Lidl Sverige

Recensioner från anställda som Butiksmedarbetare på Lidl Sverige

Butiksmedarbetare10 recensioner
Många som jobbar bryr inte om sina uppgifter. Därför de lämnar många ansvar på personen som behöver jobba och ha sin ansvar på sitt jobb.
Är en härlig plats men är osäker om att behålla jobb då vissa arbetare jobbar kortare perioder
Som affärsmodell har lidl alltid lågbemanning, vilket gör att de som egentligen håller till i kassan ska kombinera kassarbete med städning, kundservice, påfyllnad utav varor m.m. Vid mycket folk så hinner man inte alltid och butiken kan se rörig ut. Fastanställer sällan, mestadels stf butikschefer som får fastanställning.
oavsett om du gör bra ifrån dig får du bara höra hur du kan göra bättre och höja tempot, gör du dåligt ifrån dig får du utskällning.. jag jobbade 16 timmar övertid, åkte hem och sov i 4 timmar och jobbade 8 timmar sen igen och jag kände inte att det uppskattades.. dåligt chefer, känns som att dem driver slavar istället för att leda en! dålig lön och du kommer få ta "skit" från kunder även fast att det dem inte tycker om (med affären) inte har något med dig att göra.. du bara jobbar där och får inte bestämma något
Fördelar
finns alltid jobb och folk som sjukar sig
Nackdelar
dålig lön, du får bara höra kritik, kunder drar ut ilskan över dig, du får inte säga något tillbaka, du gör som alla säger, du har ALLA sysslor där (ingen fast position)
bästa företaget att arbeta för,att utvecklas samt klättra uppåt i stegen.
Fördelar
möjlihet att utvecklas inom företaget
Nackdelar
Enformigt, stressigt, tungt, otacksamt är några ord som beskriver Lidl som arbetsplats. Brist på nödvändigt material som påsar, sopskyfflar, växelpengar, skyddshandskar och brist på nödvändig tid för uppgifter är en daglig påfrestning. Kvantitet går före kvalitet. Chefer som säger "min butik" och inte "vår butik" får en snabbt att tappa suget och känna sig exkluderad. "Var man för sig själv" är lite attityden inom företaget när sammarbetaviljan hos säljledarna är näst intill lika med noll och de själva flyr kassan när första bästa tillfället ges. Man får lätt sitta i kassan hela sitt arbetspss som ibland är 06.00-18.30 bortsätt från en kort lunchrast. Friskvårdsbidrag fås förvisso samt bra arbetskläder. Nyanställda förväntas alltid "veta hur man gör" och ges minimalt med utbildning och hjälp att komma in i "gänget" och blir snabbt ett irritationsmoment när denne behöver assistans i kassan..
Fördelar
Nackdelar
Tungt, stressigt, osäker kassamiljö, brist på hjälpmedel
Under perioderna jag praktiserade på Lidl och Willy var roligt. Från början har man lite panik när man är ny på en arbetsplats men efter att jag lära känna arbetskollegorna blev det bättre och de hjälpte mig och det var kul grej liksom att jobba med de också. Jag började praktiken från 08:00-16:00, det är en hel arbetsdag även om jag inte fick lika mycket betalt som de anställda var det roligt eftersom man träffar nya människor och lära känna de.
Fördelar
Jag hade inte arbete t.ex.läxor under praktik perioden
Nackdelar
jag fick ordna lunch på egen hand.
rolig arbetsplats. bra arbetskamrater. Förståelse från vissa av arbetskamrater.
Typisk arbetsdag: Börjar kl 7 på morgonen, börjar städa i butiken och packa upp varor som jag sedan ställer på rätt plats. När jag är klar så öppnar jag butiken kl 8 och börjar mitt arbete i kassan, när det inte är så mycket kunder så går jag runt och kollar i gångarna efter skräp eller kartonger som kanske behövs slängas. Detta gör jag för att jag bara inte ska sitta i kassan och inte göra någonting under en viss tid. Vad jag lärt mig: Jag har lärt mig hur man packar varor, bakar, kassahantering och om själva butiksbranschen. Ledning: Min butikschef gör exakt samma jobb som jag. Är det någonting jag undrar så frågar jag och då får jag ett snabbt och enkelt svar som jag sedan tar till mig och fortsätter till mitt egna. En rättvis och trevlig ledning. Arbetskollegor: Trevliga och engagerade, hjälper alltid till när man behöver det. Svåraste delen av jobbet: Att hålla samma tempo i flera timmar. Ibland så är tempot svårt att hålla uppe och det kan försvåra och blir lite stressigt innan öppning och innan stängning. Bästa delen av jobbet: Alla trevliga kunder man träffar på under dagen.
Fördelar
Trevlig arbetsmiljö
En vanlig dag på jobbet var oftast likadan, men alltid med olika uppgifter i ordning och reda. Plocka frukt och grönt på morgonen, Baka bröd, gå med tidningar, starta kassan, Plocka varor, märka varor, städa osv. Mina kollegor var mycket trevliga och däribland också min butikschef. Jag lärde mig en mängd saker på denna arbetsplats när jag fick stort ansvar som ställföreträdande på kvällar och helger. Ansvarsområdet i butik är inte så lätt som det verkar, men det är ännu svårare när man inte heller får tydliga direktiv, utan bara snabb genomgång och sen köra på. Jag klarade det bra, men jag skulle aldrig ha introducerat någon under mig på det viset. Det har jag tagit stor lärdom av.
Fördelar
Trevliga arbetskamrater, roliga arbetsuppgifter.
Nackdelar
Man får springa mellan, kassa och lunch ofta. Viss dålig ledarskap, Dålig kommunikation. Dålig Vision.