Kronans Apotek

Kronans Apotek – recensioner om Lön och förmåner

En typisk arbetsdag innehåller många olika uppgifter, från läkemedelsexpedition, kundservice, rådgivning, licensansökningar, beställningar, inventering, hållbarhet och varuplock. Vad jag har lärt mig av mitt jobb på apotek är varje enskild person/patient är unik och bör få den service hen behöver, att det är viktigt med en hälsosam arbetsmiljö och att samarbetet på ett jobb är viktigt för en fungerande verksamhet. Ledningen på företaget har varit förstående till våra behov som personal. Den bästa delen av jobbet är att man hjälper människor.
Fördelar
Rikskortet, rabatt på gymkort, terminal glasögon
Packa upp varor. Mycket om medicin. Cheferna är professionella. Arbetsplatsen är professionell. Rådgivning om mediciner. Kunderna.
Fördelar
Ibland får man gratis varor.
Jag hade en mycket bra träningsperiod på Kronans Apotek i Torsby . Stämningen är underbar och personalen som är hjälpsam. Arbetet är inte nytt för mig . Men det problem jag mötte var i datorprogrammet som behandlar med recept . Bra jobbatmosfär det finns mycket arbete. Ett bra lag. i rasten Vi drackar kaffe med en bra stämning
Fördelar
en jättebra träning språk
Har jobbat för olika aktörer inom apotek. Kronan framställde sig som öppna, lättvindiga men efterhand ändrades deras tänk. Trivdes mindre och mindre tills jag sa upp mej.
Fördelar
Bra lön
Nackdelar
Inget stöd i vardagen, dåliga mellanchefer, ingen arbetsglädje
En typisk arbetsdag för mig kunde vara att packa upp varor, ställa iordning och sortera, lagerarbete, stå i kassan och hjälpa till med allt som min handledare ber mig att göra. Jag lärde mig att kommunicera med människor och förstå deras behov genom att vara uppdaterad, hålla en hög service och ha koll på lagret, varuplockning och rådgivning. Den svåraste delen av jobbet tycker jag är när det kommer kunder som pratar ett annat språk än de jag har lärt mig. Här blir svårigheten att kunna kommunicera. Den bästa delen av jobbet är att ge varje kund bättre hälsa och större välbefinnande samt att det är ett varierande och utmanande arbete.
Fördelar
Varierande arbetsuppgifter
Nackdelar
Kan vara stressigt i mellanåt
Trivs jätte bra där lär man hur er att vara en bra kollektiv De tar hand om varandra Ledningen er det bästa jag var med Hög arbetsplatskultur Jag har inte upplevt det Bra arbetskolleger hjälpsamma omtänksamma
Fördelar
FRUKOST ALLTID GRATIS FRUKT ALLTID OCH VARJE FREDAG FIKA
Nackdelar
INGA
En typisk arbetsdag på koronans apotek började med att jag fick plocka upp varor och organisera runt i butiken jag fick samt stå i kassan. Jag lärde mig mycket om hur kroppen fungera på alla olika sätt. Jag lärde mig hur man ska bemöta äldre människor och att man ska vara extra hjälpsam. Det som var svårt på min praktik var att hålla koll på vart saker låg och priser.
Fördelar
Långa lunch raster
Nackdelar
Långa arbetsdagar
Generellt ett intressant jobb, där det varierade från dag till dag. Det första problemet som ständigt dyker upp är bristen på personal, vilket ledde till hårda arbetsdagar för vissa anställda samt generellt en dålig artbestämning. Personalen är stressade och har svårt att kompromissa för varandra ibland, då den allmänna arbetsmiljön inte är så himla bra. Personalen får dock generösa raster där de kan vila ut ifall det behövs. Själva arbetet är dessutom trivsamt när det väl går smidigt. Enligt mig måste själva ledningen fokusera mera på välmåendet av personalen för att produktiviteten ska kunna öka.
jag jobbade som farmacevter mest med recept kanal. jag har lära mig jättemycket om mediciner och kunder p g a de har stor apoteket och bra egenvård avdelning. arbetskollegor var jättesnäll och allt svara på frågorna när jag behöver. de var samarbete. jag tror var inget svåraste delen av jobbet träffat jag. min bästa delen av jobbet vid receptkanalen.
Fördelar
fördelen var samarbete mellan farmacevter.
Nackdelar
finns inte rast det är bara lunch tid.
Stå i kassan, hjälpa under, plocka varor etc. Jag har lärt mig vara mer serviceinriktad och mer försäljning. Kompetenta och kunniga arbetskollegor. Svåraste delen av jobbet är att inte ge rådgivning till kunden. Bästa delen med jobbet är att träffa kunder.
Det är många varierande uppgifter (varuupplockning, kassan, rådgivning m.m) på Kronans Apotek, och HR-utbildningar under betald arbetstid. Det är dock lite personal ca 90% av alla dagar man arbetar där och en 10-timmars dag utan en enda rast (bortsett från lunchen) är att räkna med. Jag har lärt mig mycket inom handelsvaror och läkemedel (jag fick dock ej rådgiva om läkemedel) och grundläggande om hur ett apotek drivs. Arbetgivarna är för det mesta bra men hade i nästan ett år en arbetsgivare som var bedrövlig. Kollegorna är lätta att prata med, trevliga och stöttande när jag var ny. Det svåraste är företagets sätt att tänka (exempelvis nedskärningar, brist på information till personal av nya varors funktioner), då man som anställd oftast missgynnas av det eller gör det svårare att ge information till kunderna. Den bästa delen med att jobba hos Kronans Apotek är variationerna av arbetsuppgifter, kundmötet och det hjärnstimulerande arbetet.
Fördelar
25% personalrabatt
Nackdelar
personalrabatt gäller ej på redan nedsatta produkter
En typisk dag börjar med kassaräkning och kontroll av temp i lokal och kylar. Fortsätter med inloggning i datorerna och koll av apotekets mail. Åtgärdar ev. indragningar och info. Loggar in varuleveranser och prickar av och lägger in dessa på avsedda platser. Öppnar för kunderna och hjälper dem med egenvårdsrelaterade problem och önskemål. Jag har lärt mig att företagets värderingar gärna kommuniceras intern och extern, men efterlevs sämre. Vinsten är viktigare än något annat för ledningen. Kortsiktig planering gynnar inte vare sig kund eller personal. Personalneddragningar istället för att stötta och hjälpa nyetablerade apotek känns orättvist och fel. Kollegorna är i de allra flesta fall underbara och dedikerade människor som verkligen är stolta över sitt kunnande och är ett segt släkte, som tål mycket inom nästan orimliga gränser. Den svåraste delen är att förklara varför vi inte har en viss vara eller varför vi inte kan lämna ut den till kunden. Det bästa med jobbet är att kunna tillfredsställa kundens behov när man efter att ha ställt rätt frågor ringat in problemet. Hitta nya infallsvinklar eller hitta orsaken till att ett läkemedel inte passar just den här kunden eller tillståndet. Att få en skeptisk kund att bli bästa stamkunden är så oerhört roligt och utmanande!
Se fler recensioner av Kronans Apotek