Lidl Sverige

Lidl Sverige – recensioner om Lön och förmåner

Jag har arbetat med olika chefer, i olika befattningar och i olika butiker. Det är som på alla andra företag: Har man en bra chef och tydligt ledarskap så blir jobbet så mycket bättre. Nu är jag i en butik där jag har det kanon och kan nog inte få det bättre, men i en annan butik jag var i tillfälligt så har det varit helt tvärt om - där hade jag sagt upp mig om jag varit kvar. Nu arbetar jag enbart med non-food, alltså den delen i butiken som inte innehåller något ätbart - kläder, köksmaskiner, leksaker m.m. En vanlig dag kan se ut såhär : Börjar mellan kl 6 och 8 beroende på om det är kampanjstart eller inte (det är på måndagar och torsdagar. Kör då ut ny kampanj till öppning kl 8), städar ordning och viker kläder, komprimerar och bygger ihop varorna på borden om det är lite varor kvar, kör vid behov ut varor från lagret som det finns mycket av, ser till att allt är prismärkt. Varorna sorteras upp efter kategori, ex kök, damkläder, verktyg m.m. Registrerar varor i handdatorn som ska ner till lagret, reklamerar varor som saknas vid leverans. Kan även vid behov få varor skickade till mig från andra butiker eller skicka varor till dem. Då får man räkna genom allt, så man skickar och tar emot rätt antal. Det svåraste är nog att få tiden att räcka till och ibland kommer allt på en gång och då får man prioriterar så gott det går. Det bästa me jobbet: Överlag skulle jag säga att detta är den bästa tjänsten man kan ha i butik på Lidl. Jag jobbar enbart dagtid, inga helger och har flexibla arbetstider 3 av 5 dagar i veckan. Jag har det så pga att jag arbetar själv i butiken - mer...
Fördelar
Arbetstiderna och nya varor att jobba med 2 gånger i veckan.
Nackdelar
Tiden räcker inte alltid till. Skulle även önska mer friskvårdsbidrag, då det i det stora hela är väldigt tungt att ex plocka upp frukt, som mina kollegor gör. Även sitta i kassan sliter mycket på kroppen.
Jobbade 4 år på Rosersberg lager i all avdelningar. Behandlar folk som djur och tjurar pengar från lönen . Om någon klaga över då får ingen fast jobb. Aldrig rekommendera någon köpa mat från Lidl. Finns skit mycket råttor i hela laget. Lidl säljer även allt kross mat som har hygien.
Jobbade fyra år och det är värsta arbets miljö och inkompetent arbetsledning. Gäller bara kompisar miljö. Lidl Tjuvar arbetarens lön och växer. Varor behandlas som skit. Aldrig köpte varor från Lidl .
Tjafs, lönerna betalades inte ut i tid. Stress, omänskligt högt tempo. Inga riktiga raster. För få I personalen vissa dagar. Mycket höga lyft som ska göras på kort tid. Inget att rekommendera.
Fördelar
Du får en gratis mugg. Är det enda positiva under hela min arbetstid.
Nackdelar
Allt är skit. Finns bättre jobb. Jobbar hellre som lokalvårdare.
Du kommer inte ha något privatliv när du jobbar på Lidl, speciellt butiken jag jobbade i. Denna butiken har inte tillräckligt med anställda, för om någon är sjuk så måste man ta pass och de blir chefen på dåligt humör. Jag jobbade ibland 10/11/12h dagar för att vi inte hade någon personal denna sommar. Jag har då 20h kontrakt i månaden. Detta skedde vi fler tillfällen. Ett tillfälle jobbade 12h en söndag en gång. Min kollega jobba också 12h denna dag. Jag jobba från 8-20 Vi var som sammanlagt 4 på hela dagen som sak sköta en hel butik ( alltså mellan 07-20). Jobbade många timmar per vecka. Om man ville byta ettpass med någon blev chefen sur. Jag skulle då ge bort mitt pass hellre till någon än att byta dag med någon. chefen jag hade var ingen bra chef. Ingen bra planering. behandla sina anställda illa. Favoriserade anställda. Ingen uppskattning när man gjorde samma arbete som en SL/ ASL. Eller när man hade större ansvar som non food men jobbade också mycket i butiken. Vi gjorde en bra omsättning men det var ju på grund av oss anställda och inte chefen. Lidl tänker bara på pengar och siffror. bryr sig inte om sina anställda!! Rekommenderar inte att ansöka till detta företag. Det ända bra var min kollegor.
oavsett om du gör bra ifrån dig får du bara höra hur du kan göra bättre och höja tempot, gör du dåligt ifrån dig får du utskällning.. jag jobbade 16 timmar övertid, åkte hem och sov i 4 timmar och jobbade 8 timmar sen igen och jag kände inte att det uppskattades.. dåligt chefer, känns som att dem driver slavar istället för att leda en! dålig lön och du kommer få ta "skit" från kunder även fast att det dem inte tycker om (med affären) inte har något med dig att göra.. du bara jobbar där och får inte bestämma något
Fördelar
finns alltid jobb och folk som sjukar sig
Nackdelar
dålig lön, du får bara höra kritik, kunder drar ut ilskan över dig, du får inte säga något tillbaka, du gör som alla säger, du har ALLA sysslor där (ingen fast position)
Jag arbetade i Sverige på Finspång på olika ställen som Lidl, vårdboende och Restauranger med pub. Jag har haft jättemycket erfarenhet med de olika uppgifterna omvård, servitör och medarbetare på Lidl. Det vill jag säga det kan arbetsgivare få omedelbart ett förtroende av mig när ser han hur jag jobbar. Jag är en pålitlig och trevlig person och jag kan svenska jättebra.
Ett bra företag för den som vill utvecklas och göra karriär
Nackdelar
bästa företaget att arbeta för,att utvecklas samt klättra uppåt i stegen.
Fördelar
möjlihet att utvecklas inom företaget
Nackdelar
Jag började mina arbetsdagar vid 8:00 för att börja packa ner alla frysvaror och se till så att vi var redo för att öppna. Efter att vi öppnat så gick man runt i affären och hjälpte kunder samt att man såg till så att allt så fint och rent ut. Sedan vid 12:00 så slutade jag jobbet.
Fördelar
Korta arbetsdagar
5 pallar frukt på morgonen som en person ska klara på 2 timmar
På Lidl och Netto hjälpte jag kunder och jobbade med varierade arbetsuppgifter som varuplock med kyl, frys/kolonial, frukt och bröd. Jag städade och plockade. Har också erfarenheter av handel från mitt hemland Syrien där jag sålde damkläder och drev två egna butiker och hade fyra personer anställda. Jag skötte inköp och alla förekommande arbetsuppgifter när man driver en verksamhet. Jag är en positiv och glad person som älskar mötet med kunden service. Utifrån min utbildning har jag lärt mig att en ”nöjd kund” är den viktigaste länken till kvalitet. Jag älskar att hjälpa människor och har en bra prioriteringsförmåga. Jag kan bidra med kunskaper från handeln och jag är glad och vill jobba och vill visa att jag är bra på att jobba! Jag jobbar effektivt och klagar aldrig på arbetsuppgifter jag får. Jag ser alltid till att uppgifter jag gör blir genomförda.
lätt jobb, trevliga personal, tiden går snabbt....
Fördelar
Bra rast
Nackdelar
All bra
work is quit hectic, early morning shifts and heavy lifting. One can make good money though specailly if you work in evening shifts or weekends(double salary on weekends)
Blev anställd på Lidl år 2005 och jag älskar det. Man har stora möjligeheter att utvecklas och växa med företaget.
Fördelar
Friskvårdsbidrag
När de bygger om sina butiker till nya standarden så blir de ljusa och fräscha
Fördelar
Bra kollegor ute i butik
Nackdelar
Det är jätteroligt att jobba där, snälla kamrater som alltid uppmuntrar en vilket automatiskt gör jobb livet mycket bättre och roligare. på morgonen fick jag ofta hjälpa till med att ställa upp nya varor o sedan pressa kartongerna där varor satt. senare på eftermiddagen fick baka nya bakelser och sedan städa runt i matbutiken så det ser trevligt ut. jag lärde mig att kunna hantera stress då de under visa tider kom det så många så alltid frågade vart vissa varor låg osv. enligt min erfarenhet så hade jag inget som va så svårt, tyckte i princip allt var ganska roligt att jobba med
Enformigt, stressigt, tungt, otacksamt är några ord som beskriver Lidl som arbetsplats. Brist på nödvändigt material som påsar, sopskyfflar, växelpengar, skyddshandskar och brist på nödvändig tid för uppgifter är en daglig påfrestning. Kvantitet går före kvalitet. Chefer som säger "min butik" och inte "vår butik" får en snabbt att tappa suget och känna sig exkluderad. "Var man för sig själv" är lite attityden inom företaget när sammarbetaviljan hos säljledarna är näst intill lika med noll och de själva flyr kassan när första bästa tillfället ges. Man får lätt sitta i kassan hela sitt arbetspss som ibland är 06.00-18.30 bortsätt från en kort lunchrast. Friskvårdsbidrag fås förvisso samt bra arbetskläder. Nyanställda förväntas alltid "veta hur man gör" och ges minimalt med utbildning och hjälp att komma in i "gänget" och blir snabbt ett irritationsmoment när denne behöver assistans i kassan..
Fördelar
Nackdelar
Tungt, stressigt, osäker kassamiljö, brist på hjälpmedel
Under perioderna jag praktiserade på Lidl och Willy var roligt. Från början har man lite panik när man är ny på en arbetsplats men efter att jag lära känna arbetskollegorna blev det bättre och de hjälpte mig och det var kul grej liksom att jobba med de också. Jag började praktiken från 08:00-16:00, det är en hel arbetsdag även om jag inte fick lika mycket betalt som de anställda var det roligt eftersom man träffar nya människor och lära känna de.
Fördelar
Jag hade inte arbete t.ex.läxor under praktik perioden
Nackdelar
jag fick ordna lunch på egen hand.
I Lidl lärde jag mig mycket angående sortering i matbutiker, hur det ligger till i lagern osv. Det kunde vara lite jobbigt ibland eftersom vissa saker kunde vara väldigt tunga och bära på men det var inget jag inte kunde klara. Mina arbetskollegor och jag samarbetade alltid med varandra så det var aldrig några problem med dem.
jag har lärt mig hur man jobba och mötta med människor.... Jag är mycket intresserat jobba på lidl. Jag tycker mycket att jobba med människor och träffa nya folk.
Fördelar
grattis lunch
Nackdelar
inga fårmoner