Lidl

Lidl – recensioner om Jobbsäkerhet och befordran

Det är en bra plats att jobba men om du är man eller utländsk så har du nästan ingen chans att fick bättre position där. Dem vill ha bara ung tjejer, också dem ger kontigt tillfäligga kontrakt som är jättemärkligt. Sen när du jobba mer en tid att det stor på kontrakt så måste du vänte tills februari att få den pengar. Inte bra tycker jag.Bra för tjejer och sommar arbeterar men inte man eller äldre folk.
Fördelar
bra lön när du få timmar
Nackdelar
ingen progression om du är man
Jobbade 4 år på Rosersberg lager i all avdelningar. Behandlar folk som djur och tjurar pengar från lönen . Om någon klaga över då får ingen fast jobb. Aldrig rekommendera någon köpa mat från Lidl. Finns skit mycket råttor i hela laget. Lidl säljer även allt kross mat som har hygien.
Lidl i hallsberg är det värsta jag varit med om! Chefen kan ingenting än att klaga på anställda, skickade in kontrakt försent så det blev krångel med lönen varje månad.. drog in facket och blev av med jobbet pga det.. Ne Fyfan! Aldrig mer
Negativt: Allt gick på tid, oavsett hur mycket man skulle baka eller plocka upp skulle man vara klar inom en viss tidsram. - Arbetsledarna är otrevliga och utnyttjar nya arbetare. De förväntar att man ska komma in och jobba när som helst, även fast man är ledig. Säger man att man inte kan/vill utan att ha en specifik anledning till det, snackar de skit om en. Ledighet är inget som prioriteras och du lär inte bli favoriten hos chefen om du tackar nej till pass. - Tunga luft vid upplock av varor, förutom det fick jag dessutom jobba i mina egna jeans som redan har slitits ut under den tiden jag jobbat där. För stora skor hade jag också, och fick inga nya arbetskläder trots att jag jobbat där i 2 månader. Flera av dem som redan jobbat där i över ett halvår hade fått jobba i sina egna kläder. - Mycket att göra varje pass. Hinner man inte med någonting som står på listan blir det ett jävla liv, och sura blickar från arbetsledarna/chefen. Kan berätta hur mycket skit om helst om det här jobbet men tänker att jag stannar där. Det enda ”positiva” är väl att lönen är helt okej, men det är inte värt det när man knappt kan sova om nätterna för att man vet vad som väntar på jobbet nästa dag.
Tyvärr ett företag som driver personalpolitik där det är för hög arbetsbelastning vilket gör att många slutar och man hela tiden får nya medarbetare och får jobba med att lära upp mer än att utveckla.
Fördelar
Tjänstebil
Nackdelar
Stressigt och man blir aldrig färdig och höga krav.
Är en härlig plats men är osäker om att behålla jobb då vissa arbetare jobbar kortare perioder
Du kommer inte ha något privatliv när du jobbar på Lidl, speciellt butiken jag jobbade i. Denna butiken har inte tillräckligt med anställda, för om någon är sjuk så måste man ta pass och de blir chefen på dåligt humör. Jag jobbade ibland 10/11/12h dagar för att vi inte hade någon personal denna sommar. Jag har då 20h kontrakt i månaden. Detta skedde vi fler tillfällen. Ett tillfälle jobbade 12h en söndag en gång. Min kollega jobba också 12h denna dag. Jag jobba från 8-20 Vi var som sammanlagt 4 på hela dagen som sak sköta en hel butik ( alltså mellan 07-20). Jobbade många timmar per vecka. Om man ville byta ettpass med någon blev chefen sur. Jag skulle då ge bort mitt pass hellre till någon än att byta dag med någon. chefen jag hade var ingen bra chef. Ingen bra planering. behandla sina anställda illa. Favoriserade anställda. Ingen uppskattning när man gjorde samma arbete som en SL/ ASL. Eller när man hade större ansvar som non food men jobbade också mycket i butiken. Vi gjorde en bra omsättning men det var ju på grund av oss anställda och inte chefen. Lidl tänker bara på pengar och siffror. bryr sig inte om sina anställda!! Rekommenderar inte att ansöka till detta företag. Det ända bra var min kollegor.
Bidrog till mycket goda erfarenheter och var väldigt engagerande. De överordnade var snälla samt tydliga med sina instruktioner.
Som affärsmodell har lidl alltid lågbemanning, vilket gör att de som egentligen håller till i kassan ska kombinera kassarbete med städning, kundservice, påfyllnad utav varor m.m. Vid mycket folk så hinner man inte alltid och butiken kan se rörig ut. Fastanställer sällan, mestadels stf butikschefer som får fastanställning.
Ett roligt arbete och bra kollegor. Jätte roligt arbete att få göra det som dom andra som har fast arbete får göra.
Fördelar
Nära
Nackdelar
Vill arbeta mer där
oavsett om du gör bra ifrån dig får du bara höra hur du kan göra bättre och höja tempot, gör du dåligt ifrån dig får du utskällning.. jag jobbade 16 timmar övertid, åkte hem och sov i 4 timmar och jobbade 8 timmar sen igen och jag kände inte att det uppskattades.. dåligt chefer, känns som att dem driver slavar istället för att leda en! dålig lön och du kommer få ta "skit" från kunder även fast att det dem inte tycker om (med affären) inte har något med dig att göra.. du bara jobbar där och får inte bestämma något
Fördelar
finns alltid jobb och folk som sjukar sig
Nackdelar
dålig lön, du får bara höra kritik, kunder drar ut ilskan över dig, du får inte säga något tillbaka, du gör som alla säger, du har ALLA sysslor där (ingen fast position)
Jag har arbetat med olika chefer, i olika befattningar och i olika butiker. Det är som på alla andra företag: Har man en bra chef och tydligt ledarskap så blir jobbet så mycket bättre. Nu är jag i en butik där jag har det kanon och kan nog inte få det bättre, men i en annan butik jag var i tillfälligt så har det varit helt tvärt om - där hade jag sagt upp mig om jag varit kvar. Nu arbetar jag enbart med non-food, alltså den delen i butiken som inte innehåller något ätbart - kläder, köksmaskiner, leksaker m.m. En vanlig dag kan se ut såhär : Börjar mellan kl 6 och 8 beroende på om det är kampanjstart eller inte (det är på måndagar och torsdagar. Kör då ut ny kampanj till öppning kl 8), städar ordning och viker kläder, komprimerar och bygger ihop varorna på borden om det är lite varor kvar, kör vid behov ut varor från lagret som det finns mycket av, ser till att allt är prismärkt. Varorna sorteras upp efter kategori, ex kök, damkläder, verktyg m.m. Registrerar varor i handdatorn som ska ner till lagret, reklamerar varor som saknas vid leverans. Kan även vid behov få varor skickade till mig från andra butiker eller skicka varor till dem. Då får man räkna genom allt, så man skickar och tar emot rätt antal. Det svåraste är nog att få tiden att räcka till och ibland kommer allt på en gång och då får man prioriterar så gott det går. Det bästa me jobbet: Överlag skulle jag säga att detta är den bästa tjänsten man kan ha i butik på Lidl. Jag jobbar enbart dagtid, inga helger och har flexibla arbetstider 3 av 5 dagar i veckan. Jag har det så pga att jag arbetar själv i butiken - mer...
Fördelar
Arbetstiderna och nya varor att jobba med 2 gånger i veckan.
Nackdelar
Tiden räcker inte alltid till. Skulle även önska mer friskvårdsbidrag, då det i det stora hela är väldigt tungt att ex plocka upp frukt, som mina kollegor gör. Även sitta i kassan sliter mycket på kroppen.
Ett bra företag för den som vill utvecklas och göra karriär
Nackdelar
Jag började mina arbetsdagar vid 8:00 för att börja packa ner alla frysvaror och se till så att vi var redo för att öppna. Efter att vi öppnat så gick man runt i affären och hjälpte kunder samt att man såg till så att allt så fint och rent ut. Sedan vid 12:00 så slutade jag jobbet.
Fördelar
Korta arbetsdagar
Nackdelar
Lidl är ett företag som satsar på sina medarbetare och det fick jag även känna. Behandlar personal bra, bra dialog mellan medarbetare och chef. Kan ta upp saker du har en åsikt om. Mycket interna utbildningar.
Fördelar
Bjuden på middagar och presentkort minst en gång varje år.
På Lidl och Netto hjälpte jag kunder och jobbade med varierade arbetsuppgifter som varuplock med kyl, frys/kolonial, frukt och bröd. Jag städade och plockade. Har också erfarenheter av handel från mitt hemland Syrien där jag sålde damkläder och drev två egna butiker och hade fyra personer anställda. Jag skötte inköp och alla förekommande arbetsuppgifter när man driver en verksamhet. Jag är en positiv och glad person som älskar mötet med kunden service. Utifrån min utbildning har jag lärt mig att en ”nöjd kund” är den viktigaste länken till kvalitet. Jag älskar att hjälpa människor och har en bra prioriteringsförmåga. Jag kan bidra med kunskaper från handeln och jag är glad och vill jobba och vill visa att jag är bra på att jobba! Jag jobbar effektivt och klagar aldrig på arbetsuppgifter jag får. Jag ser alltid till att uppgifter jag gör blir genomförda.
På Lidl har du möjlighet att jobba dig uppåt. Ett globalt företag med många möjligheter.
Enformigt, stressigt, tungt, otacksamt är några ord som beskriver Lidl som arbetsplats. Brist på nödvändigt material som påsar, sopskyfflar, växelpengar, skyddshandskar och brist på nödvändig tid för uppgifter är en daglig påfrestning. Kvantitet går före kvalitet. Chefer som säger "min butik" och inte "vår butik" får en snabbt att tappa suget och känna sig exkluderad. "Var man för sig själv" är lite attityden inom företaget när sammarbetaviljan hos säljledarna är näst intill lika med noll och de själva flyr kassan när första bästa tillfället ges. Man får lätt sitta i kassan hela sitt arbetspss som ibland är 06.00-18.30 bortsätt från en kort lunchrast. Friskvårdsbidrag fås förvisso samt bra arbetskläder. Nyanställda förväntas alltid "veta hur man gör" och ges minimalt med utbildning och hjälp att komma in i "gänget" och blir snabbt ett irritationsmoment när denne behöver assistans i kassan..
Fördelar
Nackdelar
Tungt, stressigt, osäker kassamiljö, brist på hjälpmedel
Under perioderna jag praktiserade på Lidl och Willy var roligt. Från början har man lite panik när man är ny på en arbetsplats men efter att jag lära känna arbetskollegorna blev det bättre och de hjälpte mig och det var kul grej liksom att jobba med de också. Jag började praktiken från 08:00-16:00, det är en hel arbetsdag även om jag inte fick lika mycket betalt som de anställda var det roligt eftersom man träffar nya människor och lära känna de.
Fördelar
Jag hade inte arbete t.ex.läxor under praktik perioden
Nackdelar
jag fick ordna lunch på egen hand.
Typiskt lagerarbete med plock truck. Bästa delen med jobbet var bra arbetskamrater. Sämsta var att de bara anställde deltid men skrev upp tid när det behövdes.
Morgon pass. Börjar med att jag kontrollerar kyl produkterna och kött produkter. Till det så har jag hjälp av min handdator. jag knappar in dagens datum och den räknar ut datumet för 2 dagar fram eller 4 eller 6 dagar beroende hur länge produkten har levnadsdag i butiken. Efter det så börjar jag baka bröd och när jag är klar med det vid öppningen så hjälper jag till i butiken allt från att sitta i kassan till att vara ute på golvet. Kväll pass. Börjar med att jag är på golvet och sen efter det så bakar jag bröd och när det är gjort så hjälper jag till på golvet igen.
Fördelar
potential till utveckling finns.
Nackdelar
Kan vara lite stressig
  1. Job Security & Advancement