiv kritik - kastades förolämpningar och oacceptabla uttalanden emot mig. Efter kvällen meddelade jag min chef om vad som inträffat och frågade om jag kunde byta bort mitt pass dagen efter - mer...
Fördelar
Varierande arbetsuppgifter.
Nackdelar
Jobba en timme gratis på morgonen. Jobba ensam i butiken. Kritiserar du något - sparkas du.
Den var bra och utförlig. Man fick ut mycket av det.
Bara det att man fick jobba gratis en timme på morgonen. Var dåligt ledarskap och alltid struligt. Man fick hela tiden ställa upp utan att få känslan av att bli tackad eller för att bli uppmuntrad. Kändes aldrig säkert att jobba där på kvällarna då man jobbade långa pass hela tiden själv. Finns många risker med att arbeta där som kan skada andra eller sig själv. Skulle inte rekommendera någon att jobba där.
Fördelar
Fick inga fördelar
Nackdelar
Man fick slita för mycket och fick väldigt lite i utbyte.
Trivdes inte med yrket men behövde lite extra inkomst under student-tiden.
Älskade mitt jobb och möterna med kunderna och utmaningarna!
Fördelar
Att alltid lära sig nya saker
Jag hade den turen att ha några utav de bästa medarbetarna, dom hjälpte till från start om det var något jag inte fattade eller gjorde fel. O var alltid lika positiva o snälla vilket gjorde hela upplevelsen jätte trevlig
Nackdelar
Att man inte fick ta en korv gratis till lunch
Man utvecklas som person enormt, man lär sig ha kund fokus och lär sig hantera olika situationer.
Stressig miljö. Något annat vill jag inte referera.
Toppenföretag med mycket utmaningar och tyvärr lite för hög personalomsättning. Delar av ledning som är duktiga, kunniga och med affärsfokus - andra delar av ledningen fokuserar på sig själva...
Ett mångsidigt och socialt jobb med högt tempo och mycket eget ansvar
På OKQ8 har jag lärt mig mycket inom sälj och kundbemötande.
Fördelar
Personal, kunder
Nackdelar
Dåliga arbetstider
Stressigt,kraven är för höga på oss som jobbar på golvet. Dom lovar mycke men händer väldigt lite.
Nackdelar
Tar lunch om det går. För många tung lyft. Obekväma arbetstider.
Under mina år hos okq8, så har jag jobbat med ett bra team, lärt mig mycket om att jobba med männsikor, service och mycket mer.
På OKQ8 får alla arbetande lära sig mycket. Arbetsuppgifterna är väldigt varierande och kräver viss kunskap inom många olika områden. och detta ger en härlig variation till arbetsdagen.
Fördelar
gratis luncher och fika samt vissa rabatter
Nackdelar
jobbiga arbetstider
Inga raster när man jobbade helg, 30 min lunchrast när man jobbade tillsammans med kollegor. Stressigt under sommaren när man jobbade ensam.
Fördelar
Erfarenhet
Nackdelar
Stress, ingen lunch ibland
en rolig å stimulerande arbetsplats. mötet med kunden är det roligaste. har bra arbetsplatskultur. underbara medarbetare. har lärt mig bli en bra säljare. varierade arbetsuppgifter.
Fördelar
kundmötet
Nackdelar
arbetstiderna
- En typisk arbetsdag kan vara allt från plocka upp varor samt hjälpa kunderna att byta billampor till att hjälpa dem att tanka bilen. - Jag har lärt mig väldigt mycket inom butiksjobb till att kunna mycket om bilar. - Det svåra med jobbet var nog att kunna otroligt mycket inom olika dela med bilar. - Det bästa med jobbet var att man gjorde kunderna glada när dem gick därifrån.
Fördelar
fin butik
Nackdelar
brist på personal
Fick göra allt som man kan göra, det var ett väldigt roligt gäng och jobba med.
Fördelar
gratis lunch
Man hinner sällan med allt som ska göras och det är ganska stressigt. Men som första jobb är det fantastiskt då man lär sig otroligt mycket och bär med sig mycket erfarenhet när man vill byta jobb. Det roligaste är att prata med kunderna och det sämsta är som sagt att det är väldigt stressigt och att man inte får mycket rast alls. Max en halvtimme oavsett om du jobbar 5 eller 10 timmar. Men ingen dag är den andra lik och tiden går fort!
Fördelar
Lärorikt, spännande, tiden går fort
Nackdelar
Dåligt med raster, stressig miljö
Tack vare min arbetserfarenhet som sträcker sig över ett gäng olika arbeten och arbetsplatser har jag fått en chans i att kunna lära mig olika inom olika områden. Jag har behövt anpassa mig till de olika arbetsplatserna och lyckats. Man ger och tar på en arbetsplats, som man brukar säga. Det i sig har gett mig en bred kunskap inom olika kulturer då man träffar på många olika människor från många olika länder, kulturer och religion. Därför är det lätt för mig att arbeta med nya människor, jag är inte tillbakadragen eller osäker utan där jag hamnar där anpassar jag mig till situationen och människorna.