Norrköpings kommun

Recensioner från anställda på Norrköpings kommun

En kommun i utveckling, med nya utmaningar och förutsättningar
Efter att ha jobbat i 3 år på en administrativ enhet hos Norrköpings kommun kan jag bara bekräfta det som många andra jag träffat säger; det är något som inte stämmer i Norrköpings kommun;- Organisationen är tydligt hierarkisk på och mellan enheter MEN ju högre upp man tittar i organisationen desto lägre utbildningsnivå har de anställda. -Det ena projektet avlöser det andra och ingen verkar riktigt ha koll på vad verksamheterna är menade att göra.-Det finns ingen respekt för att kommunen hanterar skattepengar utan dessa strösslas det med så att det står härliga till (åtminstone på enheter som INTE arbetar med kärnfrågorna: skola, vård och omsorg). Listan är lång..
Fördelar
Tempot är lågt vilket kan gynna arbetande småbarnsföräldrar
Nackdelar
Uselt ledarskap, mängder av småpåvar, ingen friskvård etc.
Tycker om jobbet i barngruppen, att planera inför verksamhetsåret, hålla i grupper, teater, samarbeta m bra kollegor...
Fördelar
En del bra å roliga kollegor m mål på att göra ett bra jobb m barnen..
Nackdelar
svårt att få vikarier
Inte riktigt utveckling man får inget chans att utveckla sig eller utföra sina idéer. En rutin och strktur du ska följa, personalen var rädda för nya idéer.
Jag har jobbat i 4/5år i Norrköping och tror inte att jag fått den lön som jag var berättigad för. Jag upplever de har lurat mig på grund av jag var inte kunnig och hade ej koll på lönestatistiken. Fick endast bruttolön per månad mellan 14000 och 15000. Stämmer detta, tror ni? Jag är född 1986 och fick jobbet i december 2015 och slutade juni 2019. fått alltid bruttolön mellan
Fördelar
Nackdelar
De följer ej riktlinjer antar jag utan de lagstiftar egna riktlinjer och egna åsikter.
Liknande som i andra kommuner och kan bli bättre gällande lön, samarbete och göra det enklare att göra sitt jobb.
Norrköpings kommun hade ett välutvecklats arbetsmiljöarbete. Stämningen internt var god både mellan medarbetare och chefer. Möjlighet till utveckling upplevde jag som stor. Bra förmåner.
Bätrre lön arbets tider mer personel taack, jag hinnar inte träffa mitt barn och orkar inget när men komer hem mycket streess jätte dåligt tyvärr.
Jag tycker att det är jätte bra att jobba på kommun trevligt bra folk bra miljö bra samarbete
Fördelar
Mycke
Det är allmänt kännt att lönen inte är tillräcklig på Norrköpings kommun.
När man jobbar i kommunen jobbar man väldigt styrt av politiken. Som undersköterska jobbar men konstant under kravet på besparingar. Det som fick mig att gå till jobbet var egen överlevnad ekonomiskt och den positiva energin man fick från brukarna. Som socialpedagog inom socialt arbete, som jag jobbar nu, märker man att man gör en social skillnad för de som behöver stöttningen. Kravet på besparingar är inte lika högt och det finns utrymme att utvecklas vilket leder till en större arbetsglädje. Denna upplevelse kan också färgas av att jag hellre velat jobba inom social arbete snarare än som undersköterska. Det väldigt positiva med att jobba kommunalt är att man alltid har ett arbete. Du har en säkerhet och kan byta tjänster inom kommunen. Jag har haft förmånen att kunna studera och fortfarande ha min tjänst kvar.
Denna recension gäller inte hemtjänsten som sliter som djur med dålig lön. Som en såpa att umgås med människorna i kommunen. Ständiga fikaraster, spenderar mycket tid på skvaller och att gräva i andras liv, någon slags stolthet i att visa upp hur lite man kan göra på en dag, inget intresse att försöka bli något mer än pensionär och ett evigt tjat om hur tryggt det är att vara anställd kommunalt. Klart anställningen är trygg när man nästan behöver begå mord för att få sparken annars blir man bara omplacerad. Blir det problem så har man fjantiga gruppsamtal med chefen som inte kan göra något ändå. Nya system går inte att installera för många är så tröga att dom skulle gå i taket eller göra fel i programmen om man flyttade en knapp till en annan sida på skärmen. Ett bra ställe att avsluta sina sista år på kanske annars undvik.
Fördelar
fikaraster, nästan omöjligt att få sparken
Nackdelar
Inget är utvecklande, otrevliga och lata kollegor, dåliga chefer
Arbetsmiljö och arbetsledare ej funktion, finns ej förtroende för arbetsgivaren eller vd
Jag är en kvinna på snart 54år jobbar som stödassistent i Norrköping behöver utvecklas med något nytt jobb mina starka sidor är positiv Glad positiv sällan borta från jobbet behöver något nytt utvecklande jobb
Behandlas skit av kommun. Ingen empati. Mini chefer.
Fördelar
Nackdelar
handlar bara att spara pengar
Dom håller inte sitt eget motto med lika behandlingsplan tummen ner
Olika arbetsuppgifter vet aldrig vad som uppstår när man jobbar med personer med funktionshinder. Jag har lärt mej att ta snabba beslut. Det bästa med jobbet var att det var omväxlande.
Fördelar
Omväxlande arbetsuppgifter
Nackdelar
Saknade arbetskamrater
Var en givande lärdom att arbeta så nära en annan människa. Mycket svårt och påfrestande emellanåt.
Att ha tålamod är guld värt. Man måste lyssna och va flexibel i varje situation.
Jag trivs i kommunen , tryggt att vara anställd här
Många bra arbetsplatser inom kommunens kök samt några sämre