Media Markt

Recensioner från anställda som Säljare på Media Markt

Den ena dagen var inte den andre lik. Kul med försäljning, men framförallt att försöka hjälpa kund med deras behov.
Jag kan absolut inte rekommendera jobb på Mediamarkt. Företagskulturen är väldigt hård, där det råder en start byråkrati från Tyskland. Ledningen är pressade vilket märks tydligt då det ständigt var en negativ och tryckt stämning i butiken. När man börjar på jobbet får man en väldigt bristfällig utbildning i systemen och ingen alls gällande produktkunskaper. Man förväntas att lösa problem men får ingen vägledning om hur. Under min tid hos MediaMarkt (7 månader) slutade 10 personer. Arbetsuppgifterna består dels i att plocka upp varor, fixa med hyllorna, ändra prisskyltar och samtidigt hjälpa kunder. Cheferna spionerade dessutom via kameror i varuhuset och man kunde få SMS som "ta kunderna som står ljud de har inte fått någon hjälp" när chefen satt nere på kontoret och tittade på kamerorna. Sammanfattningsvis kände man sig väldigt ouppskattad som arbetstagare (samtliga månader låg jag topp 5 på försäljningslistan) och jag skulle inte rekommendera denna arbetsgivaren till någon.
Från att ha varit en trivsam arbetsplats har det bara gått utför, vilket avspeglas tydligt på mängden folk som slutat sista tiden. Och inte ersatts, vilket innebär att alla sliter hårdare och mår sämre
Fördelar
Nackdelar
Resten
Den bästa delen är dom trevliga och snälla kollegorna som man träffar varje dag och hjälpa trevliga kunder som kommer in till varuhuset. En typisk arbetsdag börjar med att packa upp varor, få ordning på avdelningen samtidigt ta hand om kunder som kommer in under dagen. Kan bli jobbigt när det är väldigt mycket att bära, plocka ect. samtidigt som man ska hjälpa kunder. Varje dag lär jag mig att bli en bättre säljare och hantera nya situationer.