Malmö stad

Recensioner från anställda som Elevassistent på Malmö stad

Att ha en otroligt liten lön för högt tempo arbete inom särskola i malmö stad är väldigt undervärderande och tröttsamt. Slitig vardag men öppensinnad och underbara kollegor och chefer som försöker sitt bästa med de lilla dem har.
Jobbade en längre tid på skolan, med främst en elev, som gick ett praktiskt program. Det roliga var att skolveckan växlade mellan teoretiskt och praktiskt, vilket också ledde till omväxlande och utvecklande förmåner för mig som anställd. Dock väldigt långa och krävande arbetsdagar, jobbade ofta över eller på kvällstid då skolan driver en restaurang också. Hade ett fint samarbete med specialpedagog samt några andra elevassistenter. Detta var guld värt, då jag förmodligen hade den sämsta chef och ledare under hela mitt arbetsliv. Denna chef gav mig även sparken i min sjukskrivning, som jag tyvärr drabbades av då jag fick två dödshot på skolan av två olika elever. Stödet jag fick från ledningen på skolan var under all kritik, samt blev det så "besvärligt" för min dåvarande chef, så hen valde att säga upp mig trots att den elev jag egentligen var anställd för, fortfarande gick på skolan. Så jag blev uppsagd på inga belägg. Som tur var, hade jag förtur i Malmö stad, inom gymnasieförvaltningen, till andra skolor, då jag arbetat så pass länge inom organisationen. Och blev erbjuden en betydligt bättre arbetsplats och skola i anslutning till att min sjukskrivning upphörde.
Fördelar
Vissa kollegor
Nackdelar
För mycket i hela verksamheten
Jag jobbade tack och lov en kort period på den skolan, men det var något av det värsta jag varit med om, i skolans värld. Ingen struktur på något plan och med en ledning som inte skötte sitt jobb. Detta smittade av sig på resten av verksamheten, med splittrade lärare och otroligt omotiverade elever.
Fördelar
Nackdelar
Allt för många
Det är ett hyfsat stimulerande arbete som elevassistent, dock är lönen under all kritik. Samt finns det inte mycket möjlighet att kunna klättra inom verksamheten och du är väldigt bunden till din titel, på gott och ont. Skolan är en enorm organisation, som behöver jobba och samarbeta på samtliga plan för att det skall bli så bra som möjligt, för både elever och personal. Arbetsbelastningen är rätt hög då fler och fler elever behöver stöd och har diverse åtgärdsprogram, samt skär Malmö stad ner på att anställa elevassistenter av olika anledningar. Så det är ofta högt tryck och många behov att tillgodose, vilket är energikrävande av en.
Fördelar
En del inflytande, hyfsat etablerat samarbete
Nackdelar
Ingen pedagogisk lunch, låg lön trots högskoleutbildning, högt tempo
En typisk arbetsdag på skolan som elevassistent börjar med att man tar emot sin elev på ett positivit och välkommande sätt som får eleven att känna sig trygg i tillvaron. Man ska vara tillgänglig för eleven om så det krävs assistans både fysiskt men samt mentalt. Eleven ska känna sig trygg i klassrummet och känna sig som en i gänget. Det är mitt ansvar att han/hon kan få vara sig själv och bli accepterad av andra och uttrycka sig på sitt egna sätt. Målet är att få eleven att gå igenom en hel dag med ett leende på läpparna samt få en lärorik dag på skolan. Det krävs mycket tålamod och hårt jobb. Tro på sig själv men även skapa en god kemi med eleven. Mycket bra ledning och snälla och goda arbetskollegor på skolan samt fritids. Det svåraste delen av mitt jobb är att få till en bra kemi mellan mig och min elev. Det tycker jag är det viktigaste. Så länge vi har det är allt möjligt att uppfylla tillsammans. Socialt, trevligt och roligt jobb. Kan aldrig bli tråkigt med barn!