Mörbylånga kommun

Recensioner från anställda på Mörbylånga kommun

Jag har jobbat som vikarie inom Mörbylånga kommun sedan 2016. I november 2020 har jag jobbat i 4 år och jag har inte fått ett fast jobb. Jag jobbar flitigt, stöttar mina kollegor och är väldigt flexibel. Och det känns det som att det utnyttjas, sedan när jag inte behövs längre kastas jag iväg tills jag behövs igen. Men jag förstår hela situationen som vikarie.
Jag har valt att arbeta som timvikarie tills rätt tjänst dyker upp. Det innebär att jag arbetar på flera skolor inom kommunen något som fungerar väldigt bra! Under min tid som vikarie har jag lärt känna massor av barn och fina kollegor. Jag ser fram emot att åka till jobbet varje dag.

Under en arbetsdag ansvarar jag för undervisningen. Jag är noga med att hålla strukturen då det annars lätt blir rörigt när ordinarie lärare är borta. Så snart eleverna och jag är överens om vad som gäller kan jag vara väldigt flexibel utifrån önskemål och enskilda behov. Att snabbt bygga relationer med eleverna är en förutsättning för att lyckas med undervisningen samt skapa glada och tillmötesgående elever.

Jag lär mig hela tiden saker av mina elever såväl som mina kollegor. Det är intressant och givande att hela tiden reflektera och lära sig av nya situationer och människors erfarenheter och yrkeskunskaper. Undervisningen är individuell för alla lärare varför man hela tiden kan lära sig av varandra om man är öppen för det.

Jag har bara goda erfarenheter av ledningen. Arbetskulturen på skolorna är god, iaf de jag varit på de andra vet jag ingenting om. Någon generell arbetskultur inom kommunen kan jag inte uttala mig om.

Den svåraste delen av jobbet är att räcka till för alla elever, allrahelst dem med särskilda behov. Här får man skapa strategier som fungerar för klassen som helhet såväl som på individnivå.

Den bästa delen av jobbet är den omedelbara positiva respons jag får av barnen bara vi möts på skolgården eller när vi ses i klassrummet på morgonen. Jag har bra relationer
 - mer...
Fördelar
Kostnadsfria pedagogiska måltider.
Nackdelar
Jag tycker ibland att det är väldigt jobbigt med ljudnivån.
Skönt att vara i sin egna lilla bubbla under tiden man städar.
Trevligt att städa på skolor/förskolor. Träffa folk, prata med folk, allmänt trevligt.
ett skiftande , härligt ställe med bra människor som jobbar i huset.
Fördelar
frukost
Normalt sett startades dagen vid sju vilket innebar att jag skulle vara ombytt och vida arbetsstationen. Under dagen förberedde jag en varierande mängd mål (Frukost, lunch) samt tog hand om all disk som kom in från dessa. Likaså städade jag arbetsytan vid behov. Jag slutade typiskt dagen kring elva-tolv.

Det bästa med jobbet var nog det höga tempot som i sin tur gjorde att jobbet alldrig blev tråkigt.

Det sämsta var att jag inte fick möjlighet till heltid.
Attest och kontroll av fakturor
Budgetuppföljning

Olika beräkningsunderlag

Bollplank till enhetschefer

Ekonomiska genomgångar med enhetschefer

Ansökningar till Försäkringskassan och Migrationsverket

Jag lär mig något nytt varje dag

Arbetskollegor och chef är mycket bra.

Svåraste delen av jobbet är det som är svårt att förutse eller påverka, såsom olika beslut som ändras av Försäkringskassan och där kostnad förs över på kommun.

Det bästa med jobbet är all kontakt med enhetschefer och möjligheten att kunna hjälpa de och vara ett bollplank
Fördelar
Frihet under ansvar
Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Mörbylånga kommun. Vår community är redo att svara.
3,2
3,8
Mörbylånga kommun recensioner per plats