Kriminalvården

Recensioner från anställda på Kriminalvården

Jag älskade mitt jobb trivdes väldigt mycket. Jag jobbade som kriminalvårdare och central vakt. Häktet Uddevalla. Bra arbetsmiljö, trevliga chefer....
Fördelar
Arbetsklimatet
Nackdelar
Att jag jobbar inte längre där
Bra kollegor, möjligheter att utvecklas om man vill
Generellt bra. Bra förmåner och möjlighet att utvecklas
Fördelar
Statliga förmåner
Nackdelar
Lönen
En lärorik tid då jag lärde mig mycket om människor.
Man följer alal dagliga rutiner i sammarbete med sina kollegor,servera och dela måltider,följa med intagna till åklagare,transport,bevakning .
Fördelar
Hjälpa till människor, utväckla sig personlig
Nackdelar
Riskerande ibland, man bär sitt namt framför intagna och de vet din identitet
Mycket givande dagar eftersom man arbetar med olika människor varje dag. Personlig utveckling.
att jobba med människor är spännande och roligt då jag står för många värdegrundsfrågor.
Urdåliga på att ta hand om personal som jobbat många år och är trognao lojala, kan anställa personal med lägre utbildning och yrkeserfarenhet med 3000 kr mer UTAN att höja lönerna för fast personal, därför säger de upp sig till slut! MYCKET dålig personalvård!!!!!
Fördelar
Trevliga kollegor
Nackdelar
Lönerna
har både dåliga och bra stunder men övervägande bra faktiskt
Fördelar
löne förmåner mm
Nackdelar
klimat stress
En givande arbetsplats där en möter olika slags människor med olika bakgrunder. Där viktigast av allt är att en ser allas lika värde och tror på att alla förtjänar en andra chans.
Fördelar
mänsklig kontakt
Kommer till min arbetsplats på morgonen och det första jag möter är våra klienter som är väldigt glada för att se mig varje dag. är jag sjuk en eller två dagar får jag höra att jag har varit saknad. Jag är förtroende ingivande och arbetar med tillit till mina klienter.
Kamratskapet är nog det bästa med arbetet men att arbeta med människor som farit så illa kan sätta sina spår. Att låsa upp och låsa kan upplevas som påfrestande för somliga. Har lärt mig mycket under dem åren jag var anställd framför allt att det går att påverka till det bättre genom programverksamheten som bedrivs där jag också var delaktig.
Fördelar
Kamratskapet
Nackdelar
Kan upplevas som stressig.
Lärorikt och givande jobb.en mycket bra arbetsplats som den ena dagen är inte den andra lik. Kontakt med människor i svåra situationer i livet. Kunna vara som stöd i livets svåra period då är man frihets berövad, behöver man all stöd i världen man behöver. Att kunna se människan bakom allt detta är ett jätte viktigt egenskap som många saknar.
Ingen dag är den andra lik. man lär sig alltid något nytt. goa arbetskamrater.
Fördelar
Flextid, friskvårdspeng.
bra arbete där det finns många bra kolleger samt bra förmåner
Har träffat många kollegor gått många interna utbildningar utvecklats som människa samt även haft högre befattningar. Kunna ta egna beslut leda och arbeta i grupp. Träffat på det sorgliga i samhället med dess baksida.
Fördelar
Kollegorna och trygghet.
Nackdelar
Jag arbetade på inskrivningen på Kronobergshäktet. Vi fick ta hand om de som först kommer in på häktet. De kunde vara berusade av både alkohol och narkotika, Det blev en hel del handgemäng. Personalen där var främst etniska svenskar och de intagna var ofta av utländsk härkomst. Det skapade en vi och dom kultur. Då jag är av utländsk härkomst så trivdes jag inte i den miljön. Jag lärde mig att jag vill hellre arbeta i en mer vårdande och tolerant miljö.
Fördelar
Relativt bra lön
Nackdelar
Dåligft ledarskap, otrevlig arbetskultur
Ingen dag är den andra lik. Att få arbeta med frihetsberövade människor som alla har sin historia gör att jag efter en lång arbetsdag kan känna både glädje och sorg. Det svåraste är att möta människor som tappat all tro på framtiden och det bästa är när det tänds ett hopp om att livet kan vända.
Fördelar
Självständigt under ansvar
Tillfredsställande att få se hur våra klienter växer under vårt arbeta med dem.,
Fördelar
Kort resväg till jobbet
Nackdelar
Trögt
Arbetsdagen börja med genomgång av dagens uppgifter med frivårdens, häktets- och anstaltsdirektörer. Lärt mig hantera en del av ekonomi, hur rättsväsendet fungerar och särskilt kriminalvården. Ledningen var underbar och behjälplig då jag hade inte många insikter om det arbete. Kollegorna var underara. Svåraste delen var nog lära sig så många nya saker och tå ansvar för det samtidigt och på kort tid. Det bästa med arbetet var utmaningar. Glädje och ödmjukhet. Att jag fick så många interna utbildningar för att höja min kompetens..
Fördelar
Lyhördhet och förståelse för mina "missar" i början av arbete. Uppskattning för det jobb jag utförde
Nackdelar
Fanns inga
Arbetsbeskrivning Vakthavande befäl svarar dygnet runt för säkerhetsfunktioner vid häktet. Vakthavande befäl leder och fördelar det dagliga säkerhetsarbetet samt medverkar till att förebygga, upprätthålla och vidareutveckla säkerhetsarbetet. Som vakthavande befäl är jag direkt underställd kriminalvårdsinspektören för säkerhet. Utanför kontorstid är vakthavande befäl den högsta operativa beslutsfattaren under kriminalvårdschef i beredskap. I befattningen som vakthavande befäl företräder du arbetsgivaren. Arbetsuppgifterna innefattar bland annat operativt säkerhetsarbete såsom planering av transporter och visitationer samt tillse att lagar, förordningar, förskrifter och lokala instruktioner följs. Vakthavande befäl upptar nöjdförklaringar och genomför verkställbarhetskontroller samt fattar beslut i klientärenden utifrån delegation. En arbetsdag är inte en annan lik. Många initiala och snabba beslut. Allt från personalplanering till akut sjukvård och andra viktiga