Kriminalvården

Kriminalvården – recensioner om Lön och förmåner

Jag älskade mitt jobb trivdes väldigt mycket. Jag jobbade som kriminalvårdare och central vakt. Häktet Uddevalla. Bra arbetsmiljö, trevliga chefer....
Fördelar
Arbetsklimatet
Nackdelar
Att jag jobbar inte längre där
Ingen dag den andra lik, krävs mental förberedelse
Fördelar
Fritt arbete
Nackdelar
Låg lön
Väldigt stressigt arbete, inte värt pengarna man tjänar. Begränsad utveckling, dåligt ledarskap i form av chefer utan utbildning. Bästa delen är att man får god kontakt med kollegor utöver det är det inget att rekommendera.
Fördelar
Äta från matvagnen
Nackdelar
Dåligt ledarskap
Man jobbar 12 timmar/dag Man har kollegor som vet inte vad betyder Kriminalvården, man känner sig aldrig säkert och trygg. Dåligt betalt. Folk säger upp sig hela tiden, och då kommer 20-23 åringar på deras plats, inga utbildning, inga utrustning, inga erfarenhet.
En typisk arbetsdag är att försöka ledsaga chefer att fatta rätt beslut gällande fastighetsfrågor och framtida investeringar. Släcka bränder i form att hålla anstalten Hall i drift för att klara den överbeläggning och platsbrist som Kriminalvården befinner sig just nu i.
Fördelar
Lojala medarbetare.
Nackdelar
Sämre löneutveckling på statliga verk.
Har jobbat i över 13 år och de mesta har blivit sämre. Ledarskapet uselt kompetens har försvunnit eller tas inte vara på. Hot förekommer i stor utsträckning chefer som inte tar dem på allvar. Nyanställda som ej är godkända på grundutbildningen får ändå chans att jobba kvar. Det märks stor skillnad på de intagna när verksamheten ej fungerar och att personal får mindre verktyg att jobba med vid våldsamma situationer. Bedrivs även häxjakt mot personal som ingriper.
Fördelar
Semester lite lägre vid viss ålder, ersättning för läkemedel på recept, hyfsat på friskvårdsbidrag.
Nackdelar
Chefskap, skydd för avdelningspersonal, löner.
Bra trygg arbetsplats där förändringsprocessen är långsam.
Fördelar
Bra mat - trygg arbetsgivare - bra kamratskap
Nackdelar
Låg lön i förhållande till arbetsinsats
En myndighet som bygger på att medarbetare känner ansvar för det dem förväntas prestera. Detta säkerställs genom betald utbildning vilket är bra. Förändringsprocesser är långsammare än i den privata sektorn enligt mig.
Fördelar
Bra mat - Bra kamratskap - Trygg arbetsgivare
Nackdelar
Låg lön i förhållande till arbetsinsats
Kriminalvårdare (tidigare anställd), 1,5 år Norrtälje. Ett högst osäkert jobb med risk för att bli uppsagd utan anledning i upp till 2 år från anställningstillfället. Stressigt, föråldrat, byråkratiskt, farligt och dålig säkerhet. Ledarskapet är på förskolenivå eller om möjligt ännu sämre. Svågerpolitik gäller före kompetens, utbildngar eller erfarenhet. Schemat ändras väldigt ofta från dag till dag vilket omöjliggör ett normalt privatliv. Kollegorna var toppen men väger inte upp alla nackdelar. Personalomsättningen är enorm och vittnar om ett uselt arbetsklimat. Jag skulle inte rekommendera detta jobb till någon faktiskt.
Fördelar
Nackdelar
För många för att få plats här.
Hur ett ställe kan ge så pass mycket bättre löner till helt nyanställda, utan förkunskaper eller adekvat utbildning, än de som jobbat i många år vittnar om en organisation i kramp. Där jag var gav man dessutom en chefsposition åt en som inte ens gått ut gymnasiet. Denna person hade alltså endast grundskolekompetens. Med andra ord skulle denne inte ens få jobba på stället enligt kriminalvårdens alldeles egna riktlinjer. Resultatet blev förstås därefter. Personalomsättningen är extrem pga låga löner, dåliga arbetstider samt den pressade arbetssituation som råder pga det klientel man arbetar med, samt inkompetent ledning. Jag avråder alltid att söka anställning inom kriminalvården till de som säger sig vara nyfikna.
Fördelar
Orkar man med alla nackdelar så har man en livtidsanställning, i och med den extrema personalomsättningen som råder inom hela verket.
Nackdelar
Extremt dåliga arbetstider med t. ex varannan helg, Dåliga löner, Hög personalomsättning, Kan vara riskabelt pga klientelet man jobbar med.
Inspirerande och annorlunda arbete. Minus är lön och schema.
Generellt bra. Bra förmåner och möjlighet att utvecklas
Fördelar
Statliga förmåner
Nackdelar
Lönen
Man följer alal dagliga rutiner i sammarbete med sina kollegor,servera och dela måltider,följa med intagna till åklagare,transport,bevakning .
Fördelar
Hjälpa till människor, utväckla sig personlig
Nackdelar
Riskerande ibland, man bär sitt namt framför intagna och de vet din identitet
Urdåliga på att ta hand om personal som jobbat många år och är trognao lojala, kan anställa personal med lägre utbildning och yrkeserfarenhet med 3000 kr mer UTAN att höja lönerna för fast personal, därför säger de upp sig till slut! MYCKET dålig personalvård!!!!!
Fördelar
Trevliga kollegor
Nackdelar
Lönerna
har både dåliga och bra stunder men övervägande bra faktiskt
Fördelar
löne förmåner mm
Nackdelar
klimat stress
Kommer till min arbetsplats på morgonen och det första jag möter är våra klienter som är väldigt glada för att se mig varje dag. är jag sjuk en eller två dagar får jag höra att jag har varit saknad. Jag är förtroende ingivande och arbetar med tillit till mina klienter.
Ingen dag är den andra lik. man lär sig alltid något nytt. goa arbetskamrater.
Fördelar
Flextid, friskvårdspeng.
bra arbete där det finns många bra kolleger samt bra förmåner
Jag arbetade på inskrivningen på Kronobergshäktet. Vi fick ta hand om de som först kommer in på häktet. De kunde vara berusade av både alkohol och narkotika, Det blev en hel del handgemäng. Personalen där var främst etniska svenskar och de intagna var ofta av utländsk härkomst. Det skapade en vi och dom kultur. Då jag är av utländsk härkomst så trivdes jag inte i den miljön. Jag lärde mig att jag vill hellre arbeta i en mer vårdande och tolerant miljö.
Fördelar
Relativt bra lön
Nackdelar
Dåligft ledarskap, otrevlig arbetskultur
Ingen dag är den andra lik. Att få arbeta med frihetsberövade människor som alla har sin historia gör att jag efter en lång arbetsdag kan känna både glädje och sorg. Det svåraste är att möta människor som tappat all tro på framtiden och det bästa är när det tänds ett hopp om att livet kan vända.
Fördelar
Självständigt under ansvar
Arbetsdagen börja med genomgång av dagens uppgifter med frivårdens, häktets- och anstaltsdirektörer. Lärt mig hantera en del av ekonomi, hur rättsväsendet fungerar och särskilt kriminalvården. Ledningen var underbar och behjälplig då jag hade inte många insikter om det arbete. Kollegorna var underara. Svåraste delen var nog lära sig så många nya saker och tå ansvar för det samtidigt och på kort tid. Det bästa med arbetet var utmaningar. Glädje och ödmjukhet. Att jag fick så många interna utbildningar för att höja min kompetens..
Fördelar
Lyhördhet och förståelse för mina "missar" i början av arbete. Uppskattning för det jobb jag utförde
Nackdelar
Fanns inga