Kriminalvården

Recensioner från anställda på Kriminalvården

Jag älskade mitt jobb trivdes väldigt mycket. Jag jobbade som kriminalvårdare och central vakt. Häktet Uddevalla. Bra arbetsmiljö, trevliga chefer....
Fördelar
Arbetsklimatet
Nackdelar
Att jag jobbar inte längre där
leda intagna i arbete, inskrivning och socialt arbete med interner. att visa respekt och ödmjukhet. strikt ledning. bra och roliga kollegor. att ha koll på intagna. frihet under ansvar.
Fördelar
utbildning
Nackdelar
svårt att få en chans till jobb
Ingen dag är den andra lik. Man lär sig mycket om andra medmänniskor.
Fördelar
7 veckors semester
Tycker att KVV borde satsa mera på kompetens och inte så mkt av PK! Tyvärr så jobbar det en hel del personer inom "verket" som inte kan tillräckligt med Svenska och det är ju en säkerhetsrisk i förlängningen. KVV borde i sin rekrytering avkräva prov i svenska, både skriftlig och muntlig för att säkerheten skall kunna garanteras. Tyvärr så finns det även handledare som inte borde vara handledare och chefer som inte skulle få vara chefer! Chefer som erkänner att dom "gillar" när kollegor springer med skvaller. Detta ger en omogen och stökig atmosfär där knivhugg i ryggen mellan kollegor blir vardagsmat och gör att kollegor normalt inte litar på varandra.
Fördelar
Eget gym
Nackdelar
Många, cheferna, långa arbetsdagar, dålig ledighet, mm mm....
Kommentera – 20 januari 2016
Ja Hall (misstänker att det var där du arbetade) är ju Inte berömt för att ha bra chefer och att dessa chefer just belönar skvaller.... Tråkigt som fan!
Det hjälper mycket bra för människor för att leva bra utan kriminalitet.
Fördelar
Vänliga arbetskamrater.
Nackdelar
Finns ej
Man börjar dagen med upplåsning samt medicinutdelning. Sedan är det dags för klienterna att gå till sin sysselsättning, som skola, jobb, program och förtroendeuppdrag som städning av gym. Sedan finns det arbetsuppgifter som ska utföras varje dag så som visitation och bevakningsuppdrag på avdelning och promenadtid. I början av anställning kändes min personalgrupp väldigt stabil, men nu på senare tid har fler blivit sjukskrivna och vissa har fått avbryta utbildningen pga. olika anledningar och detta skapade en otrygghet och vissa började ducka för vissa arbetsområden. Det svåraste med detta jobb är att alltid hålla den professionella masken när man ofta jobbar 12 timmars pass ibland flera dagar i rad och att man blir mentalt trött när man är ledig för att man lätt tar med sig jobbet hem under sin lediga tid. Det bästa med jobbet är att man får lära sig att hantera olika typer av människor och får ta del av deras livserfarenhet och hur andra människor har agerat i olika situationer. Samt att man får jobba bland mycket människor och att det alltid finns något att göra.
Fördelar
Man lär sig att bli uppmärksam på saker.
Nackdelar
Att man lätt tar med sig jobbet hem efteråt.
På anstalt så jobbar man nära människor som dömts för brott vilket är mycket lärorikt. Inom Kriminalvården så finns det väldigt många olika utbildningar som kan leda till olika kariärmöjligheter, programledare för brotts- och missbruksrelaterade program, insatsstyrka, chef, klienthandläggare, transporttjänst m.m. Man kan arbeta på anstalt, häkte och frivård. En typisk arbetsdag är svår att beskriva, åtminstone på anstalt och häkte då ena dagen inte är den andra lik. På anstalt och häkte så jobbar man även kvällar och helger.
Fördelar
Som statligt anställd har man sju veckor semester/år när man fyllt 40.
Nackdelar
Kan vara obekväma arbetstider.
En mycket stimulerande arbetsplats där man som kriminalvårdare får ökad insikt och kunskap i bl.a. klienthantering, processföring och argumentation i straffrättsliga domstolsprocesser.
Man foljer de rutiner som arbetsledningen har satt upp. Öppna cellerna, hämta frukost, förbereder för olika aktiviteter som tex skolan arbete sjuksyster, besök och så vidare. Kollegorna kan vara som på andra arbetsplatser män och kvinnor helt ok. Jag lärde mig att första manniskor som hamnar i fängelse lite bättre. Det sväraste på jobbet kan vara att fisisk ingripa när internena bråkar med varandra eller en kollega. Det bästa med det här jobbet kan vara att veta att du gör en insats för för de som sitter inne och samhälle där ute.
Fördelar
långa arbetspasser flera dagar ledighet.
Det har varit mycket ansvarstagande och utvecklande på kriminalvården, personalen har lärt mig mycket och jag har varit väldigt omtyckt. Jag har självständigt skött mina arbetsuppgifter till chefens belåtenhet. Det roliga med detta jobbet är att alla har varit glada och positiva och jag har tyckt mycket om att jobba här.
Arbetet är väldigt fartfyllt och roligt, samtidigt som det är extremt krävande. Vi tar hand om personer som är suicidala, utåtagerande och psykiskt labila. Man måste alltid vara beredd på det värsta, men aldrig glömma att vara ödmjuk. Arbetet är väldigt lärorikt och utvecklande.
Fördelar
Roligt jobb, bra kollegor
Nackdelar
Mycket hot och våld
Den korta tid som jag arbetade där kändes positivt allt funkade bra, Fina minnen och god stämning bland personalen där.
Fördelar
Bra arbetskamrater.Jag trivdes där.
Nackdelar
För lite timmar tyvärr att jobba per månad.
En bra och rolig ställe att vara på, en typisk arbetsdag var att göra ordning alla vagnar och se till att vi hade allt material med oss när vi skulle städa trappor, celler, kulvert och toaletter.
bevaka, motivera personer som är dömda till fängelse samt dagliga sysslor
Nackdelar
dåligt chefskap och säkerhetstänk
det var varierande arbetsdagar, intressanta, träffade många olika sorters människor, fick utbildningar o uppskattning för sitt arbete
Fördelar
Utbildningar
Nackdelar
arbeta mot andra myndigheter