Media Markt

Recensioner från anställda på Media Markt

Tungt, ofta stressigt, extremt mycket kundkontakt där viss pedagogisk och empatisk förmåga rekommenderas samtidigt som jag behövde fokusera på just mina arbetsuppgifter, mycket information att ta in, kräver att kunna hålla många bollar i luften, kräver struktur och ordningssinne, bra kommunikation med kollegor och chefer på alla nivåer i just den butiken och därmed också mycket stimulerande och roligt!
Enligt min tidigare arbetslivserfarenhet och åsikt.
Fruktansvärt hård och kall företagskultur och narcissism inom ledning. Jag har arbetat inom handels i 10 år och fått lära mig att aldrig säga nej till en kund, utan istället vara lösningsorienterad nog att hitta ett annat alternativ som passar kundens behov. Jag var sen tidigare van att alltid få lov att göra mitt bästa för att hjälpa kunder. Här fick jag inte det alls, utan var väldigt bunden och samtidigt ska man absolut inte störa teamleaders eller någon annan i ledningen. De är mest besvärade över allt. Jag fick därför utskällningar av kunder titt som tätt varje dag. Vilket för mig är helt förståeligt. Blev mobbad och utsatt av en del av ledningen, varje dag under 4 månaders tid. Facket är ofta och hälsar på i bygget och det finns en anledning. Inte ens värt att genomlida en sommar faktiskt.
Mycket bra arbetsplats med varierande utmaningar. Ett besök på Media MArkt betyder hög service, trevlig personal och brett sortiment. Vi strävar alltid efter att lösa kundens behov och prioriterar alltid våra kunder i första hand.
Jag hade bara praktik på Media Markt och det jag gjort var att jag tog upp nya varor på hyllorna och tittade så allt var snyggt och prydligt.
Klarar man inte av att jobba under stress så är detta jobb inte för dig. Kollegorna är underbara, och ledningsgruppen likaså, men det är inte ett jobb för alla. Roligt men kan vara riktigt mycket under perioder.
Fördelar
Gratis parkering med motorvärmare.
Jag gillar jobba Mediamarkt, alla personal finns där är snäll och respektfullt. Jag känner bra när jag där. Jag hoppas jag ska försätta och jobba där framtiden. Stor tack Mediamarkt.
Jag kan absolut inte rekommendera jobb på Mediamarkt. Företagskulturen är väldigt hård, där det råder en start byråkrati från Tyskland. Ledningen är pressade vilket märks tydligt då det ständigt var en negativ och tryckt stämning i butiken. När man börjar på jobbet får man en väldigt bristfällig utbildning i systemen och ingen alls gällande produktkunskaper. Man förväntas att lösa problem men får ingen vägledning om hur. Under min tid hos MediaMarkt (7 månader) slutade 10 personer. Arbetsuppgifterna består dels i att plocka upp varor, fixa med hyllorna, ändra prisskyltar och samtidigt hjälpa kunder. Cheferna spionerade dessutom via kameror i varuhuset och man kunde få SMS som "ta kunderna som står ljud de har inte fått någon hjälp" när chefen satt nere på kontoret och tittade på kamerorna. Sammanfattningsvis kände man sig väldigt ouppskattad som arbetstagare (samtliga månader låg jag topp 5 på försäljningslistan) och jag skulle inte rekommendera denna arbetsgivaren till någon.
Kollegorna är helt underbara och jargongen är den bästa jag varit med om <3
Det var mycket att lära sig samt mycket att tänka på då det var alltid kunder runt om en.
Fördelar
Väldigt snäll personal
Nackdelar
Mycket privatliv blev inblandat på företaget
Jag gillade att jobba där för jag kunde använda mina teknikkunskaper och prata med intresserade kunder.
Den ena dagen var inte den andre lik. Kul med försäljning, men framförallt att försöka hjälpa kund med deras behov.
Trevliga arbetskamrater men ledningen hade ingen koll, bryr sig inte om sina anställda och behandlar dem som förbrukningsvaror. Bryr sig bara om pengar och undanhåller viktig information/ kommunicerar inte med sina medarbetare. Ändringar hela tiden som förvirrar både personal och kunder.

Men som sagt arbetskamraterna är trevliga. Personalrabatten är helt ok.
Fördelar
Arbetskamraterna, personalrabatten
Nackdelar
Allt annat
Mediamarkt Einhoven.

Er is niks goed gerelgd betalingen worden niet goed uitgevoerd vaak te weinig of te veel en dan kun je het terug betalen. Er worden geen vaste contracten gegeven en na 2 contracten word je er uit gegooid met als smoes te weinig inzetbaar.

Wanneer er mensen te kort zijn word er gebeld en word er gevraagd naar de reden waarom je niet kan werken. Er word geen rekening gehouden met schooltijden.

Ook is er in het team geen band en hebben collega's niks voor je over.

Als je weg gaat word je ook niet bedankt voor je dienst geen dankbaarheid van dit bedrijf.
Fördelar
niks
Nackdelar
te veel
En typisk arbetsdag var att jag gick in bak vägen med mitt arbetes kort och sedan gick jag till omklädningsrummet men jag hängde bara av mig jacka där för jag byter alltid om hemma vilket jag föredrar. Sedan gick jag till personalrummet och lämnade matlåda i kyl och fyllde min vatten flaska sedan gick jag ut till min station vid kalibreringsbåset och självklart sa jag godmorgon till alla medarbetare när jag passerade dom på vägen. när jag kom fram så började jag packa upp kalibrerings utrustningen sedan när det var färdigt så gick jag till han som bestämde på TV avdelningen och frågade vad som skulle kalibreras idag. Då fick jag instruerat vilka apparater som jag skulle kalibrera och så började jag köra igång.
Jag gjorde på en bra dag runt 10 apparater och jag tyckte att det var väldigt roligt men efter ett tag så började det gå sämre för att man måste bära mycket tungt jag behövde lyfta upp apparaterna på en ställning och det är ej lätt att lyfta 55-65 tums Tv så jag började få ont i ryggen. Då vart jag instruerad att ej lyfta själv och att jag skulle fråga själv men det gick inge bra för att oftast så fans det ingen i närheten som kunde hjälpa och sedan brukar ja ha jättesvårt att be om hjälp jag brukar alltid vilja lösa saker på egen hand.

Jag började jobba vid 10 men jag var alltid där 30-40 min tidigare för jag gillar ej att komma försent sedan slutade jag vid 15:00 jag hade korta dagar för att jag ej klarar av att jobba länge med min diagnos men om jag jobbar med något som motiverar mig mycket så kan jag jobba längre speciellt när det inte är så fysiskt pga att jag har
 - mer...
Arbetet som Team Leader med ansvar för utveckling av både avdelningsledare och säljare var mycket givande och omväxlande. Ansvarade även för en stor del av den lokala marknadsföringen i press och tog tillsammans med leverantörer fram starka och framgångsrika kampanjer. Från en bottenplacering i Sverige till lönsam avdelning och en mittenplacering genom rekrytering av nya säljare, starkt fokus på personliga resultat och uppföljning samt omfattande sortimentsgenomgång
Fördelar
Att få utveckla anställda
Nackdelar
MediaMarkt i Sverige lyckades aldrig gå med vinst = färre säljare för mig
En vanlig dag slet jag mycket med
ombyggnad (På egen hand) av butiks

inredningar. Levde ganska farligt då

chefen totalt struntade i min säkerhet

och ville ha utfört jobb till sin fördel.

Liksom se bra ut.

Lärde mig personligen

att vara självgående

då jag nästan trivdes

bäst att arbeta själv

med en to-do list.

Den svåraste delen med jobbet

var att man kunde stanna kvar

på obestämd tid längre än vad

man var schemalagd. Dvs övertid.

Fick aldrig frågan om jag KAN stanna

utan var tvungen och vid en vägran

kunde konsekvenser uppstå.

Den bästa delen av jobbet

var att lära känna andra individer

på avdelningarna.
Nackdelar
Inget erkännande
Media Markt är en fantastisk arbetsplats om man bara ser till kollegor. Överlag fantastiska människor. Men det är också där det stannar. Teamleaders, chefer och övriga högre pampar är helt bedrövliga. De struntar helt och hållet i personalens bästa och välmående. Allt handlar om pengar och att tjäna så mycket som möjligt, oavsett om det är på bekostnad av personalen. De kör över folk, ignorerar dåligt mående och behandlar folk som förbrukningsvaror. Håll er borta från detta fruktansvärda företaget om du vill ha hälsan i behåll.
Bra ledare som förklara tydligt hur man ska gör, för det jag blir tillsagt
Intressant arbete med mycket kontakt med människor. Bra administrerat.
En superbra arbetsplats där du lär dig väldigt mycket samt får mycket nya kontakter.
Absolut det värsta stället jag arbetat på, har 20års erfarenhet inom detaljhandeln varav 14 år som butikschef .
Har aldrig någonsin varit med om ett företag med ett så dåligt hållbarhetstänkande, ett Ryanair i varuhusformat.

Ingen introduktion överhuvudtaget, trots att jag arbetade som avdelningschef för en för mig helt ny avdelning. Arbetet är en livsstil, du har jourer 2-3 ggr/vecka då du är där och öppnar med väktare på morgonen vid 07 och arbetar tills varuhuset är stängt, kassorna räknade och väktaren larmat på.

Ingen övertid, varken i pengar eller tid. Jag arbetade minst 200h/månad. Var anställd i fem månader tills jag blev utbytt mot en annan som inte vågade ifrågasätta varuhuschefen.

Vi bytte skyltar 2ggr/dag då priserna ändras hela tiden, personalen hinner knappt hjälpa kunderna då alla har fullt upp med prisändringar tex när kunden tar en vara från hyllan kan priset ha ändrats tills dess att kunden ska betala i kassan, det ironiska är att varuhuset har elektroniska skyltar, men vi skulle använda pappersskyltar också, A1:or, A:4or osv. Alla från den avdelning jag ansvarade för har slutat/bytt jobb, ca 7st.
Fördelar
Ingenting
Nackdelar
Personalpolitiken
Verifierad profil
Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Media Markt. Vår community är redo att svara.
Baserat på 1 177 omdömen
3,3