Recensioner från anställda på Liseberg

Sortera efter: Hjälpsamhet | Betyg | Datum
Det var värt!
Servitris (Tidigare anställd) –  Göteborg23 januari 2020
Jag tycker att Liseberg är ett underbart ställe där man kan lära känna nya personer hela tiden och trivs med underbara kollegor!
Recension
Restaurang (Tidigare anställd) –  Göteborg5 december 2019
Skulle inte reka detta som en arbetsgivare till någon i min närhet.
Härlig stämning
Receptionist (Tidigare anställd) –  Göteborg29 november 2019
Har jobbat extra på Liseberg under ungefär 2 år och det är hittills den bästa arbetsplatsen jag har varit på. Väldigt öppen och trevlig stämning bland kollegor samt bra och förstående chefer. Att sommarjobba här är perfekt för den som gillar högt tempo!
Liseberg
Skiftledare (Tidigare anställd) –  Göteborg25 november 2019
Jag har trivts jättebra att jobba på Liseberg. Skulle verkligen rekommendera andra att börja arbeta där. Ger mycket arbetslivserfarenhet.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 1NejRapportera
Arbetsplatskultur
Bra för ungdomar och första jobb
Servitris (Nuvarande anställd) –  Göteborg2 november 2019
Tar hand om sin personal och lär ut
Får åkband och gå in med vänner som även dom får åkband.
Kommunal ägd så parken sköts ordentligt .
Dåliga arbetsförhållanden
Aktör (Tidigare anställd) –  Göteborg9 september 2019
Det var inte tryggt där vi jobbade som aktörer ute hos besökarna i parken. Besökarna kunde puttas och trakassera och en fick bita ihop mycket. Lönen var för låg för riskerna aktörerna utsatte oss för.
fantastiska kollegor, sämre ledning
Restaurangbiträde, parkvårdare och kaffe (Tidigare anställd) –  Göteborg6 augusti 2019
Jag jobbade under mina år på Liseberg på 3 avdelningar, Kaffe, Fastfood och parkvård. Jag skulle säga att dessa avdelningarna vara ganska lika varandra. Medarbetarna var det absolut bästa med Liseberg. Jag träffade vänner för livet och fick en bra erfarenhet genom att träffa så otroligt många olika personligheter.

Mina första år gjorde jag på fastfood och det var bland de bästa åren jag haft faktiskt. Vi hade olika event med bland annat kick off i slottskogen med grillning etc innan vi började arbeta tillsammans. Även avslutningsmiddagen som alla medarbetarna och cheferna var på varje höst var otroligt fin och trevlig. Sammanhållningen mellan medarbetarna mina första år var helt fantastisk

Dessa event tog ledningen sedan bort för att spara in pengar och minska på den sociala sammanhållningen mellan arbetarna.

Ju längre jag arbetade där desto fler försämringar genomförde ledningen. Bland annat tog de bort en 30 minuters rast på parkvård, minskade ner biljetterna som de anställda kunde ta med familj och vänner till parken för etc.

Det som var mest irriterande var nog de fåtal medarbetare som hela tiden fjäskade för arbetsledare och chefer för att kunna bli befordrade.Vissa kunde till och med sprida rykten om andra för att själv framstå som duktig. Tyvärr märktes det att vissa, inte alla, arbetsledare och chefer inte hade någon grundutbildning för sina tjänster då de lyssnade på allt som sades och började favorisera medarbetare i grupper.

När jag började på Liseberg var det väldigt många som hade jobbat där i många år och som ville komma tillbaka men ledningen
  mer... verkade inte gilla det och började istället befordra arbetare som bara jobbat där 1-2 säsonger. De som var lojala och kom tillbaka varje år blev bortvalda. Inte snyggt gjort.

Överlag är jag ändå otroligt glad över att ha fått arbeta där så många år och träffa personer från alla håll och kanter. Lite synd bara med de försämringar som genomfördes och som blev lite det sista jag fick uppleva från stället.
  mindre
Fördelar
träffar vänner för livet
Nackdelar
brist på utbildade chefer
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 3NejRapportera
Jag är roligt
Sommarjobb (Tidigare anställd) –  Göteborg2 augusti 2019
En nyfiken person som alltid gör sitt bästa och som har hög arbetsmoral och tar sitt ansvar på fullaste allvar.Får alltid höra att jag är en kreativ, tålmodig och en social person.Jag har tidigare fått möjligheten att Vill ni veta mer om mig så är det bara kontakta mig, hoppas att jag ha väckt ert intresse och ser fram emot att höra från er...MVH....Said
Hjälpte den här recensionen dig?JaNej 4Rapportera
Arbetsplatskultur
Bra medarbetare med försämringar för varje år
Restautangebiträde (Tidigare anställd) –  Göteborgs kommun10 juni 2019
Kommer nog vara den arbetsplatsen där jag fått bäst intryck av ett gäng medarbetare någonsin. Mycket händelserika dagar på jobbet och bra events efter arbetstid.

När jag började där sommaren 2013 var det väldigt många nöjda medarbetare som jobbade där. Flera av dessa hade jobbat mer än 3-4 år och ville fortsätta där ett tag till. Jag kom snabbt in i gruppen och blev väl mottagen av arbetarna på enheterna.

Efter något år där började dock ledningen särbehandla de som jobbat där länge. De blev bortvalde när nya tjänster kom upp för att sökas och möjlighet att bli befordrad. Personer som inte ens jobbat 1 säsong blev valda till arbetsledare mm medan de som jobbat där 6-7 år blev bortvalda.

Det som jag tyckte var mest märkligt och som jag än idag fortfarande funderar på, var när vissa arbetare som jobbat där länge blev uppkallade på kontoret för att skriva lappar på att de brutit mot sitt kontrakt. Lapparna fick arbetarna inte behålla utan togs om hand av cheferna på kontoret. Flera av dessa arbetare som fick skriva under en sådan lapp hade ju inte gjort något egentligen utan det var bara en påtvingad anledning för att dessa skulle sluta jobba där. Jag funderar än i dag på om det är tillåtet att göra så på en arbetsplats med kollektivavtal???

Överlag var Liseberg ändå det bästa som hänt mig under denna del av mitt liv och många fina minnen samt vänner tar jag med mig i livet. Dock med en sur och bitter eftersmak kring vad chefsledningen egentligen försöka göra när det försämrade arbetsplatsen för de allra mest lojala medarbetarna.
Fördelar
Vänner för livet, fantastiska medarbetare.
Nackdelar
Chefsledningen.
Arbetsplatskultur
grymma medarbetare, sämre arbets och chefsledning
Restaurangmedarbetare (Tidigare anställd) –  Göteborgs kommun11 maj 2019
Mina första år på Liseberg var fantastiska, både medarbetare och ledare var väldigt sammansvetsade och vi hittade alltid på roliga saker att göra efter jobbet. Ledningen såg hela tiden till att alla trivdes på arbetsplatsen genom att exempelvis arrangera Fast Food kickoff i Slottsskogen med grillning, frågesport osv.

En typisk arbetsdag kunde vara att man träffade lite folk på kontoret innan och pratade, kontoret låg då i ett rum där man kunde sitta och prata med varandra. Därefter gick man och bytte om för att dra vidare till enheten. På enheten var de väldigt ofta personer som jobbat där ett tag vilket gjorde att man kände sig avslappnad och alltid kunde få hjälp när det behövdes.

Därefter försämrades mycket, förmånerna till personalen togs bort och vissa raster togs även de bort, för oss medarbetare såklart, ledningen hade ju kvar sina förmåner. De slutade arrangera events och arbetsplatsen blev mer vinstdrivande än vad den tidigare varit. Priserna höjdes och i kombination med att sätta mer press på medarbetarna blev det svårare och tråkigare att jobba där.

Arbetsledarna och övriga ledningen fortsatte att försämra arbetsplatsen, i många fall spionerade de på oss medarbetare för att se om vi skötte oss. Lite ironisk nog var det ingen som sa till att ledarna inte skötte sitt jobb.

Dessutom visste jag inte att vissa människor inte behövde gå på intervju för att få jobb där. Det räckte tydligen med att man kände VD´n eller någon annan i ledningen för att få jobb direkt där. Så det där att Liseberg skriver om alla människors lika värde, det stämmer verkligen inte!
  mer...

Men vänner för livet har jag fått genom mina medarbetare kollegor men däremot lär jag inte ha speciellt mycket positivt att säga om ledningen i mina framtida beskrivningar om arbetsplatsen.
  mindre
Fördelar
Medarbetarna
Nackdelar
Chef och arbetsledningen var inte bra
Underhållande dag på jobbet
Butiksbiträde (Nuvarande anställd) –  Göteborg30 april 2019
En typisk dag på jobbet är att städa butiken som jag jobbar på och skojar med gästerna, speciellt få barnen att skratta. Det svåraste delen av jobbet är när man står ute när det är extremt kallt/varmt, men det bästa delen, vilket är solidariteten med flera kollegor, gör det värt det!
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 2NejRapportera
Arbetsplatskultur
Längtade till att få gå till jobbet!
Bartender, resturant counsel (Tidigare anställd) –  Göteborg26 februari 2019
Detta jobb var jätte roligt! Alltid lika glad varje gång man gick dit och jag längtade att få gå till jobbet. Cheferna var rättvisa och väldigt trevliga och hade bra sammanhållning av all personal. Här lärde jag mig att få stå bakom baren och servera drinkar till kunder under stress. Men gjorde också annat praktiskt så som att städa, ta betalt i kassan och servera kunder på bästa möjliga sätt! Jag tyckte inget var svårt i detta jobb utan allt var bara väldigt roligt!
Fördelar
Billigare parkering och inträde till Liseberg
Nackdelar
Fanns inga
Arbetsplatskultur
Grymma medarbetare med sämre chefsledning
Parkvårdare (Tidigare anställd) –  Göteborg17 februari 2019
Är ett ganska trevligt jobb överlag, medarbetarna är bland det absolut bästa med Liseberg. Man träffar vänner för livet och hittar på saker med resor och annat utanför jobbet.

Chefsledningen var dock inte lika bra, mycket mer intresserade av att tjäna pengar än att faktiskt se hur medarbetarna har det på arbetsplatsen.

Blev dessvärre sämre för varje år när förmånerna för oss medarbetare togs bort och arbetspassen förkortades rejält. Ibland kunde man gå till jobbet för att jobba 3 timmar bara, så ovärt! Många av de som jobbat länge fick ingen uppskattning av ledningen och slutade.

Nu är det väldigt sällan man träffar någon som jobbat där speciellt länge, de flesta drar efter någon säsong bara.
Fördelar
Fantastiska medarbetare
Nackdelar
Okunnig chefsledning, försämrade förmåner för medarbetare
Roligaste jobbet någonsin!
Spelbiträde (Tidigare anställd) –  Göteborg16 februari 2019
Som spelbiträde på Liseberg har du faktiskt tur om du får uppleva högsäsongen och arbeta under den tid där parken faktiskt har 35-40000 i gästbudget, det är väldigt hektiskt och du jobbar non-stop under denna tid vilket är väldigt stressigt för vissa men extremt roligt, utmanande och spännande för andra, t.ex jag. Om du söker ett arbete på deltid bredvid dina studier skulle jag personligen rekommendera Liseberg som ett alternativ!
Fördelar
Väldigt spännande och karaktärsbyggande jobb.
Nackdelar
Kan vara stelt ibland under dagar där gästbudgeten är väldigt lågt.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 4Nej 1Rapportera
Fantastiska medarbetare
Restaurangbiträde (Tidigare anställd) –  Göteborg18 januari 2019
Liseberg är nog den arbetsplats med absolut bäst medarbetare eller i varje fall hade bäst medarbetare. Många fantastiska människor som man träffat och skaffat vänner för livet.

Under mina första år arrangerade Liseberg träffar och event för medarbetarna så att man fick träffa folk och skapa bra personkemi emellan varandra. Arbetsplatsen var verkligen fantastisk då.

Därefter började Liseberg sakta men säkert montera ner den sociala biten och satsade istället på att bli mer vinstdrivande, vilket inte var speciellt uppskattat. Man tog bort vissa raster och förmåner för att kunna spara in på detta.

Väldigt synd att man gjorde så då de allra flesta lojala medarbetarna som alltid kom tillbaka varje år tillslut slutade, numera är det väldigt sällan man möter folk som jobbat som medarbetare en längre tid.
Fördelar
Träffar vänner för livet, roliga medarbetare
Nackdelar
Försämrade vilkoren för varje år, hierkiskt ledarskap
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 11NejRapportera
Roligt men dåligt ledarskap
Aktör/Gast (Nuvarande anställd) –  Göteborgs kommun7 januari 2019
Har jobbat på Gasten i flera år. Till en början fungerade allt väldigt bra och jobbet är extremt roligt. Men efter att vi blev flyttade till attraktionsdelningen har ledarskapet blivit sämre. Många beslut fattas över huvudet på de anställda. De anställda vet att besluten är kassa, men personal får inte tycka till. Vi som jobbar där känner oss nu mer som slit och släng. Men vi har fått framföra våra åsikter, och vi hoppas på ändring.

Jag kan rekommendera Liseberg, därför att det är en väldigt rolig arbetsplats. Ledningen kan dock variera på olika avdelningar.
Fördelar
Roligt jobb
Nackdelar
Ledarskapet
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 5NejRapportera
Hotell Liseberg Heden
Konferens (Tidigare anställd) –  Göteborg12 september 2018
Hotell Liseberg Heden ligger "utanför" parken Liseberg.
Hotellet ligger på Heden i Göteborg. (Rosa trähus)
Ett mysigt hotell men saknar ledarskap och raka direktiv.
Många ggr får man leta efter information.
Tyvärr finns inga möjligheter till utveckling på karriärstegen.
Många dispyter bland personalen och "gamla" regler gäller.
Energi och nytänkande finns inte.
Dålig lön och ingen dricks.
Sena pass, långa dagar, inga raster, ständigt personalbrist.
Tips! - Leta vidare efter bättre möjligheter!
Fördelar
Inte många...
Nackdelar
Betydligt fler!
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 1Nej 2Rapportera
Arbetsplatskultur
Rolig, intressant och fartfylld arbetsplats
Receptionist, bokare, konferensansvarig (Tidigare anställd) –  Göteborg4 september 2018
Tidiga mornar eller sena kvällar, ofta helger.
Kroppen måste orka stå hela arbetspasset.
Den sista gästen på ditt pass ska ha samma upplevelse och glada mottagandet som den första hade när du var utvilad och inte hunnit bli trött.
Du ansvarar för säkerheten i huset och är spindeln i nätet som har kontakt med alla avdelningar. Många ggr stressigt men kul.
Fördelar
Högt tempo, problemlösning, egna beslut snabbt
Nackdelar
Inga direkta pauser eller lunch
Egentligen kul arbetsplats
Ekonomiassistent (Tidigare anställd) –  Göteborg2 september 2018
Som sagt egentligen en bra arbetsplats när det gäller arbetsuppgifter, skiftande och utmanande.
Ledarskapet har man att jobba med.
Specialister blir chefer och då inte på sina meriter som ledare
Tuff men lärorik arbetsplats
Restaurangbiträde (Tidigare anställd) –  Göteborg21 augusti 2018
Liseberg har erbjudit tuffa utmaningar såväl som en trivsam arbetsmiljö med trevliga och drivna kollegor och arbetsledare. Jag har inte bara lärt mig hur en restaurang fungerar utan har även lärt mig att hantera stress och att ställa upp för mina kollegor om så krävs. I en sådan stressad miljö så är det viktigt att hålla lugnet och kommunicera tydligt med de andra för att undvika eventuella misstag.
Fördelar
Gratis luncher, trevlig arbetsledning
Verifiera denna företagssida

Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Liseberg. Vår community är redo att svara.

Ställ en fråga

Liseberg recensioner per plats