Linköpings kommun

Linköpings kommun – recensioner om Lön och förmåner

I enjoy working in Linköpings kommun. My job as English Mother tongue teacher takes me to ten different schools and I enjoy the diversity of students I work with as well as the teachers. In order to do my job I must plan lessons that are diverse in order to stimulate the learning of my students who have different levels of knowledge and are in various age groups, often different age groups within a class. It is challenging work, yet rewarding. As an artist I feel I have had some fine opportunities to exhibit and create public art in Linköping. As I also serve n the board of Directors of the Skådebana gallery in Linköping, I have had the chance to plan exhibits for the last nine years at the gallery. This sort of planning I have also done at ABF in Linköping, Sweden , when I was their cultural adviser and as well in Buffalo, New York when I was the Director of the Polish Communty Center and later as the Director of the Bethune Gallery at the State University of New York.
Fördelar
some schools offer free lunches, I receive funding for health oriented activities
Nackdelar
Much traveling, a bit difficult at times
En typisk arbetsdag började med att jag gick upp kl 06:15 för att hinna dit till 07:00. Sedan åkte vi fem, inklusive vår ledare till dagens arbetsuppgift, som kunde sträcka sig från att rensa ogräs till att klippa och fintrimma gräset på ett fält.
Den ledare vi hade var väldigt bra. Hon utstrålade en känsla av lugn och kontroll över situationen och de motgångar vi stötte på hanterade hon professionellt och avslappnat vis.

Det bästa med den arbetsplatsen var de människor jag jobbade med och den fina ledningen jag fick från min ledare.
Det svåraste med jobbet var att bära tunga maskiner på ryggen under ett x- antal timmar om dagen.
Fördelar
Vi fick skjuts dit vi skulle jobba. Vi tilläts lyssna på musik/podcasts när vi jobbade
En typisk arbetsdag var en rolig dag. Den var rolig därför även fast du visste vilket schema du skulle följa och vilja elever du skulle vara bland kunde den alltid komma med något nytt; en konversation, en lek, ett tack, en lässtund eller närhet.
Vissa dagar då jag borde kommit hem utmattad var jag istället fylld med energi som jag absorberat från kollegor och elever. Det är guldvärt.

Det viktigaste jag lärde mig var något barnen indirekt visade mig, att göra det jag själv tycker om. Visst är det givet, det kommer nästan varje filur på jorden tycka men barn är fantastiska på att visa saker utan att mena det. De visade genuinitet, något jag tycker många vuxna tappar bort med tiden och dumdristigt viftar bort med någon förklaring kring att bli vuxen.

Det svåraste var att bibehålla barnens egna jag och sätt att vara på i och med skolans struktur som ledsagar hur en bör vara som person.

Därför trivs jag mycket bättre på fritids än i klassrummet där det är enklare att uppmuntra dessa sidor.
Fördelar
Alla har någon
ag ser mig själv som en social och engagerad ung man som är ute efter utvecklingsmöjligheter. Idrott och hälsa är två av mina stora intressen och jag är även social person som gillar att skapa kontakt och hjälpa andra vilket jag får en stor glädje av.
Genom tidigare arbetserfarenhet som butiksarbetare i ICA så har jag utvecklats till en person som har en stor förståelse för service. Jag vet hur man handskas med människor och ser till att dem får det allra bästa service dem behöver.
Fördelar
eget schema
Nackdelar
Varit anställd sedan 1989..trivts bra i alla år...sa tyvärr upp mig 2014 pågrund av mobbad på jobbet./en konflikt m arbetslagsledare som blev ohållbar för mig.tyvärr missades det att göra en arbets skadeanmälan om mobbing på jobbet via facket...blev erbjuden vik i vakariepolen...men var med å startade dygnetruntfsk 1989.så jag beslöt då att säga upp mig själv.Nu arbets sökande...mvh
Fördelar
pedagogisk lunch
Nackdelar
inga..ev vid konflikter ngn utomstående utredare
det var tungt tufft o stressigt. Mycket svårt sjuka mäniskor många kom ifrån sjukhuset direkt o i dåligt skick. Första 3åren var det trevligt då var det äldre mäniskor som sökt sig till detta boende. Men dom sista åren var tuffa o nu är det kortisboende. Arbetskollegorna träffade jag när jag fick rapport för natten. Annars var dom jätte gulliga.
Fördelar
Lärde mig mycket fick gå på min egen magkänsla.
Nackdelar
en o kompetent chef som inte fick vara kvar.
En typisk arbetsdag:
Jag kommer till jobbet vid ca 14.00, de boende kommer hem mellan 15.00-16.00. Vi hjälper till med dusch och börjar laga mat. Alla äter tillsammans. Sedan kollar vi på tv eller går ärenden åt dem. Sedan är det dags att sova.

Mina kollegor är jättebra! De trivs på jobbet och de är lätta att komma överens med.

Jag kan inte se något som är speciellt svårt med mitt jobb. Det är väl om man infinner sig i en situation som kan vara svår att lösa. Till exempel tjatiga boenden som inte förstår verkligheten.

Det bästa är att jag får träffa många och roliga människor. Ingen dag är det andra lik!
Fördelar
Friheten
Nackdelar
Att man som vikarie inte får all information
Se fler recensioner av Linköpings kommun