Kriminalvården

Recensioner från anställda på Kriminalvården i Stockholm

En givande arbetsplats där en möter olika slags människor med olika bakgrunder. Där viktigast av allt är att en ser allas lika värde och tror på att alla förtjänar en andra chans.
Fördelar
mänsklig kontakt
Har jobbat i över 13 år och de mesta har blivit sämre. Ledarskapet uselt kompetens har försvunnit eller tas inte vara på. Hot förekommer i stor utsträckning chefer som inte tar dem på allvar. Nyanställda som ej är godkända på grundutbildningen får ändå chans att jobba kvar. Det märks stor skillnad på de intagna när verksamheten ej fungerar och att personal får mindre verktyg att jobba med vid våldsamma situationer. Bedrivs även häxjakt mot personal som ingriper.
Fördelar
Semester lite lägre vid viss ålder, ersättning för läkemedel på recept, hyfsat på friskvårdsbidrag.
Nackdelar
Chefskap, skydd för avdelningspersonal, löner.
En lärorik tid då jag lärde mig mycket om människor.
Jag arbetade på inskrivningen på Kronobergshäktet. Vi fick ta hand om de som först kommer in på häktet. De kunde vara berusade av både alkohol och narkotika, Det blev en hel del handgemäng. Personalen där var främst etniska svenskar och de intagna var ofta av utländsk härkomst. Det skapade en vi och dom kultur. Då jag är av utländsk härkomst så trivdes jag inte i den miljön. Jag lärde mig att jag vill hellre arbeta i en mer vårdande och tolerant miljö.
Fördelar
Relativt bra lön
Nackdelar
Dåligft ledarskap, otrevlig arbetskultur
En mycket stimulerande arbetsplats där man som kriminalvårdare får ökad insikt och kunskap i bl.a. klienthantering, processföring och argumentation i straffrättsliga domstolsprocesser.