Media Markt

Media Markt – recensioner om Lön och förmåner

Tungt, ofta stressigt, extremt mycket kundkontakt där viss pedagogisk och empatisk förmåga rekommenderas samtidigt som jag behövde fokusera på just mina arbetsuppgifter, mycket information att ta in, kräver att kunna hålla många bollar i luften, kräver struktur och ordningssinne, bra kommunikation med kollegor och chefer på alla nivåer i just den butiken och därmed också mycket stimulerande och roligt!
Enligt min tidigare arbetslivserfarenhet och åsikt.
Fruktansvärt hård och kall företagskultur och narcissism inom ledning. Jag har arbetat inom handels i 10 år och fått lära mig att aldrig säga nej till en kund, utan istället vara lösningsorienterad nog att hitta ett annat alternativ som passar kundens behov. Jag var sen tidigare van att alltid få lov att göra mitt bästa för att hjälpa kunder. Här fick jag inte det alls, utan var väldigt bunden och samtidigt ska man absolut inte störa teamleaders eller någon annan i ledningen. De är mest besvärade över allt. Jag fick därför utskällningar av kunder titt som tätt varje dag. Vilket för mig är helt förståeligt. Blev mobbad och utsatt av en del av ledningen, varje dag under 4 månaders tid. Facket är ofta och hälsar på i bygget och det finns en anledning. Inte ens värt att genomlida en sommar faktiskt.
Klarar man inte av att jobba under stress så är detta jobb inte för dig. Kollegorna är underbara, och ledningsgruppen likaså, men det är inte ett jobb för alla. Roligt men kan vara riktigt mycket under perioder.
Fördelar
Gratis parkering med motorvärmare.
Jag gillade att jobba där för jag kunde använda mina teknikkunskaper och prata med intresserade kunder.
Trevliga arbetskamrater men ledningen hade ingen koll, bryr sig inte om sina anställda och behandlar dem som förbrukningsvaror. Bryr sig bara om pengar och undanhåller viktig information/ kommunicerar inte med sina medarbetare. Ändringar hela tiden som förvirrar både personal och kunder.

Men som sagt arbetskamraterna är trevliga. Personalrabatten är helt ok.
Fördelar
Arbetskamraterna, personalrabatten
Nackdelar
Allt annat
En typisk arbetsdag var att jag gick in bak vägen med mitt arbetes kort och sedan gick jag till omklädningsrummet men jag hängde bara av mig jacka där för jag byter alltid om hemma vilket jag föredrar. Sedan gick jag till personalrummet och lämnade matlåda i kyl och fyllde min vatten flaska sedan gick jag ut till min station vid kalibreringsbåset och självklart sa jag godmorgon till alla medarbetare när jag passerade dom på vägen. när jag kom fram så började jag packa upp kalibrerings utrustningen sedan när det var färdigt så gick jag till han som bestämde på TV avdelningen och frågade vad som skulle kalibreras idag. Då fick jag instruerat vilka apparater som jag skulle kalibrera och så började jag köra igång.
Jag gjorde på en bra dag runt 10 apparater och jag tyckte att det var väldigt roligt men efter ett tag så började det gå sämre för att man måste bära mycket tungt jag behövde lyfta upp apparaterna på en ställning och det är ej lätt att lyfta 55-65 tums Tv så jag började få ont i ryggen. Då vart jag instruerad att ej lyfta själv och att jag skulle fråga själv men det gick inge bra för att oftast så fans det ingen i närheten som kunde hjälpa och sedan brukar ja ha jättesvårt att be om hjälp jag brukar alltid vilja lösa saker på egen hand.

Jag började jobba vid 10 men jag var alltid där 30-40 min tidigare för jag gillar ej att komma försent sedan slutade jag vid 15:00 jag hade korta dagar för att jag ej klarar av att jobba länge med min diagnos men om jag jobbar med något som motiverar mig mycket så kan jag jobba längre speciellt när det inte är så fysiskt pga att jag har
 - mer...
Arbetet som Team Leader med ansvar för utveckling av både avdelningsledare och säljare var mycket givande och omväxlande. Ansvarade även för en stor del av den lokala marknadsföringen i press och tog tillsammans med leverantörer fram starka och framgångsrika kampanjer. Från en bottenplacering i Sverige till lönsam avdelning och en mittenplacering genom rekrytering av nya säljare, starkt fokus på personliga resultat och uppföljning samt omfattande sortimentsgenomgång
Fördelar
Att få utveckla anställda
Nackdelar
MediaMarkt i Sverige lyckades aldrig gå med vinst = färre säljare för mig
En vanlig dag slet jag mycket med
ombyggnad (På egen hand) av butiks

inredningar. Levde ganska farligt då

chefen totalt struntade i min säkerhet
och ville ha utfört jobb till sin fördel.
Liksom se bra ut.

Lärde mig personligen

att vara självgående

då jag nästan trivdes

bäst att arbeta själv

med en to-do list.

Den svåraste delen med jobbet

var att man kunde stanna kvar

på obestämd tid längre än vad

man var schemalagd. Dvs övertid.

Fick aldrig frågan om jag KAN stanna

utan var tvungen och vid en vägran

kunde konsekvenser uppstå.

Den bästa delen av jobbet

var att lära känna andra individer

på avdelningarna.
Nackdelar
Inget erkännande
Media Markt är en fantastisk arbetsplats om man bara ser till kollegor. Överlag fantastiska människor. Men det är också där det stannar. Teamleaders, chefer och övriga högre pampar är helt bedrövliga. De struntar helt och hållet i personalens bästa och välmående. Allt handlar om pengar och att tjäna så mycket som möjligt, oavsett om det är på bekostnad av personalen. De kör över folk, ignorerar dåligt mående och behandlar folk som förbrukningsvaror. Håll er borta från detta fruktansvärda företaget om du vill ha hälsan i behåll.
Absolut det värsta stället jag arbetat på, har 20års erfarenhet inom detaljhandeln varav 14 år som butikschef .
Har aldrig någonsin varit med om ett företag med ett så dåligt hållbarhetstänkande, ett Ryanair i varuhusformat.

Ingen introduktion överhuvudtaget, trots att jag arbetade som avdelningschef för en för mig helt ny avdelning. Arbetet är en livsstil, du har jourer 2-3 ggr/vecka då du är där och öppnar med väktare på morgonen vid 07 och arbetar tills varuhuset är stängt, kassorna räknade och väktaren larmat på.

Ingen övertid, varken i pengar eller tid. Jag arbetade minst 200h/månad.
Var anställd i fem månader tills jag blev utbytt mot en annan som inte vågade ifrågasätta varuhuschefen.
Vi bytte skyltar 2ggr/dag då priserna ändras hela tiden, personalen hinner knappt hjälpa kunderna då alla har fullt upp med prisändringar tex när kunden tar en vara från hyllan kan priset ha ändrats tills dess att kunden ska betala i kassan, det ironiska är att varuhuset har elektroniska skyltar, men vi skulle använda pappersskyltar också, A1:or, A:4or osv. Alla från den avdelning jag ansvarade för har slutat/bytt jobb, ca 7st.
Fördelar
Ingenting
Nackdelar
Personalpolitiken
Dagen börjar kl 10 (när butiken öppnar), tar en kaffe för att göra dig i ordning för dagen, byter om till arbetskläder. Brett leende och ut ur dörren för att ta emot människor i butiken gällande frågor om produkter, priser osv.
Fördelar
Väldigt god stämning bland arbetarna.
Nackdelar
Slöa dagar under helgerna, inget att göra.
min typiska arbetsdag ser ut som följer,lossning av lastbilar samt inbokning av varorna,sedan se till att varorna blir larmade så dessa kan levereras ut i butik,mina arbets kollegor är ett samman svetsat gäng vi jobbar åt samma riktning,den svåraste delen i detta arbete är att vi aldrig vet hur mycket gods det kommer till oss,
När jag jobbade på service avdelningen skulle man förbereda kaffemaskinen fräscha upp avdelningen och sedan dyker kunderna in. Det är viktigt att man behåller lugnet och alltid försöker lösa problemet på bästa sätt, även om en kund kan komma in och vara irriterad. Mycket viktigt att ta hjälp av kollegor ifall man fastnar i konversation som man inte kan lösa själv. Ibland kan jobbet vara stressigt beroende på om varuhuset har någon kampanj eller liknande men då är man många gånger tre stycken anställda vid kunddisken som gör jobbet och stressen lättare. Svåraste delen av jobbet var att det finns så många olika system att hålla reda på. Olika system för att kreditansöka olika produkter och liknande. Det bästa med jobbet är att det är otroligt utvecklande och att man måste jobba där i flera år innan man har full koll på det mesta.
Fördelar
Mycket smarta kollegor och trevlig arbetsmiljö.
Nackdelar
Jobba öppning till stängning.
Jobbar på kundtjänst och inte i butik.
Rörig arbetsplats, då vi under en längre tid inte haft någon chef.

Väldigt monotona arbetsuppgifter, alla har inte höj och sänkbara bord vilket gör att man får sitta i 8 timmar varje dag.

Många som är sjuka hela tiden och alldeles för långa ring köer på alldeles för få personal. Detta har skapat väldigt mycket negativ energi, dels från kunder man talar med och även bland alla kollegor.

Tävlingar som vi haft och gett järnet på har vi inte fått något för, endast godis trots att vi har en hälsoprofil!

De som är positiv är arbetskollegorna vi försöker ha skoj och hålla humöret uppe trots en rörig arbetsplats.
Fördelar
Kollegor
Nackdelar
Monotont, rörig arbetsplats, chefer som är dåliga på att ge info!
Se fler recensioner av Media Markt